Jump to content

Forskjell i forbruk, dobbelinstallasjon av VP D4-300

Quant

Recommended Posts

Jeg er ny og happy eier av en Nimbus 380 Commander (2009), som jeg de siste 10 dagene har kjørt fra Trondheim til Oslo. Det har vært en fantastisk tur langs den flotte kysten vår. 

Jeg har to D4-300 maskiner, som har fått kjørt seg godt, naturlig vis. Det er 700 nautiske mil, og vi har gått i overkant av 20 knop mye av turen. Der vi har kunnet nyte den friske (kalde) sommerlufta, har gi gått i 7 knop for å nyte naturen. Selv i opptil 5 meter bølger på Hustadvika, Stad og Jæren har vi holdt 16-18 knop. Vi hadde heldigvis sjøen med oss mesteparten av tiden. 

Oljeforbruk har vært lite, og jeg har vel etterfylt omtrent en liter på hver motor. Temperaturer ligger dønn på 85 grader, og motorene lyder likt, slik jeg kan bedømme det. Forrige eier opplyste at styreenheten til babord motor har vært byttet for noen år siden. Når vi går i marsfart, ligger turtall på ca 2700. -Da bruker styrbord motor rundt 37 liter pr time - mens babord ligger på 34. Motorene har nå ca 600 gangtimer. 

Turbotrykk og alle andre måleverdier er altså dønn like. Maskinene kommer like raskt opp i driftstemperatur osv. 

Så er spørsmålet: Hvor nøyaktige er forbruksmålingene til instrumentene? Kan den nye styreenheten være oppdatert versjon, slik at motoren går rimeligere, eller er dette en forskjell som bør utredes? Hvordan hadde jeg evt opplevd forskjellige propeller. Jeg har ingen informasjon som skulle tilsi at propeller er skiftet, men jeg VET jo ikke hva tidligere eier har gjort eller ikke gjort. Det virker som om elektronikken synkroniserer turtall, så jeg vet ikke hvor godt jeg egentlig hadde merket forskjellig last på annet enn forbruk. 

På forhånd takk.

2020-07-03_21_46_46.jpg

Redigert av OWold (see edit history)

1010291994_MYQuant.jpg.83abab2c6821f23de0ab5677db871920.jpg-= Trøndersk motorhead, til lands og til vanns =-

Nydelig båt! 

Jeg vet ingenting om motorene mtp elektronikken, men tenkte at det kan jo være greit å få sjekket propellene neste gang båten er på land hvis du ikke finner ut noe mer. Det kan være små forskjeller på dem som gir utslag i forbruk.  (Jeg har ikke hørt om det før i dobbeltinstallasjon, men det synes logisk i og med at et hakk eller litt skjevhet påvirker single installasjon av og til ganske mye.)

Ellers er det jo mekaniske ting som turbo og annet som påvirker forbruk også. Har inntrykk at flere opplever forskjeller på motorer i dobbeltinstallasjon. Hvor vanlig det er med 8-9% forskjell vet jeg ikke.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvilken av motorene lader hvilke batterier? Om en av motorene har høyere ladebelastning kan dette medføre høyere forbruk. Om dette kan utgjøre tre liter i timen vet jeg ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja, har også tenkt på lading - men ville trodd det utlignet seg etter noen timer drift. Her er forskjellen helt stabil fra start til stopp. Og vi har jo tatt 150 nautiske mil på en dag. Alt bør vel være ferdig ladet da? Vi har jo ligget med landstrøm 9 av 10 netter.

1010291994_MYQuant.jpg.83abab2c6821f23de0ab5677db871920.jpg-= Trøndersk motorhead, til lands og til vanns =-

Om en motor lader forbruksbanken skal den ikke bare lade opp batteriet ved oppstsart, den skal også produsere all strøm som båten bruker under gange.

Det hadde vært interessant å vite hvilken av motorene som lader hva og hvilken av motorene som driver servopumpa om båten har det. For å se om dette kan forklare forskjellen i forbruk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har bare hatt båten en kort periode, så jeg har ikke fått kontrollmålt EVC forbruk vs fylling. Har bare en tank, så kan ikke kontrollere med disse heller. Turtellerene er digitale, så de stoler jeg på. 

Og her er det jo ikke drev, så det er vel ikke servopumpe heller. Med ror går vel styrepumpene rett til styresylinderen, går jeg ut ifra. 

Jeg holder en knapp på propellen så langt, men da må jeg jo på land. Skulle man heise den ut for å sjekke, eller bare ta det ved neste mulighet? Har ingen vibrasjoner eller andre symptomer, såvidt jeg kan kjenne. 

oj

Bitteliten skrev 14 minutter siden:

Og dette forumet fyrer godt oppunder også inntill man blir trygg selv ?

har du maske eller gopro kan du jo ta en kikk. Og kanskje også sjekke temp på pakkboksene under gange

gopro teipa til båtshake er fint for propellsjekk ?

...ja det blir nok sjekk på neste hustrige bad. Det var trist måle 16 grader i Portør på lørdag :-)

oj

Jeg havde det samme på min NW390 med D6:

Jeg fik dette svar fra Nord West:

Du behöver inte vara orolig över förbrukningen på motorerna. Det är en uppskattad förbrukning av bränslet och det är en skillnad mellan motorerna, och det kan skilja upp till 10% på bränslet och hästkrafter.

Det är svårt att få motorerna att dra lika. Det kan bero på vind, drev trimmning, trimplans trimmning, last etc.

Det är likadant i alla båtar med bränslemätare.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Det kan jo også være så enkelt som noen rur på en propell...

Eller at det bare er slik. Er vel ingen motorer som er helt like.

Nyt båten og varmen som ser ut til å komme. :yesnod:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Noen gir har også litt forskjell i utveksling på dreieretning A og B.

Kan tenke meg at du har ZF 63IV kasser og etter husken er en variant av de 2,04:1 den ene veien og 2,02:1 andre veien. EVC synker motorene på turtall og ikke belastning. Gitt at propellene er helt identiske utgjør forskjellen i utveksling faktisk litt og merkes spesielt godt over lengre strekk i høy belastning slik du nå har kjørt.

Les deg opp på girene og dreieretning i forover på SB og BB side så skulle det ikke forundre meg om den som går med 2,02:1 er den som bruker mest...

Mvh. SAP

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...