Jump to content

Yanmar 2QM-15 - Frostplugg


Anabelle

Recommended Posts

Jeg har en Yanmar 2QM-15. Til denne motoren bestilte jeg en frostplugg til kjøleanlegget.

Dette er en slags metallhette(liten kopp)  til å banke inn i hullet. Så vidt jeg kan skjønne er denne altfor stor, og dessuten kjennes det ut  til at det er gjenger i hullet på motoren.

Hullet jeg snakker om er rett  ved eksosmanifolden.  

 

Kan noen svare meg på hva slags plugg det skal være der? Jeg antar at det ikke bør være gjenget siden den skal sprette ut ved frostsprenging. Skal denne metallhetten bare bankes inn f.esk ved hjelp av en pipe eller så? :confused:

 

Andre jeg har snakket med sier at det er ganske vanlig å bare bruke en kork der.

Personlig foretrekker jeg noe litt mer skikkelig, og helst originaldeler.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Nedenforstående er sakset fra BM og er et innlegg jeg hadde om frostplugger i sin tid

 

 

 

 

Re: Frostplugg

 

 

 

Om nevnte Yanmar har frostplugger eller ikke vet jeg ikke, men skulle anta det.Bemerk at det man vanligvis kaller "frostplugger" ikke primært er tiltenkt noe som skal hindre blokka i å sprenges ved frost,men er plassert rundt om kring på motoren av støpetekniske årsaker bla. for å kunne fjerne kjernemassen etter støping.At frostpluggene likevel i noen tilfeller kan redde motoren ved frost er helt tilfeldig.Den minste Sabb dieselen har en stor "frostplugg" av myk gummi ,men det er trolig mer for at den skal virke som trykkutjevner for kjølevannspumpa som på denne motoren er en membranpumpe som gir pulserende trykk.Med andre ord så er en "frostplugg" kun et lokk for å tette et hull i blokka og ikke en sikring mot frostsprenging.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yanmar 2QM-15. Til denne motoren bestilte jeg en frostplugg til kjøleanlegget. Dette er en slags metallhette(liten kopp)  til å banke inn i hullet. Så vidt jeg kan skjønne er denne altfor stor, og dessuten kjennes det ut  til at det er gjenger i hullet på motoren. Hullet jeg snakker om er rett  ved eksosmanifolden.  

Hei Annabelle!

Siden jeg har samme motoren, ble jeg plutselig nyskjerrig - har ikke sett noen "frostplugg" på min motor!

 

Bilde Bare for sikkerhets skyld og for å unngå missforståelser, det er vel ikke "pluggen" til zinkanoden du mener? :confused: Se bilde....

Hilsen,

Walter_S

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en 3qm30. I denne sitter det en frostplugg i bunnen av eksosmanifolden. Hos meg hadde denne rustet i stykker her for et par sesonger siden, med det resultat at alt kjølvannet ble blåst ut i kjølsvinet. Jeg skrudde ut manifolden og leverte denne til verkstedet.

Pris plugg 40 kroner - arbeid 600,-.

Jeg håper da at det var litt mer arbeid enn å bare skru pluggen inn... De sa i alle fall så..

Men jeg er ingen motormann, så kanskje det er andre her som kan fortelle litt om monteringen av denne?

Link to post
Share on other sites

Et par generelle kommentarer:

 

"Frostpluggen" er som det nevnes også et "nødvendig onde" etter støpeprosessen. Det betyr også at frostpluggene finnes der hvor man hadde behov for å få ut den gamle formsanden.

 

Frostpluggene står altså nede på sidene av sylindrene  -  altså i selv "motorveggen" for å si det slik. Bak denne motorveggen, altså innenfor frostpluggene sirkulerer nemlig kjølevannet mer eller mindre fritt for å kunne kjøle ned de enkelte sylindrene/sylinderforingene.

 

Hvis man har problem med manglende kjøling skyldes dette ofte dårlig sirkulasjon i det omtalte kjølevannet, noe som igjen har sammenheng med oppsamling av diverse uhumskheter i det rommet som kjølevannet skal sirkulere i. En praktisk løsning på det har vært å dunke ut 2-3-4 frostplugger og spyle gjennom med vann. Har man godt vanntrykk og i tillegg bøyer et tynt rør for å få et langt tynt munnstykke  -  da er det ufattelige mengder med sand, slam og elendighet som kan komme ut. (Med saltvannskjølte motorer kommer også rester av skjell, etc.)

 

Ved slike spylejobber er det viktig å huske på at siden motorene vanligvis er montert svakt skrånende akterover, så samler det seg mest i akterkant  -  derfor får også den akterste sylinderen dårligst kjøling.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ach so....

Dette var interessant, Poseidon. Jeg har selv en saltvannskjølt motor og forstår da at en gjennomspyling er noe jeg burde gjøre?!

Er den noen feller man kan gå i her? Slik at man gjør vondt verre. På godt norsk - kan jeg som ikke har den store greie på motorer "drite" meg ut på en eller annen måte?

 

Jeg har ikke sett noen slike plugger på min motor - men det betyr ingenting i og med at jeg ikke pleier å beundre dieseldyret så mye... :lol:

Tviler ikke på at de er der!

 

Har som sagt oppdaget at det satt en under manifolden. En slags tynn kopp av et eller annet slags metall. Denne var tæret helt i oppløsning. Sitter denne også der pga støpeprosessen?

 

Hilsen Lijanka

(som suger til seg lærdom her på "plassen")

Link to post
Share on other sites

Hej Anabelle!

 

Jag kjöpte en gang en liten snipa 6,5m lang med en VP MB10A en liten

bensin inombordare. Båten hade stått övergiven på en båtoppstillingsplass.

Den hade blivit lämnad 'vind för våg' det var alltså ett 'prosjekt' !!

 

Motorn hade stått med vatten i sig över vintern, och 'frostpluggarna'

hade gjort själ för navnet, 2 st hade öppnat sig, ikke hoppat ut helt,

men öppnat sig! ( Jag trodde att dom enbart var gjorda för detta ändamålet,

det her med stöpe processen hade jag ingen aning om, man lär så länge man lever!)

 

Vad jag gjorde!  Jo jag knakkade försiktigt tillbaks dom , med en hammare,

det var allt, malade motorn, o motorn var som ny.......spann som en katt!

 

pluggarna var lite konvexa i formen, så in i hålet, knacka lite på dom,

så utvidgar dom sig o blir täta! (jag malade litt runt dom oxo!)

 

Hur det er med Yanmar, och om det skall gängas tillbaks vet jag ej!

 

Men ett tips er att följa det som Poseidon skriver om rengjöring, kolla ifall

det er mkt skit i bunn, hade en annan båt med  en MD11C, som jag monterade

sötvattenkylning på, där jag hade loss cylindrarna,för rengjöring, dom var 'halvfulla'

med pakkad sand,skjell, o dritt  mkt går in o fastnar, det blir hårt som betong

i botten !

 

enl vad jag hört, så anledningen till att man har lägre temperatur på termostaten

på sjövattenkylda motorer är just detta att det pakkas skit i botten o att

ikke hele cylindern for kylning när motorn blir gammel! Det kompenserar man med

lavare temp på termostaten. Har du bytt till sötvattenkylning da kan man höja

motortemperaturen!

 

Kanske litt vid siden av emnet, o din fråga eftersom det er en annan motor!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Feller?

 

Nei egentlig ikke noe spesielle som jeg kommer på i farten.

 

Pluggene pleier være enkle å få øye på, de minner litt om en gammeldags "bruskork" sett fra undersiden. Størrelsen kan variere, men de fleste har nok en diameter mellom 20 og 50 mm. Den enkleste måten å ta pluggene ut på er vanligvis å finne ett eller annet butt verktøy å bruke som dor; et par solide slag med en hammer  -  helt ute i den ene siden  -  pleier å få dem til å "tippe" så meget over at du kan trekke dem ut med en kraftig tang, eller en krok du bøyer i riktig fasong.

 

Jeg skal allikevel ikke underslå at enkelte kan sitte jæv..g fast, så det sikreste er å ha noen plugger i reserve i tilfelle at en eller flere må ødelegges fullstendig for å få dem ut.

 

Når du først har fått ut pluggene  -  jo flere jo bedre  -  da er det tålmodig gjennomspyling som trenges. Som tidligere nevnt at langt tynt rør som jeg setter på spyleslangen et godt hjelpemiddel. Det kan være kopper, aluminium, eller hva som helst annet. Hovedsaken er at det er tynt for å få opp farten på spylevannet og at det kan bendes og bøyes slik at du kan tilpasse det for å komme inn i de vanskeligste krinkelkrokene  -  og gjerne "skrape" litt i gørret med den samtidig. Spesielt bak den akterste sylinderen...

 

Lykke til med rengjøringen, du må regne med å finne litt av hvert  -  spesielt hvis du har ligget med motor igang på grunn sandbunn  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en 3qm30. I denne sitter det en frostplugg i bunnen av eksosmanifolden. Hos meg hadde denne rustet i stykker her for et par sesonger siden, med det resultat at alt kjølvannet ble blåst ut i kjølsvinet. Jeg skrudde ut manifolden og leverte denne til verkstedet.

Pris plugg 40 kroner - arbeid 600,-.

Jeg håper da at det var litt mer arbeid enn å bare skru pluggen inn... De sa i alle fall så..

Men jeg er ingen motormann, så kanskje det er andre her som kan fortelle litt om monteringen av denne?

Ja det er denne pluggen jeg mener :))

Vanlig montering er, såvidt jeg vet, bare å banke inn. Dette kan imidlertid være litt vanskelig å få rett,+ at det er en viss fare for å banke den for langt inn.

 

Tror rett og slett bare jeg har fått en altfor stor plugg jeg.........

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Ja, ja...verkstedet tok seg godt betalt for noen "bank" da.

Det vel som man sier: Verden vil bedras...

Var det ikke salige Ibsen som i sin tid skrev:

 

"Om man hamrer eller hamres, like fullt så skal det jamres...."

 

Kanskje var det et verksted for lystbåter han hadde i tankene?

 

:wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...