Guest Startet 11.Juli.2020 Del på Facebook Startet 11.Juli.2020 (redigert) Fersk båteier her. Har nylig kjøpt en godt brukt Saga AC27 som må fikses opp før innflytting neste år (off-grid liv). Motor fulgte ikke med. Før jeg legger inn nye fester og rigg for batterier, kontroller og elmotor må rommet vaskes/pusses. Oljesøl over hele, og jeg vet ikke om det bare er vanlig motorolje, drivstoffrester, hydraulikkolje eller kombo av alt (kaos av rør nedi der). Oljen ser ut til å ha trukket inn i glassfiberveggene/gulvet. Kan øverste laget på denne plasten bare slipes ned, for så vaskes og legge på ny resin? Knoter med å få lastet opp bilde, så må bli tekst i første omgang. Redigert 11.Juli.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 (redigert) Vask godt før du sliper. Med en god avfetting og en skurekost får du nok bort mye. Hadde en plan om å male om i motorrommet på min båt og, men etter å ha sett hvor mye bedre det ble med kun vask så får det være godt nok. Redigert 11.Juli.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Takk for svar. Tenkte også det var greit å få fjernet sølet i forbindelse med både brannfare og luftveis helse (avgir partikler i luften? - lukta sitter sterkt i både maskinrommet og resten av båten). Å ha oljen i glassfiberen er vel litt som å la parafin trekke inn i trebordet, ser jeg for meg - tar lettere fyr. Så greit å få bort det man kan, selv om man skal male om etterpå. Uansett, følger rådet ditt og sjekker ut avfettingsmidler på marinaen til uken. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Litt ut i denne videoen prater han en del om vasking av kjølsvin og forskjellige vaskemidler: Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Guest Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Takk for svært nyttig video, enslagsgjest. Dette ga mening. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Nautiloid skrev On 11.7.2020 at 21.54: Å ha oljen i glassfiberen er vel litt som å la parafin trekke inn i trebordet, ser jeg for meg - tar lettere fyr. Det stemmer ikke. Polyesteren brenner mer enn godt nok av seg selv. Men det er greit å få vasket overflatene skikkelig, både for å få bort lukt og for å gjøre det mer trivelig nedi der. Jeg ville ha vasket grundig, pusset og malt med 2K polyuretanmaling. Da blir det glatt og lett å holde rent. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zooper Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Skur og vask med børste og svamp med salo til det der rent ut - tørk underveis. Så kan du avfette, dernest slipe, og så avfette igjen. Men det er lite poeng i å gjøre dette før kulden til problemet er utbedret. Motorolje pleier ikke lukte så sterkt, med unntak av girolje - det lukter skikkelig ille. Diesel lukter også mye - sikker på at det ikke er diesel? Husk forøvrig at du må bruke kompatibel primer for både underlag og det du skal lakke med. Epoxy kan legges over det meste, men ikke motsatt. Virker rart om oljen har trukket inn i selve glassfiberen - du mener ikke bare at den har trukket inn gelcoat eller malingen, evt bare i groper i glassfiberen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 Index: Takk for oppklaringen. Ny i dette, så godt å få korrekt info. Noterer tipsene dine. Pløyer gjennom oppussingsvideoer for båt på YouTube som bare det, men greit å snakke med erfarne sjøfolk likevel. Zooper: Ja, var jeg som ordla meg feil i tidligere post. - er et lag med gel-coat over selve fiberen, så var gel-coaten jeg refererte til. Spurte forrige eier om hva slags motor som var på båten før den ble tatt ut, men spurte om hestekrefter, ikke drivstoff - da jeg skal konvertere til elektrisk, så jeg er ikke sikker på hva den gikk på. Men mulig som du sier at det kan være diesel. I den forbindelse, så var det rimelig tett luft i kabinen der og jeg antar at jeg egentlig burde vaske hele leveområdet innvendig også da denne dampen kan ha trukket inn i treverk og stoff over de varme dagene som har vært? - grunnet mye regnvær i juli har det ikke vært store muligheten for utlufting dessverre. Skal ned i morgen å jobbe me'n, så får åpne kalosjen litt da. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 9.August.2020 Del på Facebook Svart 9.August.2020 En bleieavtale er heller aldri feil , bleier er utrolig effektive til å suge opp søl fra motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.