tnuis Startet 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2020 Heisann, Har kjøpt en Busyer Magnum 1998 modell med Yamaha F115 2002 modell motor på. Båten veier ca. 650kg (inkl. Noe utstyr som anker, batteri osv) + 115L bensintank (ved full tank) + motoren på 180kg + variabelt antall personer som er i den. Lengden er 6,20m og bredden er 2,20m. Det er 51/52cm fra toppen av akterspeilet ned til laveste punkt i kjølen. Jeg har et ønske om å bytte ut originalpropellen til stål men ANER ikke hvilken type/dimensjoner. På den originale propellen står det kun 19-K. THAT'S IT!! Det er 3 blads propell og jeg tenker at det er greit å fortsette med..... Får denne båten kun opp i 55km/t og det synes jeg er meget lite. Tenker at det kan gjøres mye justeringer her for å forbedre dette. Er det noen som kan hjelpe meg med å beregne frem til riktig stålpropell til denne båten? Det blir fryktelig kosterbart å drive å kjøpe 3-4 stålpropeller for å prøve meg frem. Helst vil jeg kjøpe en brukt propell og da er jeg ihvertfall avhengig av hjelp til dette. P.S. Også lurer jeg på om ikke denne motoren står litt for høyt. Burde ikke den vært montert noe lavere? Alle tips er hjertelig velkommen. På forhånd takk for all hjelpen? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 (redigert) Disse sorte propellene til disse Yamaha-motorene er stål. Så ja, du har allerede en stålpropell. De er faktisk ganske så gode også. Mer fart? Neppe. Ikke mye i hvert fall. Men har du korrekt propell? Det forteller turtallet mye om. Hvilket turtall får du med klamepen bånn? ...og bare så du vet det: Bittelitt forbedring ene eller andre vei koster tusenlapper i hurtig tempo. Hvis du skal ha mye mer fart, så må du egentlig bare kjøpe en mye sprekere motor. Kjøpe brukt propell og hjelp? Glem det. Få deg større motor. Redigert 13.Juli.2020 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Som Solseng skriver, hvilket turtall oppnår du? Trimmer du motoren godt ut for å oppnå maks fart? På flere båter jeg har hatt er forskjellen 5-8 knop fra innerst til der hvor båten går fortest...... 19k stemplet på propellen betyr 19 tommer i stigning. For å finne ut om motoren har riktig monteringshøyde må du trimme motoren slik at antiventilasjonsplaten er parallell med båtens på. Så måler du høydeforskjellen mellom båtens bunn og antiventilasjonsplaten. På bildet du har lagt ved ser det ganske normalt ut for meg. Hvis båt, motor og propell er helt i orden, så er farten din lav, ja. Vil tippe at båten burde gå 35-36 knop, lett lastet.... Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Beklager det litt flåsete svaret i går. Det jeg ville frem til; er at disse sorte stålpropellene til Yamaha er ganske greie, og jeg tror ikke det er så mye å hente med andre propeller. Jeg ville ikke brukt penger på det i første omgang. Propellen ser heller ikke ut til å være skadet. Som Mort1 skriver: Hvordan motoren trimmes har mye å si for de siste knopene på topp. Ellers mister man fort fart hvis båten ikke er helt ren under. Også enig i at motorhøyden ser grei ut - men litt vanskelig å se ut fra bildene. Denne antiventilasjonsplaten som ligger rett over propellen bør ligge jevnt eller helst bittelitt høyere enn skrogbunnen. 20mm over er et greit utgangspunkt. Du skriver 55km/t. Det er vel rundt 30 knop. Jeg tror også 115hk burde gi fart på 35knop eller mer. Er det målt med gps? Uansett forteller turtallet du får når du har trimmet motoren ut og oppnår toppfarten, mye om du har "riktig" propellstørrelse. Sitér dette innlegget Link to post
tnuis Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Tusen takk for svar begge to? Antikavitasjonsplaten er rett over bunnen på kjølen. Av det jeg har klart å lese meg frem til så skal denne være på linje med eller helst litt lavere enn kjølen. Her skriver du opptil 20mm over bunnen Solseng. Jeg blir usikker på hva som er riktig her. Det dumme med disse store motorene er jo at det er ikke bare bare å prøve forskjellige høyder. Er ikke noe man løfter og justerer selv. På de mindre båtene med 10-20hk så kan man fint knote med dette selv på stedet. når det gjelder propellen så hadde du helt rett Solseng. Den er faktisk av stål. Tok med en magnet ut og den satt dønn....hahahaha Jeg trodde at alle stålpropellene var blanke så jeg la linken at denne måtte være av alu. Mort1: Skal leke meg videre med trimmen neste gang jeg er ute med den også se hva jeg kan hente ut der? Sumasumarium så er det da nok ikke så mye mer jeg kan gjøre enn å få utnyttet trimmen mest mulig, sørge for at bunnen er ren slik jeg forstår det? Men da har jeg 2 spørsmål til: 1. Denne har aldri hatt bunnstoff. Vil bunnstoff gjøre den enda langsommere eller tvertimot raskere? Og er det forskjell på de ulike typer bunnstof når det gjelder dette? Har skjønt at det finnes både "myk"/krittete type og hard type...... 2. Hva med trimflaps da? Er det noe som vil kunne hjelpe til her?? Isåfall, hvilken størrelse anbefales da? Jeg ser at Lenco ofte blir nevnt..... Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Propellen din er en 13x19K original Yamaha propell ja. Full gass turtall bør ligge mellom 5500-6000rpm. Da er det optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
tnuis Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Tusen takk LuckyFalls. Det lurte jeg faktisk også på. Altså hva som er optimal rpm for denne årsmodell motor. Da skal jeg sjekke det neste gang jeg er ute??? Og fint å vite at propellen er 13". Det var ikke akkurat selvinnlysende når det kun står 19-K. Men nå fant jeg jo ut at det faktisk er stålpropell så da trengs den ikke å byttes ut allikevel? Redigert 14.Juli.2020 av tnuis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 tnuis skrev 34 minutter siden: Antikavitasjonsplaten er rett over bunnen på kjølen. Av det jeg har klart å lese meg frem til så skal denne være på linje med eller helst litt lavere enn kjølen. Her skriver du opptil 20mm over bunnen Solseng. Jeg blir usikker på hva som er riktig her. Her er det ikke noe eksakt fasit , kommer an på bunnfasong, fartsområde og ikke minst hvor mye grep propellen har. Med v-bunn slik som på busteren så kan plata gjerne stå litt over bunn. Er det båt med litt kjøl så må ofte propellen lenger ned for å unngå turbulent vann. Har du grep nok til å trimme båten godt ut av vannet så er høyden grei. Turtall: Opp mot 6000 med lett båt og gode forhold. Så får du mer å gå på med mer last i båten. Kjenner etpar som har / har hatt magnum av den typen, men ikke med 115. Så usikker på hva slags fat man bør regne med. Litt mer enn 30 knop bør være oppnåelig iallefall. tnuis skrev 41 minutter siden: 1. Denne har aldri hatt bunnstoff. Vil bunnstoff gjøre den enda langsommere eller tvertimot raskere? bunnstoff kan nok ta litegrann fart i forhold til helt rent skrog, men groe tar enda mer. så det blir en avveining Så må du være obs på at aluminium er utsatt for galvanisk korrosjon, slik at det krever litt ekstra omtanke. Trimflaps gir ikke økt fart men har andre fordeler. Feks i sidevind hvor du kan justere sideveis trim. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tnuis Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Takk for svar Ivar? Jeg kjører hovedsaklig i ferskvann (innsjø) så ikke mye groing på den. Takk for oppklaringen ifht antkavisjonsplaten og høyde. Da tenker jeg at jeg kan konkludere med at den ikke er så galt montert allikevel? Men når det gjelder trimflaps er det da ikke slik at disse vil gjøre at båten går mye enklere og raskere i plan og at man da således kan gå til annskaffelse av en propell med labere stigning slik at toppfarten igjen kan økes? Eller har jeg ikke forstått det helt riktig da? (Trimflaps konseptet er nytt for meg så forsøker å tilegne meg best mulig kunnskap før jeg kaster bort pengene på ting jeg ikke har erfaring med, om du forstår)? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 kanskje like enkelt å kjøre uten bunnstoff da, spesielt om du har mulighet for å ta opp båten for spyling innimellom. Trimflaps vil også gi lettere planing om du kjører de helt ned. Men motortrimmen gjør mye av det samme om du trimmer motoren helt ned når båten skal i plan. Ville først prøvd å se hvordan du klarer deg uten. Kommer også an på bruken av båten og om du kjører med mye folk ombord (samt hvordan vekta er fordelt) Større stigning på propell vil ikke nødvendigvis gi mer fart , det kommer an på hvor mye motoren orker. Blir som en sykkel med 27 gir , er det motbakke så blir det gjerne dårligere framdrift av å gire opp til et høyere gir Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ballistic Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Svigerbroren min hadde en Buster XL med Yamaha F115 med stålpropeller 13x19(Yamaha), mener han fikk rundt 37-38 knop. Han hadde av og til problem med mye vann i dobbeltbunn da lensepumpa sviktet. Da ble båten treg og tyngre å få i plan, så ville også ha sjekket at du ikke har noe vann som tynger ned båten. Magnum ver.1 er vel også godkjent for 150 hk så kan være at skroget trenger litt mere power for å hente ut de siste knopene.Uansett må du se på hvilket turtall du oppnår nå for å finne ut om du klarer å hente maks effekt ut av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.