Jump to content

Båt med strak aksel. Til tider ulyd og "turtallsterskel" fra propell / aksling etter vinteroppstart.


Båtkompis

Recommended Posts

Har et lite mysterium jeg håper båtplassens medlemmer kanskje kan hjelpe meg med å oppklare. Etter vinterlagring virker det som at aksling og/eller propell møter en slags "motstandsterskel" før den kan rotere som vanlig.

 

Først litt teknisk info:

  •  Båt med strak aksling fra 80-tallet (Biam 800)
  •  Motor er en Yanmar 4JH-HTE på 66hk
  •  Oljefylt pakkboks (som jeg luftet med en gang etter at båten ble satt på vannet i våres)
  •  Båten ble lagret på land, og ble stoffet under vannlinjen. Propell ble stoffet med Jotun Aqualine.
  •  Olje ble skiftet på motor før vinterlagring. Har ikke skiftet olje på gearet (sist var i 2015 så begynner vel å bli på tide).

 

Oppsummering og diverse observasjoner:

  • Etter vinterlagring virker det som at noe holder igjen propell og/eller aksel rundt 1500-2500 omdreininger
  • I blant kommer det en ganske høy ulyd som høres ut som den kommer helt bakfra (ved propell / skroggjennomføring av aksling, muligens pakkboks) når dette skjer. Men det virker som om terskelen er der selv når det ikke kommer noen ulyd.
  • Hva det enn er virker å gi slipp etter hvert, spesielt hvis turtallet økes. Båten gjør da et byks fremover. Etterpå går båten tilsynelatende fint, og jeg mener at turtallet da kan senkes under terskelen igjen uten at det samme oppstår.
  • Jeg har observasjonsluke ned til propell, og klarer ikke å se noen fysiske hindringer (tau, fiskesnøre e.l.)
  • Jeg merker ingen uvanlig risting eller vibrasjoner
  • Pakkboksen er ikke spesielt varm etter kjøring
  • Titter jeg ned på aksling ved pakkboks under fart så kan det se ut som at den ikke roterer 100% rett, dvs den oscillerer litt til sidene. Usikker om dette er noe nytt eller om det alltid har vært sånn.
  • Jeg kan rotere propellen enkelt for hånd når båten ligger til kai
  • Kan ikke tenke meg at propellen har fått noe slag som kan forårsake dette, med mindre noen faktisk dunket på den mens den sto på land. Jeg har ikke gått på grunn eller noe slikt.

 

Bokstavelig talt første turen etter at båten ble satt på vannet så merket jeg en ganske høy ulyd fra bak i båten. Lyden kom da jeg gikk opp til rundt 2000 omdreininger på motor for første gang. Det var en slags hylelyd som er litt vanskelig å beskrive. Den varte noen sekunder før den plutselig stoppet. Jeg tenkte da at det kanskje var et vepsebol eller noe slikt som hadde bosatt seg i eksosslangen, og som nå var skutt ut for en tur på havet. Båten gikk tilsynelatende fint etter det.

 

Neste tur så kom lyden igjen. Denne gangen gikk den ikke bort like fort, og jeg begynte å undersøke litt mer. Lyden kom ikke fra motoren, men hørtes som den kom helt bakfra. Den var tydelig avhengig av turtall på motor, og at motor var i gear (den kom ikke ved samme turtall hvis jeg kjørte motoren i fri). Hvis jeg kjørte motoren i enda høyere turtall forsvinner lyden plutselig.

 

Jeg er heldig og har observasjonsluke til propellen, og der kan jeg se at propellen gjør et "byks" i hastighet i det lyden forsvinner. Det virker som om noe holder igjen aksling og/eller propell ved et visst turtall, men at det gir slipp når turtallet økes. På vannet merker jeg også at båten gjør et tydelig hopp i hastighet i det dette skjer. Senere har jeg også merket at dette skjer uavhengig om det kommer ulyd eller ikke (den er der bare sporadisk). Etter at terskelen er passert går båten tilsynelatende fint. Temperatur på motoren er fin.

 

Kan dette skje hvis cutlesslageret begynner å bli slitent? Jeg åpnet inspeksjonsluken til propellen, og da kan jeg enkelt rotere propellen for hånd. Jeg kjenner heller ingen slark i akslingen, og kunne ikke kjenne noe rart der aksling møter skrog. Titter jeg ned på aksling ved pakkboks under fart så kan det kanskje se ut som at den ikke roterer 100% rett, dvs den oscillerer litt til sidene. Usikker om dette er noe nytt eller om det alltid har vært sånn. For meg ser det ut som at aksling ved propell roterer helt rett, men vanskelig å se gjennom vannflaten. Klarer ikke helt forstå hva som kan ha skjedd mens båten sto på land som evt kan ha gitt skjevgang på aksling, hvis det faktisk er det som er tilfellet, så for meg virker det mer rimelig om dette skyldes et cutlesslager som blir for gammelt (eller noe slikt).

 

 

Noen som vet hva dette kan være? Forslag til hva jeg kan gjøre for å undersøke mer? Usikker på om jeg blir så mye klokere av å ta den på land, da dette kun oppstår ved fart.

 

 

 

 

Redigert av Båtkompis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke frittstående støttelager (regner med du tenker på en slik?):

 7F3A6FE4-EFEF-4057-B631-4C190F7931F4-e1523696179894.jpeg

 

Båten ser slik ut (ikke min båt):

20150609_192059.jpg

 

Jeg gjorde ingen sjekk av cutlesslageret da den var på land dessverre. Er ikke kyndig nok til å stole på at jeg ville sett om noe var galt eller ikke under vårpussen, men jeg la ikke merke til noe spesielt.

 

Hvordan kan jeg sjekke om motor står riktig i forhold til aksel? Jeg har ikke merket noen skjevhet eller glippe/"åpning" i festet, men det skal sikkert ikke så mye til at man kan se det med det blotte øyet? Jeg sjekket temperaturen på gear+feste av aksling etter tur, og det kjennes ikke spesielt varmt ut som skulle tilsi at det er mye friksjon.

Redigert av Båtkompis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør uansett bytte girolje, selv om dette ikke nødvendigvis har noe med problemet å gjøre. 

 

Du bør videre kontrollere oppretting av motor i forhold til aksling. Hvordan er godt beskrevet på forumet tidligere, bare å søke. 

 

Sitter aksling fast i klemflensen? Og sitter propellen fast i aksling? For å teste kan du lage overrett-merker med tusj eller kjørner og se om noe har beveget seg i forhold til resten etter en prøvetur. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Båtkompis said:

Jeg er heldig og har observasjonsluke til propellen, og der kan jeg se at propellen gjør et "byks" i hastighet i det lyden forsvinner. Det virker som om noe holder igjen aksling og/eller propell ved et visst turtall, men at det gir slipp når turtallet økes. På vannet merker jeg også at båten gjør et tydelig hopp i hastighet i det dette skjer.

 

Det første jeg tenkte på var ressonans ved visse turtall, men når det beskrives "et byks i turtall når lyden forsvinner" så må jo dette bety at det finnes en mekanisk kobling på akslingen, eller i gearkassen som slurer. Dette er vel også en feil som forholdsvis lett kan utvikle seg videre, slik at all framdrift forsvinner.

Hvis det er slik at motoren går med "riktig turtall" mens propellen kan ha litt forskjellig turtall, da må det jo være et ledd i kraftoverføringen som "glipper" eller "slurer". Det bør vel være litt viktig å finne ut hvor det er.

Overrett merker med tush eller noe annet, på "utsatte steder", slik som foreslått av Brigg over, det vil jo ikke være dumt.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått bekreftet at akslingen slurer i flensen.

 

Jeg koblet aksling + flens fra girfestet og prøvde å rotere akslingen for hånd via flensen, og selv da så slurer den. Akslingen er med andre ord ikke spesielt godt festet i flensen...

 

Den gode nyheten er at motoren ikke virker å behøve oppretting, den ser ut til å treffe ganske rett på akslingen.

 

Hva gjør jeg nå? Har forsøkt å finne ut hvilken type flens jeg har, uten hell. Ser ut som en form for klemflens, men kan det være noe annet? Ser at@bellen nevner sporkile? Hvis det er en klemflens, er det bare å stramme til boltene litt ekstra og kjøre på? Se bilder under. Dessverre er den delvis skjult av varmtvannstanken, så vanskelig å få et godt bilde av hele flensen.

 

 

IMG_20200710_180110.jpg

IMG_20200710_175000.jpg

Redigert av Båtkompis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville skrudd ut alle boltene, renset gjenger med gjengetapp, smurt litt på gjengene, og trukket til med riktig moment og rekkefølge etter manual. Mulig aksel trenger å pusses først, da den nok har merker etter sluring. I værste fall kanskje aksling og/eller flens må byttes. 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte momentnøkkel på Jula og dro til alle boltene til ca 80nm, og nå virker det som at alt er ok!

 

Til vinteren tenker jeg at jeg gjør som @Gullfisk sier, og muligens bytter til en helt ny klemflens og kanskje helt ny aksling. Tør ikke dra på langtur med det jeg har nå, så blir nok bare putring i nærområdene til jeg har fått sjekket grundig i vinter. Ser ut som det er noe spon nede i sporet som sikkert kommer fra akslingen og/eller flensen da den sluret som verst.

 

Mange takk for gode råd fra forumet, helt uvurderlig å ha tilgang til all den kunnskapen som er her.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...