Jump to content

Pentrypumpe går konstant


Lidal

Recommended Posts

Sjekk for lekkasje i vannsystemet. To grunner til at ei pentry pumpe går konstant. Den får ikke vann fra tank. Fyll vann og sjekk koplinger inn til pumpe. Noen pumper må luftes for å få til å ta. Om greit. Sjekk mellom pumpe og kraner. Vann i bunnen av båten?

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg undersøkt om det står luft noe sted. Jeg har hørt folk si at dersom det er luft i ekspansjonstanken så kan pumpen lures til å tro at det ikke er nok trykk. Vet ikke om det stemmer da luften i utgangspunktet skulle bli komprimert den også. 

 

Alternativt kan det være trykkbryter som er defekt kanskje?

 

Manglende varmtvann : Har du på 220V , eller har du nettopp kjørt båt? Altså skulle vannet vært varmt nå?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvis pumpen går er det enten fordi trykksensoren ikke virker, eller fordi den ikke klarer å bygge opp trykket, og de to mest vanlige forklaringene på det er at enten får den ikke tak i vann til å bygge opp trykk med, eller så forsvinner trykket. 

@Grand Banks jr: Kunne det tenkes at varmtvannstanken hans er tom, og at den fungerer som en ekspansjonstank, samtidig som at det ikke er nok luft til at det blir varmt?

Har du fått ut luften av den Lidal?

Link to post
Share on other sites

jeg oppdaget dette rett før jeg reiste offshore på jobb så har egentlig ikke undersøkt så mye enda. men greit å få litt tips før jeg kommer meg hjem igjen og skal prøve å fikkse dette...

 

som sakt kom det vann i begge kraner både fra varmtvanns siden og kaldtvanns siden. jeg hadde stått med landstrøm for lading siden dagen før og varmtvannstank var plugget i så den burde jo være varm om det var vann i den og den fungerer.. motor hadde ikke vert i gang..

Link to post
Share on other sites

@Havelle, det er et godt innspill. 

 

@Lidal, fungerte det tidligere i år og har feilen oppstått mens båten var på vannet? Eller er det etter å ha satt båten på vannet og fylt opp vann, eller etter at tanken har vært fylt en stund og varmtvann etc har fungert før i år?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

er ikke så lenge siden den ble satt på sjø. jeg kjøpte båten i år og alt har fungert hit til.

det er mye vann på tanken. har tengt på det med luft og om det kansje har en samenheng med varmtvanns tank om den kansje ikke får vann men da skulle det vel ikke kommet vann i kranen på varmtvanns siden?

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 4 timer siden:

Hvis pumpen går er det enten fordi trykksensoren ikke virker, eller fordi den ikke klarer å bygge opp trykket, og de to mest vanlige forklaringene på det er at enten får den ikke tak i vann til å bygge opp trykk med, eller så forsvinner trykket. 


om systemet ikke lekker.....så bør du kolle trykksensoren som Havelle beskriver,

det er ett veldig vanlig feil.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...