Jump to content

rustbeskyttelseblanding


sol

Recommended Posts

:confused:

 

I instruksjonsboken til min gamle saltvannskjølte Yanmar 3QM30 står det under vinterlagring av motor følgende.

Steng bunnventilen,og ta av vannpumpens sugeslange,som settes i et kar med "klargjort

rustbeskyttelsebalnding.bruksanvisning står på kannen.

Start motoren og kjør til kuren er ferdig.

Tapp alt kjølevann av motoren osv.osv

 

Menes det med rustbekyttelseblanding- frostvæske??

Og denne skal da som jeg skjønner tappes av igjen etter en gjennomkjøring?

Slik at ikke noe vann står inne i motoren .

 

Noen meninger om dette??

Link to post
Share on other sites

Vil tro at med rustbeskyttelsebalnding menes frostvæske.

På saltvannskjølte motorer har jeg bestandig kjørt de varme med ferskvann først når jeg har vinterkonservert.

Etter dette har jeg kjørt de i en blanding av frostvæske og vann.

Tapper ikke av denne igjen da frosvæskeblandingen sørger for at den ikke fryser og sprenges, samt at den rustbeskytter motoren din.

Kontroller frostvæsken slik at den holder når kulden setter inn. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Menes det med rustbekyttelseblanding- frostvæske??

Og denne skal da som jeg skjønner tappes av igjen etter en gjennomkjøring?

Slik at ikke noe vann står inne i motoren .

Antagelig tenker de på vannemulgerende konserveringsolje. (Esso Cutwell, Shell Donax etc.)

Men om dette beskytter bedre enn frostvæske vet jeg ikke.

Det viktigste er å kjøre motoren lengst mulig i ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok Ingar har rett i sine antagelser.

 

Slik har man beskyttet kjølesystemet på motorer i mange år. Oljen setter seg i veggene, og beskytter mot rust. Problemet er imidlertid, at når motoren blir noen år, og derved får endel rust som faller ned i kanalene, vil vannet samles der, og man kan få frostspregninger selv om kjølvannet er tappet av. Jeg fikk en advarsel fra en motormann på VP om at så kunne skje om man var uheldig, så han anbefalt bruk av frostvæske som står i motoren hele vinteren. Da er man sikker på at ikke noe fryser, og siden frostvæsken nneholder rustbeskyttelse er man beskyttet den vegen også.

 

Froistvæske er tingen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Muligens er frostvæsken fra Biltema bra?

Kjenner ikke til den, men du får relativt billig frostvæske hos Felleskjøpet på Holmen inne i Drammen. Er du først i byen så sjekk også prisen hos Øyvinds Marked på Holmestrandsveien. Han har forøvrig det meste av ting og tang du trenger til båt-vedlikehold. BILLIG!
Link to post
Share on other sites

Prisen på frostvæske gjennspeiler kvalitet. All frostvæske beskytter

like bra mot kulde uansett pris, men frostvæske består av ca 95% glykol. Det er det som beskytter mot frost.De siste ca 5% består av adjektiver. Tilsettninger for å hindre rust, smøre og holde gummi ved like osv osv. I en billig frostvæske er adjektivene brukt opp etter 3-4 mnd. i en dyrere feks Valvoline Exstra (g48) skal de holde i ca 3 år.

Køper du en som er litt dyrere, kan den værtfall brukes ett par år.

i steden for å kjøpe billig vær høst. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...