Jump to content

Diesel i motoroljen?


krl

Recommended Posts

Drypp en dråpe olje fra motoren på et stykke avispapir. Dersom det trekker ut en "ring" utover fra dråpen. kan det tyde på diesel i oljen.

 

Du kan jo i tillegg sammenligne ved å dryppe en dråpe ny ubrukt olje på ved siden av og se på forskjellen. Skal du være veldig avansert, kan du jo også blande bitte litt diesel i ny olje og dryppe en dråpe av dette også, for å se forskjellen.

 

Fikk tipset fra et motorverksted.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Drypp en dråpe olje fra motoren på et stykke avispapir. Dersom det trekker ut en "ring" utover fra dråpen. kan det tyde på diesel i oljen.

 

Du kan jo i tillegg sammenligne ved å dryppe en dråpe ny ubrukt olje på ved siden av og se på forskjellen. Skal du være veldig avansert, kan du jo også blande bitte litt diesel i ny olje og dryppe en dråpe av dette også, for å se forskjellen.

 

Fikk tipset fra et motorverksted.

Aaahhhaa, ........ smarting. Like enkelt som genialt. Slike løsninger har jeg sansen for. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har oljen også 900 gangtimer?

 

Selv skifter jeg på 300 timer, dersom oljen har mange driftstimer kan dette forårsake sur lukt.

Ville kanskje skiftet oljen og følge med når kvaliteten er god.

 

Det finnes enkle tester for å sjekke viscositeten, et enkelt halvrør med to "renner", en med ny olje, og en med brukt olje.

Når man vipper denne slik at oljen renner nedover renna, sammenligner man viscositeten med ny og brukt olje.

Dersom det er diesel i oljen skal oljen bli betydlig mer lettflytelig.

 

Dette utstyret har de på de fleste bunkers stasjoner.

Link to post
Share on other sites

Drypp en dråpe olje fra motoren på et stykke avispapir. Dersom det trekker ut en "ring" utover fra dråpen. kan det tyde på diesel i oljen.

 

Du kan jo i tillegg sammenligne ved å dryppe en dråpe ny ubrukt olje på ved siden av og se på forskjellen. Skal du være veldig avansert, kan du jo også blande bitte litt diesel i ny olje og dryppe en dråpe av dette også, for å se forskjellen.

 

Fikk tipset fra et motorverksted.

hmm... Ved å dryppe olje på ett stykke kaffe filter (ol) så skal oljen dra seg ut i en ring. Lys i midten og sort rundt. Hvis det ikke blir slik er oljen din "utgått på dato" og bør skiftes. Grunnen til at det blir slik er at oljen drar med seg sot utover i papiret (som den skal gjøre!), så min påstand vil være: hvis du ikke får en "ring" utover fra dråpen så ville jeg være bekymret...

Jeg ville nok teste viskositeten som Olav sier... to like deler olje (brukt og ny samme temp.) renner ned en skråstilt slett flate ca 30cm, hvis den brukte oljen kommer mye før eller mye ca 2-3cm etter den nye oljen til et gitt punkt bør den byttes...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tok service på motoren i dag og hva annet oppdaget jeg enn diesel i olja :headbang: Har registrert at det har vært for mye olje, men ettersom jeg overtok båten i fellesferien i fjor har jeg aldri kommet dit hen at jeg har fått sjekket dette nøyere opp da det har vært så mye annet som har stått på tapetet...

 

Idiotisk selvsagt, men nok om det. Såvidt jeg har forstått så er det ofte lekkasje fra dieselpumpa som er årsaken. Fikk dog et tips om å sjekke fødepumpa først. Der er det vistnok en membran som kan sprekke og føre til diesel i olja. Andre med Yanmar som har hatt samme problemet?

 

Jeg skal sjekke fødepumpa i morgen. Håper det er den, ellers kan det både bli dyrt og trekke i landrag for dieselpumpa tar jeg ikke i med ildtang engang. Da må Tønsberg Elektodiesel eller noen andre dyktige folk inn i bildet.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme mistanke og det var tetninga på inj.pumpa. VP41P

 

Men iforkant var det samme symtom, banking fra motor på tomgang, bytta straks olje, nivået på peilepinnen steg 1 cm over maks på 1 times marsjfart.

 

bytta også matepumpe 1300,- det var ikke den, så no har eg ekstra pumpe.

 

ca 5000,- i rep av pumpa på verksted, demonterte/monterte selv.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Jeg skrudde ut fødepumpa idag, og på meg virket det som membranen var hel. Ringte med Yanmar Norge og de hadde liten tro på at det var dieselpumpa; de holdt en knapp på fødepumpa. Det samme gjorde Yanmar-mannen på Mågerø Marina hvor jeg ligger. Han skulle se nærmere på den til uka, men han hadde heller ingen tro på at det er noe feil med dieselpumpa. Naboen tok en telefon til en kompis av han som har jobbet på Tønsberg Elektrodiesel i mange år, og han har aldri skrudd på en Yanmar dieselpumpe, så skulle det allikevel vise seg å være den, så er det mot alle odds...

 

Jeg håper selvsagt i det lengste at det er fødepumpa, men time will show.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Evt lekkasjer i returdieselen vil kun resultere i utvendig lekkasje på min motor, men jeg er klar over at på enkelte motorer kan lekkasje i retursystemet føre til diesel i olja. Tror mange Forder er slik.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...