sol Startet 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2005 I instruksjonsboken til min gamle saltvannskjølte Yanmar 3QM30 står det under vinterlagring av motor følgende. Steng bunnventilen,og ta av vannpumpens sugeslange,som settes i et kar med "klargjort rustbeskyttelsebalnding.bruksanvisning står på kannen. Start motoren og kjør til kuren er ferdig. Tapp alt kjølevann av motoren osv.osv Menes det med rustbekyttelseblanding- frostvæske?? Og denne skal da som jeg skjønner tappes av igjen etter en gjennomkjøring? Slik at ikke noe vann står inne i motoren . Noen meninger om dette?? Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Vil tro at med rustbeskyttelsebalnding menes frostvæske. På saltvannskjølte motorer har jeg bestandig kjørt de varme med ferskvann først når jeg har vinterkonservert. Etter dette har jeg kjørt de i en blanding av frostvæske og vann. Tapper ikke av denne igjen da frosvæskeblandingen sørger for at den ikke fryser og sprenges, samt at den rustbeskytter motoren din. Kontroller frostvæsken slik at den holder når kulden setter inn. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Menes det med rustbekyttelseblanding- frostvæske?? Og denne skal da som jeg skjønner tappes av igjen etter en gjennomkjøring? Slik at ikke noe vann står inne i motoren . Antagelig tenker de på vannemulgerende konserveringsolje. (Esso Cutwell, Shell Donax etc.)Men om dette beskytter bedre enn frostvæske vet jeg ikke. Det viktigste er å kjøre motoren lengst mulig i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 11.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 TAKK FOR SVAR Står under et kapitell som heter frostsikring at alt vann skal ut,og at impeller skal tas ut slik at vannet renner ut. På instrumentpanelet settes en merkelapp "tappet motor" Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Jeg tror nok Ingar har rett i sine antagelser. Slik har man beskyttet kjølesystemet på motorer i mange år. Oljen setter seg i veggene, og beskytter mot rust. Problemet er imidlertid, at når motoren blir noen år, og derved får endel rust som faller ned i kanalene, vil vannet samles der, og man kan få frostspregninger selv om kjølvannet er tappet av. Jeg fikk en advarsel fra en motormann på VP om at så kunne skje om man var uheldig, så han anbefalt bruk av frostvæske som står i motoren hele vinteren. Da er man sikker på at ikke noe fryser, og siden frostvæsken nneholder rustbeskyttelse er man beskyttet den vegen også. Froistvæske er tingen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
sol Svart 11.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Da får jeg gå til innkjøp av frostvæske.Trenger vel noen liter for at det skal komme til over alt. Muligens er frostvæsken fra Biltema bra? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Muligens er frostvæsken fra Biltema bra?Kjenner ikke til den, men du får relativt billig frostvæske hos Felleskjøpet på Holmen inne i Drammen. Er du først i byen så sjekk også prisen hos Øyvinds Marked på Holmestrandsveien. Han har forøvrig det meste av ting og tang du trenger til båt-vedlikehold. BILLIG! Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 11.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Det skal jeg gjøre.Har vært innom der før Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 11.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2005 Prisen på frostvæske gjennspeiler kvalitet. All frostvæske beskytter like bra mot kulde uansett pris, men frostvæske består av ca 95% glykol. Det er det som beskytter mot frost.De siste ca 5% består av adjektiver. Tilsettninger for å hindre rust, smøre og holde gummi ved like osv osv. I en billig frostvæske er adjektivene brukt opp etter 3-4 mnd. i en dyrere feks Valvoline Exstra (g48) skal de holde i ca 3 år. Køper du en som er litt dyrere, kan den værtfall brukes ett par år. i steden for å kjøpe billig vær høst. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
sol Svart 12.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2005 Hei Denna frostvæsken skal jo bare være i motoren i vinter,Da jeg har salvannskjøling,vil jo detter forsvinne ut til våren når jeg starter opp. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 12.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2005 Helt enig med deg sol. De dyre "adjektivene" blåses uansett på havet i løpet av få måneder. Tror ikke du skal bekymre deg for å bruke billig frostvæske på en gammel sjøvanskjølt diesel. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 12.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2005 Hei Denna frostvæsken skal jo bare være i motoren i vinter,Da jeg har salvannskjøling,vil jo detter forsvinne ut til våren når jeg starter opp. Sorry trodde frostvæska blei tappet fore sjøsetting Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Heba Svart 12.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2005 Hei! Håper virkelig det er snakk om additiver - og ikke adjektiver, substantiver, verbal og annet språlig rusk og rask i denne frostvæsken.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.