Jump to content

Får ikke lenger toppfart eller maks Omd. Vetus DT67


PiperBill

Recommended Posts

 

To cut a long story short….. Jeg har en Vetus DT67 (bygget på Deutz BF6M). 231Hk i en 98 Scand Baltic. Max turtall 2600 og topp fart på 23 knop. Dette stemte i fjor men i vinter har jeg byttet turbo (original Wagner..ingen kinakopi) satt på ny luftfilter, byttet pakningene på eksosmanifold og overhalt varmeveksleren. Jeg har også flyttet 130kg med batterier fra under akterkabin og fram mot baugen da båten virket veldig baktung. Badeplattformen pløyde nesten under vann i marsjfart.

Har bare kjørt en veldig forsiktig 15 timer så lang i år da vi har putret rundt i nærområde på maks 8-9 knop og 1500 Omd. Men i går skulle jeg prøve toppfarten. Kom ikke over 2300 Omd og 15 knop på rolig sjø og vanlig ferielastlast.

 

Så spørsmålet er.. Hvor begynner jeg for å finne ut av dette? Motoren starter øyeblikkelig og maler som en stor katt. Ingen tegn til røyk eller damp fra eksosen. Går verken varm eller kald (holder 80 grader).  Jeg har ikke vært under for å se om det er masse gro på propellen men det var ikke et tema i fjor (men vi har flyttet 3 km til en ny marina i år)

 

Tipps og råd tas imot med stor takknemlighet.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...