Sondre93 Startet 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2020 Hei. Jeg lurer på om septiktanken min har gått tett. Jeg innrømmer med hodet bøyd i skam at jeg klarte å glemme å tømme septiktanken før opplaget 2019 da jeg var fullstendig nybegynner til alt som har med båt å gjøre. Dro ut i båten i dag og skulle tømme den, men det virker som om den har gått tett da jeg må holde knappen lenge uten at nivåindikatorlyset forandrer seg. Har dere noen tips? Kan jeg feks kjøre en type væske nede gjennom toalettet eller i vasken for å løsne det opp Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Ventilen er åpen ? normalt vi du se guffe i sjøen når du tømmer. Og når det er tomt vil det bobble Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Hva slags nivåføler har du? Er det en som sitter inne i tanken, kan det være flottøren som har hengt seg opp. Om du kan komme til ett lokk ned i tanken, er det bare å stålsette seg og se nedi der. Og som det nevnes, har du åpnet krana? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sondre93 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 nomen skrev 28 minutter siden: Hva slags nivåføler har du? Er det en som sitter inne i tanken, kan det være flottøren som har hengt seg opp. Om du kan komme til ett lokk ned i tanken, er det bare å stålsette seg og se nedi der. Og som det nevnes, har du åpnet krana? Eureka skrev 30 minutter siden: Ventilen er åpen ? normalt vi du se guffe i sjøen når du tømmer. Og når det er tomt vil det bobble Er en sånn nivåføler som det står waste waters på med 3 lys. Grønn gul og rød vil jeg tro. Er hvert fall gult nå da den er halvfull. Ang den ventilen så vet jeg ikke om den er åpen eller ikke.... føler meg som tidenes største idiot nå ? Jeg trodde det bare var å holde inn tømmeknappen. Hvor bruker den ventilen å sitte? Er ikke det store røde skru lokket på toppen av tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Du holder knappen inne sier du, men kommer det lyd fra pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Olevine skrev 4 minutter siden: Du holder knappen inne sier du, men kommer det lyd fra pumpa? Ja det lagde lyd, litt lignende lyd som ankervinsjen bare minus lyden av tauet og ankeret som treffer vannet Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Septiktanken min ligner denne bare at lokket på toppen er rødt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 (redigert) Hmmm ? du har en dass. Fra dassen går en slange til tank. Fra tank går det en slange ut til skroggjennomføring. Der sitter det garantert en stengeventil. Lokaliser den. Den er åpen når den stor parallelt med ventil. Stengt når den står 90grader på ventilen. ser slik ut, farge kan variere har du et stort skrulokk på toppen av tanken, kan du skru det opp og se på bæsjen fra i fjor. begynn med å lokalisere ventilen. Redigert 13.Juli.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Tror jeg begynner med ventilen jeg ?? Da skal jeg sjekke det opp neste gang jeg drar ut. Jeg har en lignende ventil som på bildet helt bak I akterenden nede i kjølen ikke langt unna propellakslingen. Denne har jeg alltid trodd er for å slippe inn vann til motor. Denne ventilen går det an å både skru ned og opp. Skal dobbeltsjekke om det er den eller om det er en annen ventilbryter. Jeg følger alle slangene til tanken. Takker for info Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 26 minutes ago, Sondre93 said: Ang den ventilen så vet jeg ikke om den er åpen eller ikke.... føler meg som tidenes største idiot nå ? Ingen grunn til det, vi har alle vært nybegynner. Men vil sterkt anbefale deg å få kontroll på hvor alle gjennomføringer sitter i båten. Det er der den store lekkasjen kan oppstå. Om du følger slangen fra septikpumpen, vil den ende opp i en en gjennomføring, og mest sannsynlig en ventil. Er det en kuleventil, har Eureka gitt deg fasiten på åpen/steng. Er det en sluseventil, skal ventilrattet skrues mot klokken for å åpne. Er nok sikkert tørket guffe i tanken, så litt vann inn tanklokket vil nok løse opp. Men sjekk ventilen, Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Fantino Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Det kan også utmerket godt være at tanken er tømt men at nivåindikatoren har hengt seg opp i størknet moro fra 2019-sesongen.. Du har sikkert en tømmespuns på dekk/dollbord for tømming av septik til tømmestasjon? Du kan åpne denne og fylle litt ferskvann nedi og se om pumpa får tak i det og hiver det ut. I så fall kan du fylle opp tanken med ferskvann og la det stå noen dager/ta det en tur på sjøen i litt ruskevær. Ta med i aftenbønnen at indikator løsner. Verdt et forsøk. Kan evt kombinere ferskvann med syre. Jeg brukte en 5 l kanne Hey’di klinkerrens på en 60 l tank. Tanken ble tydeligvis gullren (masse hvite flak/hvit ‘kalksky’ som kom ut) og ventilene gikk som smør etterpå. Men indikatoren hang like forbanna så jeg byttet til utenpåliggende sensorer (mannlokk og sensor umulig å få opp uten å ødelegge - er limt..). Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Jeg går igjennom hele båten neste gang jeg drar ut og får en oversikt. Blir vel torsdag da det nok en gang skal komme mye regn her i Østfold. Får håpe jeg ikke har trykket for lenge på knappen at jeg har laget for hardt trykk på pumpen og slanger så jeg kommer tilbake til brunt interiør ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Innbiller meg at jeg kunne bruke en lommelykt med god styrke, sette den inn mot min blå plasttank og nærmest se nivået i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Fantino skrev 7 minutter siden: Det kan også utmerket godt være at tanken er tømt men at nivåindikatoren har hengt seg opp i størknet moro fra 2019-sesongen.. Du har sikkert en tømmespuns på dekk/dollbord for tømming av septik til tømmestasjon? Du kan åpne denne og fylle litt ferskvann nedi og se om pumpa får tak i det og hiver det ut. I så fall kan du fylle opp tanken med ferskvann og la det stå noen dager/ta det en tur på sjøen i litt ruskevær. Ta med i aftenbønnen at indikator løsner. Verdt et forsøk. Kan evt kombinere ferskvann med syre. Jeg brukte en 5 l kanne Hey’di klinkerrens på en 60 l tank. Tanken ble tydeligvis gullren (masse hvite flak/hvit ‘kalksky’ som kom ut) og ventilene gikk som smør etterpå. Men indikatoren hang like forbanna så jeg byttet til utenpåliggende sensorer (mannlokk og sensor umulig å få opp uten å ødelegge - er limt..). Det kan også være årsaken, men lukter en del på badet så den er nok ikke tømt. Luktet selvfølgelig også før jeg dro ut i dag. Tenker å tømme den så sant ventilen lar problemet løses så kjører jeg på med som du sier feks klinkerens eller noe annet som løsner opp sånn at jeg får renset opp litt Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2020 Eureka skrev 9 minutter siden: Innbiller meg at jeg kunne bruke en lommelykt med god styrke, sette den inn mot min blå plasttank og nærmest se nivået i tanken. Mer pålitelig nivåindikator får man vel ikke? ? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Fungerer luftingen fra tanken (går opp skrogsiden og ut) så skal de ikke lukte spesielt mye når du åpner lokket. Dyp kjøl på denne båten, og lukt under gange kan vel være litt olje/saltvann som ligger og vasker i bunn, det blir ofte en ubehagelig lukt av dette og har ikke alltid noe med septiken å gjøre. Slangene fra inntak / uttak septik går nok ut i bunnen av båten under en luke mellom toalett / garderobe, sjekk ventilstillingen her. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 valvolainen skrev for 1 time siden: Fungerer luftingen fra tanken (går opp skrogsiden og ut) så skal de ikke lukte spesielt mye når du åpner lokket. Dyp kjøl på denne båten, og lukt under gange kan vel være litt olje/saltvann som ligger og vasker i bunn, det blir ofte en ubehagelig lukt av dette og har ikke alltid noe med septiken å gjøre. Slangene fra inntak / uttak septik går nok ut i bunnen av båten under en luke mellom toalett / garderobe, sjekk ventilstillingen her. Er kun på badet det lukter, det har luktet sånn en god stund også da båten sto på opplag så jeg vil tro det er septiken Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Kanskje lukta kommer fra septikslangene dine. De er ferskvare, så sjekk når de ble bytta sist. Legg en fuktig klut rundt en lett tilgjengelig del av slangen og la sitte en liten time. Sjekk lukt etter testen. Om drittlukt: bytt alt av slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Og, dersom man pumper inn gammelt sjøvann inn i do, vann som har stått i inntaksslangen, så lukter det død og fordervelse, faktisk litt mere enn død og fordervelse ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Det er ikke vanskelig å se om tanken er tom eller full. Skru av lokket, så ser du det med en gang. Ikke noe å være redd for. Slike etterlatenskaper har de fleste av oss kontakt med på daglig basis, så lukten er om ikke behagelig så i alle fall gjenkjennbar. Om det er halvfullt, fyll opp med vann via toalettet, åpne bunnventilen og pump ut. Om du ikke får pumpet ut selv med åpen ventil, er sannsynligheten stor for at pumpa må demonteres og rengjøres. Ingen drømmejobb, men med vinden i ryggen er det egentlig fort gjort. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Beste er jo når man må stake opp i vannet utenifra ??. Prater av erfaring... Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Bitteliten skrev 2 minutter siden: Beste er jo når man må stake opp i vannet utenifra ??. Prater av erfaring... «Beroligende» ?? Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Vår tank var også tett i dag, prøvde å stake opp fra utsiden fik ut det flytende men skjønte fort at det var mer. Måtte bite i det sure eple og åpne, mannluka og grave fram en bærepose med møk og flak av saltbelegg. Så nå sitter jeg her med en velfortjent øl, mat har jeg ikke lyst på enn stund. ? Er ikke mer en 2 år siden jeg kjørte sitron syre rens og hadde helt rene tanker, bygger seg fort på . Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 leopard skrev for 1 time siden: Vår tank var også tett i dag, prøvde å stake opp fra utsiden fik ut det flytende men skjønte fort at det var mer. Måtte bite i det sure eple og åpne, mannluka og grave fram en bærepose med møk og flak av saltbelegg. Så nå sitter jeg her med en velfortjent øl, mat har jeg ikke lyst på enn stund. ? Er ikke mer en 2 år siden jeg kjørte sitron syre rens og hadde helt rene tanker, bygger seg fort på . Synes du fortjener mer en en øl for det der ?? Blir nok til at jeg må gjøre det samme kjenner jeg min uflaks riktig nok ? Jaja, tanken reparerer seg ikke av seg selv så må man så må man ? Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Hei igjen. Da har jeg gått over og fulgt alle slangene som har med septiktanken å gjøre. Jeg har kun 1 ventil og det er ventilen som slipper inn vann til motoren. Finner ingen ventil. Kan det være jeg ikke har ventil? Har også sjekket rundt septiktanken og ikke funnet noen ventil der heller Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.