Jump to content

Problemer med VP DPH drev som ikke går i revers

Palbryn

Recommended Posts

Har problemer med DPH drev fra 2011 med 680 timer som ikke går i revers. 

Har søkt på feil er på baatplassen.no og kommet frem til at det må være konet som må byttes. Noen never at det skal et høyt klonk når en setter drevet i gir. Det er svakere lyd på babord drev i forhold til styrbord drev. 

Ingen problemer med å sette giret forover. Da hører jeg et svakt klonk. Men i revers får jeg bare gasset og motoren øker i turtall. 

Har tatt av girvaieren og testet manuelt. Får satt den i gir forover, men ikke i revers. 

Så båten må opp. 

Er det noen som har byttet dette konet? 

Må drevet av? 

Eureka skrev 4 minutter siden:

Sjekket at det ikke er den saken som enden på wire er festet på drevet, ikke er knekt? 

dårlig forklart, men den har blitt omtalt her før. 

Se denne tråden:https://baatplassen.no/i/topic/143930-oppfordrer-til-kontroll-av-skiftemekanisme-volvo-penta-dph-drev/

I mitt tilfelle førte brudd i denne overføringen til at jeg hverken fikk satt giret i fri eller revers. Ikke sikkert det har noen sammenheng med ditt problem, men verdt å sjekke. Kan eventuelt også kontrolleres med båten på vannet ved å skru av det øverste plastdekselet for å få tilgang til overføringen. Lykke til, og håper det løser seg!

Olepo skrev 41 minutter siden:

Se denne tråden:https://baatplassen.no/i/topic/143930-oppfordrer-til-kontroll-av-skiftemekanisme-volvo-penta-dph-drev/

I mitt tilfelle førte brudd i denne overføringen til at jeg hverken fikk satt giret i fri eller revers. Ikke sikkert det har noen sammenheng med ditt problem, men verdt å sjekke. Kan eventuelt også kontrolleres med båten på vannet ved å skru av det øverste plastdekselet for å få tilgang til overføringen. Lykke til, og håper det løser seg!

Jeg sjekket denne armen i våres og den så ganske greit ut. Tror ikke den er knekt, men mulig den har bøyd seg. 

Sjøbliss skrev 6 minutter siden:

Kan være noe tull med vaieren. Greit å sjekke manuelt om du klarer å gire rett på drevet. Litt styrete å gjøre på vannet men mulig er det jo. Sikkert like greit å komme opp. 

Får nok ta opp båten for sjekke om jeg får giret manuelt med å dra i armen. 

Men er det ingen som har byttet denne på DPH drev. Eventuelt hvor mange timer burde et silk kon vare? 

Jeg byttet kon på styrbord dph-drev for 14 dager siden....Symptomene hos meg var at den tok laaang tid å gå i gir fremover, men gikk kjapt i gir i bakk. 

Det var etter at jeg skiftet kon at Klonk med stor K kom på.dette drevet. Så tydelig at babord drev også må skiftes kon på til høsten.

Men trodde ikke denne kon påvirket å sette gir i revers....?

Palbryn skrev 1 time siden:

Jeg sjekket denne armen i våres og den så ganske greit ut. Tror ikke den er knekt, men mulig den har bøyd seg.

I mitt tilfelle hadde armen sprukket og deretter bøyd seg gradvis bakover, til slutt var det ikke nok bevegelse til at den sjaltet. Men kan naturligvis være andre årsaker hos deg.

Skjedde dette plutselig, eller har den vært treg til å gire før det sluttet helt å fungere?

Olepo skrev for 2 timer siden:

I mitt tilfelle hadde armen sprukket og deretter bøyd seg gradvis bakover, til slutt var det ikke nok bevegelse til at den sjaltet. Men kan naturligvis være andre årsaker hos deg.

Skjedde dette plutselig, eller har den vært treg til å gire før det sluttet helt å fungere?

Jeg ventet i kø med å få fylle diesel og da ble giret flitt brukt for å holde båten stille. Inn og ut av gir 15-20 ganger. Alt fungerte perfekt og ingen treghet i giringen. 

Vi dro derfra og skulle ankre opp som jeg merket at babord drev ikke responderte på revers. Så ja det skjedde brått. 

Har ikke merket noe på giret på noen av drevene før. 

Testet med å la giret stå i revers i flere minutter på forskjellige turtall, men ingen respons. 

Veldig sjelden at kon blir utslitt i revers funksjonen. Begynn med å sjekk den omtalte overføringen. Byttet på begge mine drev i mai da den ene hadde delt seg. Å bytte kon på DPH drev er ikke så komplisert. Mener det ligger verksted manual til DPH i dokument arkivet. 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

• 2 uker senere...

Joda jeg hadde tenkt å komme med en oppdatering. 

Feilen skyldes at det øvre nållageret hadde gått i i oppløsning. Det hadde falt noe ned på det øvre delen av konet som styrer revers. Så da ble det stål mot stål og ingen friksjon. 

Alle de andre lagrene kjentes friske ut uten noen form for slark. Kan ikke skjønne hvorfor bare dette nållageret hadde gått i stykker. Oljen var også fin. 

Er det andre som har opplevd dette?Screenshot_20200724-230012__01.jpg.1d6c61821e48d41257d21af56da919b2.jpg

IMG_20200718_111610.jpg

• 1 år senere...
Palbryn skrev On 24.7.2020 at 23.33:

Feilen skyldes at det øvre nållageret hadde gått i i oppløsning. Det hadde falt noe ned på det øvre delen av konet som styrer revers. Så da ble det stål mot stål og ingen friksjon. 

Alle de andre lagrene kjentes friske ut uten noen form for slark. Kan ikke skjønne hvorfor bare dette nållageret hadde gått i stykker. Oljen var også fin. 

Er det andre som har opplevd dette?

Holder på med ett DPH med samme symptomer, noen andre med liknende erfaring?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...