Jump to content

Raymarine C80 skrur seg etter oppstart.


Dreuf

Recommended Posts

Kjøpte en Raymarine C80 som jeg visste at det var noe feil med. Nerd som jeg er har jeg lyst til å prøve å reparere. 

 

Første gangen jeg skrudde den på så virket alt som det skulle. 

Andre gangen så kommer Raymarine logo også skrur den seg av igjen. Har prøvd å la den stå lenge uten strøm, lenge med strøm men nå kommer jeg ikke forbi oppstartskjermen. 

Spenning er bra, 13.2V. 

Har åpnet den for å se om jeg kan se noe irr eller dårlig kontakt men ser ikke noe. 

 

Noen som har vært borti samme feil? Eller er det bare å kassere apparatet? 

 

Selger mente kanskje det kan være ett backup batteri som har feilet, men jeg fant ikke noe batteri som jeg ser (tenkte det var ett tilsvarende som inni en pc) 

 

20200707_114528.jpg.45748ceffd6fce95c3f630d9742c5dd1.jpg20200707_114538.jpg.1688cc9e5226aff3973b614d3522ff55.jpg20200707_114534.jpg.bba2f4e79198361fd7386e70d26e9d55.jpg

Link to post
Share on other sites

Skjermproblemet er ikke likt som mitt. Men interessant lesning

 

Prøvde som @arkmarin sier å resette den. Da virker alt så lenge den er skrudd på, kan skru den av/på flere ganger før den plutselig ikke vil mer. 

Får se om jeg kan oppdatere eller legge inn firmware på nytt for å se om det hjelper. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd noe lignende på C120 fra 2005. Tre-fire ganger de siste tre årene har den slått seg av omkring 10 minutter etter oppstart. Etter noen forsøk har den alltid kommet igang igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også prøvd å resette den.

Har også erfaring med at de trenger en veldig stabil spenning ved at de slår seg av ved bruk av andre strømkilder selv om det garantert var god spenning forbindelse hele veien.
Årsaken kan være kondensatorer som tørker ut. Løste det med et eget mindre (tror det var 7ah) batteri nære plotteren. Denne ble koblet til med et relé når autopiloten ble skrudd på.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Har testet litt nå. 

Den klikker bare når jeg skrur den av og skal ha den på igjen. For å få den på igjen må jeg kjøre en reset. Det fungerer hver gang. 

Den har stått i kjelleren påslått i flere døgn uten problem. (tilkoblet ett 150ah litium batteri). 

Så jeg tror det er en SW feil. Skal prøve å laste ned siste firmware og legge inn på nytt. Men trenger da ett CFkort regner jeg med, lengesiden jeg har hatt sånne liggende å slenge. 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...