Jump to content

Pusse opp gammel robåt med tjære?


Muggebigge

Recommended Posts

enslagsgjest skrev for 11 timer siden:

Går nok det, men er ikke like permanent som det andre nevnt. 

 

margarin er jo ikke ment å være permanent, men for å presses ut etterhvert som bordene trutner slik at de ikke sprekker opp

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Poenget med fett/margarin er at det presses lett ut ute å sprenge bord eller klinkeforbindelser. Smørefett, ut fra egen erfaring med mange båter, er at det blir en semipermanent tetting over flere år. En vanlig klinket sjekte lever utmerket med at den synker og blir liggende slik en ukes tid. 

Link to post
Share on other sites

Må neste fortelle om når jeg jeg skulle trutne gamlestampen, altså en vedfyrt badestamp. Fuga med 1kg margarin, fylt opp de 1500 literne den tar. Potte tett.

 

Fint vær og helg.

 

Har egentlig aldri lest særlig om Ikaros, men har skjønt poenget i fortellingen. Lest også om trebåter som sank som stein når de rodde for nær undersjøiske vulkanutbrudd på Santorini. Ikaros og Santorini til side...

 

Begeistret over suksessen med å tette med margarin bestemte jeg meg for å fyre opp i stampeovnen og nyte et par kalde med legmet nedsenket i varmt.

 

Et par timer senere setter jeg to kalde i koppholderne og siger ned i det varme vannet, ahhh, endelig :-) Åpner første kalde, et par nipper og ligger der og nyte at temperaturen stiger i vannet. Litt antydning til "oljeflak", men skit, litt smøring på vei opp gjør ikke noe ;-)

...........

Så skjer det. I det øyeblikk vanntemperaturen stiger over xx grader forvandles den tette stampeovnen til en stående fontenedekorasjon eller noe sånt. De 1500 literne fosser ut i alle sprekker, i midten står jeg, glinsende av all smeltet margarin i vannet. IKAROS OG UNDERSJØISKE VULKANUTBRUDD trenger seg frem i pannebarken, men for seint.....

 

Vannet fosser ut og blottlegger den tynnplata vedovnen som garantert vil ryke om den ikke slukkes asap! Sklir som en blank sel ut av stampen og bykser gjennom hagen etter ei bøtte. Nå får jeg oppmerksomhet fra både familien og noen venner som snakk innom.

 

100% oppmerksomhet får jeg først når jeg, glinsende av margarin, og nå også svette etter de bråe anstrengelser, hiver lokket av ovnen, sklir ombord i stampen, fyller bøtta og tømmer den rett ned i ovnen.

 

Effekten er fenomenal, dampskyen står som en søyle langt til værs så også et par naboer kikker over hekken for å se hva som skjer. 

.......

 

Ble mye forklaringer i ettertid for å få venner og naboer til å forstå hva som egentlig foregikk den dagen. Og dusjen etterpå tok utrolig lang tid, det gikk alvorlig mye shampoo ;-)

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...