e s Startet 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2020 Ved behov for flere kabler inn på batteriet og mangel på polsko med bolt, er dette en innenfor løsning? Er egentlig polsko hvor kabelen klemmes fast til skoen Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Ja, jeg synes det virker som en kurant løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Helt kurant. Skyllermarks, som har kvalitetskomponenter, har den samme løsningen på sine batterikabelsko, dvs bolt uten mutter på baksiden. Den største av boltene på bildet er Ø 8mm, og til den kan det iflg Skyllermarks brukes opp til 120mm2 kabel. De 2 andre er Ø 6mm, og til de kan det brukes 35mm2 kabel. Det kommer ikke fram av ditt bilde om bolthullene er gjennomgående eller ikke. Om de er gjennomgående og gjenget hele veien kan du jo sette i en lengre bolt og ha en mutter på baksiden, om du er mer komfortabel med det. Men som sagt, Skyllermarks har det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Har litt med hvor hard blylegering det er i polskoen og dermed gjengene. Jeg ville foretrukket å sette i skruen nedenfra og brukt mutter over kabelskoen. Da er du heller ikke så avhengig av rett lengde på bolten. Det selges også kabelsko med en enkelt bolt innstøpt i godset på polskoen Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jannmar Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 (redigert) mons skrev 14 minutter siden: Har litt med hvor hard blylegering det er i polskoen og dermed gjengene. Jeg ville foretrukket å sette i skruen nedenfra og brukt mutter over kabelskoen. Da er du heller ikke så avhengig av rett lengde på bolten. Da @e s sin kabelsko egentlig er en sko hvor kabelen klemmes fast til skoen, og dette er gjort uten mutter på baksiden, tilsier det at både gods og gjenger er solid nok til å klemme fast en kabelsko på hver av boltene. Om det tidligere er brukt bolt med mutter er det klart en bedre ide som du foreslår å sette mutteren på oversiden. Jeg vet ikke hva @e s sine polsko er laget av, men Skyllermarks sine polsko som jeg viste bilde av er fortinnet messing. Redigert 13.Juli.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Tror den avbildede kabelskoen er bly med en tynn innstøpt plate av stål for å forsterke gjengene / konstruksjonen. For å få nok klem på en hard kabelsko er det lett å trekke så mye at gjengene ryker (erfaring). Jeg forestiller meg at man må trekke hardere for å sikre god kontakt på en kabelsko enn når man har en kobberkabel som former seg etter fasongen på både den nedre og øvre halvmånen i orginal klemme. Godset der skruen går inn er støpt og kan være ujevnt slik at blyet må klemmes flatt for å sikre god ledningsevne til kabelskoen. Hvis den er av messing ville jeg ikke hatt betenkeligheter. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Solseng Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 (redigert) Blykabelsko? Hvorfor i huleste h......te skulle man bruke bly i denne sammenheng? Håndttight og det er evig godt nok. (elektriker og nå nesten tavlemontør med jobb på el.fergenes forsyningstavler). Redigert 13.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Mente bly polsko i huleste...;-) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jannmar Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Solseng skrev for 8 timer siden: Blykabelsko? Hvorfor i huleste h......te skulle man bruke bly i denne sammenheng? Håndttight og det er evig godt nok. (elektriker og nå nesten tavlemontør med jobb på el.fergenes forsyningstavler). Ser at jeg også har skrevet kabelsko i et tilfelle der jeg mente å skrive polsko.... Det blir fort mye unødvendig pirk her på forumet. Det skulle ikke være så svært vanskelig å skjønne ut fra sammenhengen at både jeg og @mons mente polsko der vi uforvarende har skrevet kabelsko. Hva @Solseng mener med "håndtight" i dette tilfelle er imidlertid ikke så lett å skjønne. I min verden er "håndtight" så hardt du klarer å dra til for hånd, enten feks. på en vingemutter eller med skiftenøkkel eller fastnøkkel på en mutter/bolt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Helt grei løsning, men de skoene du har der er ikke helt ideelle. Du har det inspeksjonshullet som gjør at de ikke blir gasstette. Oksygen er kobberets verste fiende... Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Sorry, var ikke helt i vater i går kveld. Tenkte egentlig ikke over hva håndttight betyr/legges i. Mente bare at det er fort gjort å dra for hardt til. Altså at man ikke bør bruke all makt, men bare sånn "passe". Fort gjort å ødelegge gjengene i mykere materialer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Man kan ikke sammenligne en polsko i bly med en i messing. Gjenger i bly er dårlige greier, så der bør det være mutter på en av sidene. Hvis ikke er det overhengende fare for at kabelskoen løsner bare man kommer bort i ledningen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Solseng skrev 26 minutter siden: Sorry, var ikke helt i vater i går kveld. Tenkte egentlig ikke over hva håndttight betyr/legges i. Mente bare at det er fort gjort å dra for hardt til. Altså at man ikke bør bruke all makt, men bare sånn "passe". Fort gjort å ødelegge gjengene i mykere materialer. Hadde en mistanke om at det var "sånn passe" du mente ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.