Jump to content

Tett utlufting septik Biam 800


HHg

Recommended Posts

Gjelder Biam 800 1987 mod.

 

Lufteventilen er tett og det lukter ikke godt i båten. Etter bruk «plopper» det opp med luft i toalettskålen.

Vi har lett alle tilgjengelige steder for å finne det innvendige lufteuttaket, men forgjeves.

Må vi skru fra hverandre halve inventaret for å finne lufteuttaket fra septiktanken?

Er det noen som kjenner båttypen og kan hjelpe oss med dette?

Meget takknemlig for svar.

 

Mvh Hallvard Heggland

hallvarh@online.no

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe "innvendig lufteuttak".  Luftingen har uttak på toppen av septiktanken hvor det går en slange til en utvendig skroggjennomføring. Dersom du kommer til toppen av septiktanken ser du lufteslangen og da er det bare å følge denne til skroggjennomføringen. Bytt uansett slangen til en ny som er diffusjonstett og sjekk samtidig at stussen på tanken ikke er tett av dritt. I så fall må stussen stakes/åpnes med et skrujern, etc før du setter på ny slange. Lufteslangen kan fort gå tett dersom septiktanken overfylles og det står septik opp i slangen.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Biam 800 i en del år. Også den fra 1987.

Jeg kan beskrive hvordan det så ut i min båt. Antar at det er det samme i din.

Septiktanken ligger under stikkøyen. Bunnen i køya kan fjernes og da kommer du til tanken. Mange skruer, men greit å få til.

Luftingen var plassert i bakkant av tanken. Mot styrbord side. I min båt gikk det en slange fra tanken, inn i batterikassen, og videre til en skroggjennomføring. Slangen og skroggjennomføringen var tilgjengelig i batterikassen.

Tilkoblingen til septiktanken lå bak en vegg. For å komme til den, må stikkøyen fjernes.

Mener at det var kun en 1/2" slange som var brukt.

Jeg byttet septiktank like etter at jeg kjøpte båten. Fikk da større dimensjon på lufteslangen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
HHg skrev On 13.7.2020 at 23.09:

Gjelder Biam 800 1987 mod.

 

Lufteventilen er tett og det lukter ikke godt i båten. Etter bruk «plopper» det opp med luft i toalettskålen.

Vi har lett alle tilgjengelige steder for å finne det innvendige lufteuttaket, men forgjeves.

Må vi skru fra hverandre halve inventaret for å finne lufteuttaket fra septiktanken?

Er det noen som kjenner båttypen og kan hjelpe oss med dette?

Meget takknemlig for svar.

 

Mvh Hallvard Heggland

hallvarh@online.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...