Jump to content

Oppgradere Raymarine C120W plotter

BingoBonzo

Recommended Posts

Vurderer å oppgradere min 2010 modell C120W plotter til en litt nyere utgave.

Har komplett Raymarine system ellers med ST70 autopilot, 240 VHF og digital radar.

Kan jeg plugge på hvilken som helst nyere Raymarine plotter eller er det noen begrensninger eller endringer som jeg må tenke på?

Skal prøve å finne en greit priset ny eller brukt utgave, kriteriene er AutoRoute, kunne enkelt overfører data fra iPad/PC og være litt kjappere enn C120W.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Antar du har Setalk nett. Da bruker du en setalk til seatalk ng converter for å koble nytt og gammlet nett sammen. 

det du trenger er dette

seatalk kabelen som i dag går til plotteren skal inn i denne sorte boksen

https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/tilbehor-kartplottere/kabler-og-koblinger/raymarine-seatalk-3veis-koblingsblokk

ut av denne sorte boksen går så en ny seatalk kabel inn i nettverkshuben linket til under (den er med i pakka)

https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/tilbehor-kartplottere/kabler-og-koblinger/raymarine-converterkit-seatalk-1-til-seatalkng

Så kobler du den nye plotteren  til den samme nettverkshuben. Kobler strøm til seatalk ng nettet. Og alt funker. 

Jeg er ikke helt sikker på når skillet mellom seatalk og seatalk ng kom. Men mk. Es har seatalk ng

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Så med dette kittet kan jeg bruke alle nyere varianter av Raymarine plottere? Og Autopilot, svinger, radar, Vhf vil fungere?

Hvis jeg f.eks kjøper S100 Remote så får jeg også med det samme kittet?

Joda 370 Sport - Solgt

Har tre kabler inn på plotter:

• Data/Power
  • Seatalk HS
  • Seatalk NG

så da tolker jeg det sånn at det er å kjøpe ny plotter, plugge inn de samme tre kablene og så er jeg i gang.

Joda 370 Sport - Solgt

abbor skrev 1 time siden:

Kontakten på Ethernet kabelen er forskjellig, det er sannsynligvis også strømkabelen. 

Okay, vil kanskje konverteringskittet være nok for å byttet mellom ny/gammel plotter? Eller må det større inngripen til?

Joda 370 Sport - Solgt

Kan jo legge til litt mer om disse ulike datanettverkene som du allerede har og vil få mer av.

SeaTalk: Det gamle Raymarinespråket er standard for masse gammelt Ray-utstyr. Kan kobles sammen med nyere utgaver av Raymarine via konverteringkit nevnt over. Du får da alt over på den nyere plattformen som heter;

SeaTalk ng; Dette er i bunn og grunn Raymarines versjon av datanettet NMEA2000, men med Ray sine egne ledningsplugger og kabler. Alle formater mht data er identisk mellom NMEA2000 (Se nedenfor) og SeaTalkng.

Så har du høyst sannsynlig noe utstyr ombord som bruker det eldste fellesnettet, dvs;

NMEA0183: Typisk format for utveksling av alle mulige data fra VHF, AIS, givere for dybde, fart, sjøtemperatur, kompass osv. 

NMEA2000: Selve referansepråket for alle moderne systemer ombord. NMEA2000 og SeaTalkng kan seriekobles og spleises direkte sammen i ett og samme nettverk uten spesielle overganger. 

Ledningsnettet som danner stammen i nettene kalles backbone. Et NMEA2000- og SeaTalk ng-nett er egentlig samme sak, selv om ledninger og plugger er ulike. De kan skjøtes sammen og du kan da bruke moderne Ray-utstyr og annet (Simrad, Garmin osv) i samme nett. Du kan også koble alt mulig av motordata inn på samme nett via enkle overganger. Alle moderne plottere har jo skjermbilder som tillater visning av f eks turtall, tanknivå, forbruk, temp osv. Alt dette er data som nå enkelt kan deles inn på et SeaTalk ng / NMEA2000-nett.

Produsentene og mange utstyrsbutikker vil gjerne ha deg til å tro at du må holde deg til samme merke/produsent i ett og alt. Realiteten er imidlertid at du kan mikse og blande veldig mye så lenge du har et backbone basert på SeaTalk ng/NMEA2000.

cruiser skrev On 13.7.2020 at 10.47:

Tror du skal sjekke først type nett du har i dag mellom enhetene. C120W kan koples til STng direkte. Har du dette alt nå, så kan du bare utvide videre.

Husk ellers at ST70 bare er betjeningsenhet, selve autopiloten er muligens SPX 10?

Autopilot er SPX-CAN

Joda 370 Sport - Solgt

• 1 måned senere...

Da har jeg fått oppgradert til en Axiom 12 plotter.

Kjøpte fjernkontroll til Autopilot og fikk da også med koblingen mellom Seatalk 1 og NG.

I tillegg trengte jeg overgang mellom SeatalkHS og Raynet (for radar).

Resten var plug&play.

MEN.....

Raymarine sin implementasjon av Navionics er helt tragisk!!

• Ikonet av båten på kartet peker aldri i riktig retning, uansett om baug/kurs/ett er opp
  • Det er ingen pil/strek som viser kursen man har
  • Beregning av Autorouting er tregt og feiler i 60% av tilfellene
  • Knotete og tungvint er det også å sette opp en rute

Kommer fra nesten 10 år gammel Garmin og den er bedre, lettere å bruke og gir er helt annen opplevelse. Jeg trodde at jeg skulle få nesten samme opplevelse som Boating appen til Navionics, men Raymarine er ikke i nærheten..

Kjører selvfølgelig siste utgave av firmware og kart, plotter er online hele tiden.

Joda 370 Sport - Solgt

Båtikonet er nok linet opp iht magnetisk kurs som avviker mye fra COG. Blir riktigere om du kalibrerer fluxgate. Jeg har både magnetisk og COG vektor på min skjerm (da jeg aldri får til å kalibrere fluxgate nøyaktig nok pga plassering). Er et menyvalg inni der. COG-vektor har piler i enden og varierer i lengde med zoom da den viser tilbakelagt distanse neste 30 min med aktuell hastighet. Har ikke nubbesjans til å huske hvor i menyene det velges da men elektronisk manual i .pdf form på tlf og søkefunksjon pleier å hjelpe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...