valvolainen Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Den ligger i gulvet utenfor badet. Bort med teppet og opp med luken. To slanger der, enn er vann inn til dass, og en ut fra septik. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 valvolainen skrev 2 minutter siden: Den ligger i gulvet utenfor badet. Bort med teppet og opp med luken. To slanger der, enn er vann inn til dass, og en ut fra septik. Ok. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Jeg har fyllet svovelsyre i septiktanken for å rense stop i tømmeslange. Den synker ned til laveste sted eller til der det er stop. Renser opp i urinstein også alt av stopp det må være. GOD lufting er et must! Anbefaler det sterkeste å sette deg grundig in i risikoen med svovelsyre. Er en grunn til at du ikke får kjøpt det som privatperson. Må ha kontakter på en VVS firma. Nb Har du tidligere prøvd å fylle i noen andre remedier særlig i denandre enden av phskalen så er svovelsyre en meget dårlig og farlig ide. Det er meget god ide å be en rørlegger om hjelp med det hvis du er usikker på risikoen. Svovelsyre er den sterkeste av syrer. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Jeg vil påstå at farene ved bruk av svovelsyre er såpass at det ikke engang burde nevnes i ett åpent forum. De som har tilgang og kunnskapen om håndtering av slikt vet allerede om hvilke bruksområder det har. Vi andre holde oss langt unna. Jeg leste en plass her inne om en som brukte Heydi klinkerrens i tanken. Det er nå ihvertall lett tilgjengelig og relativt billig Det kan jeg tenke meg å sjekke ut. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sondre93 Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 nomen skrev 7 minutter siden: Jeg vil påstå at farene ved bruk av svovelsyre er såpass at det ikke engang burde nevnes i ett åpent forum. De som har tilgang og kunnskapen om håndtering av slikt vet allerede om hvilke bruksområder det har. Vi andre holde oss langt unna. Jeg leste en plass her inne om en som brukte Heydi klinkerrens i tanken. Det er nå ihvertall lett tilgjengelig og relativt billig Det kan jeg tenke meg å sjekke ut. Ja klinkerrens er et mye bedre alternativ for folk som ikke driver med farlige kjemikalier. Tenker at det er greit å kjøre det gjennom systemet uansett om tanken ikke er tett bare for å få renset opp litt Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 (redigert) Tett septik - et like aktuelt problem. Har vært der selv... https://baatplassen.no/i/topic/671-septik-tetting/?do=findComment&comment=6140 Og som man ser i den tråden, det har mange andre også, og septikproblemene skaper noen ganger opplevelser men aldri kan få glemt - selv om man gjerne vil... Redigert 15.Juli.2020 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sondre93 Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Sondre93 skrev On 15.7.2020 at 20.38: Ok. Takk for svar Her fant jeg ventilen, men det er to stykk her. Den ene vet jeg helt ærlig ikke hva går til enda, må følge slangen og se. Den med hvit slange går til dassen så regner med det er den? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Sondre93 skrev 15 minutter siden: Her fant jeg ventilen, men det er to stykk her. Den ene vet jeg helt ærlig ikke hva går til enda, må følge slangen og se. Den med hvit slange går til dassen så regner med det er den? Jeg synes det ser ut som om den hvite slangen er septikutløpet, og den gjennomsiktige er sjøvannsinntaket til toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Bonus skrev for 2 timer siden: Jeg synes det ser ut som om den hvite slangen er septikutløpet, og den gjennomsiktige er sjøvannsinntaket til toalettet. Ja det stemmer. Fant det ut etter jeg fulgte slangene, men jeg kan ikke se at det kommer ut noe når jeg trykker på tømmeknappen. Hvilken vei skal bryteren stå. Den går som på bildet mot høyre og kan vris samme vinkel til venstre Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 (redigert) Hvit slange er typisk septikslange. Dersom den gjennomsiktige slangen er sjøvann inn til toalett, og den har stått stengt ved bruk av toalettet, så undrer jeg meg på hvordan han har fått inn vann i dassen. ? men ja, normalt vil det der gjerne være inntak til dassen. som nevnt, gammelt sjøvann i slanger råtner, og det vil lukte intenst når det pumpes inn i dass. ellers ser det ut som at dere kan ha glede av en grundig vask nedi kjølen. Med mindre det er malt med en mørk farge ? god kilde til båtlukt det der. flere feil kan ha oppstått samtidig, tett tank óg tett lufting. -og pumpe som ikke funker. normalt vil du se en del bevegelse i slangen når det pumpes ut. Redigert 21.Juli.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Eureka skrev 18 minutter siden: Hvit slange er typisk septikslange. Dersom den gjennomsiktige slangen er sjøvann inn til toalett, og den har stått stengt ved bruk av toalettet, så undrer jeg meg på hvordan han har fått inn vann i dassen. ? men ja, normalt vil det der gjerne være inntak til dassen. som nevnt, gammelt sjøvann i slanger råtner, og det vil lukte intenst når det pumpes inn i dass. ellers ser det ut som at dere kan ha glede av en grundig vask nedi kjølen. Med mindre det er malt med en mørk farge ? god kilde til båtlukt det der. flere feil kan ha oppstått samtidig, tett tank óg tett lufting. -og pumpe som ikke funker. normalt vil du se en del bevegelse i slangen når det pumpes ut. Jeg gir det et nytt forsøk snart. Må bare komme meg litt lengere unna folk og land ? Så går ikke det så prøver jeg noe klinkerens eller annet oppløselig middel. Og går ikke DET så.... blir det vel å ta på seg en gassmaske med pressluftapparat og ordne det på the hard way Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Skrudd opp tanklokket ? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Bare for ordens skyld - Kuleventilene på begge disse to kranene er stengt slik de er på bildet. Når du kjører kverna nå så stanger dritten bare mot en stengt ventil. For å åpne, dra håndtaket 90 grader slik at det ligger parallellt med slangene. Noen kommer sikkert til å arrestere meg, men jeg har disse to kranene åpne hele sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Da var det i orden her... tror jeg. Indikatorlampa gikk til grønn farge/bunnnivå etter jeg holdt tømmeknappen en stund inne så regner med det er tomt. Kunne ikke se det kom gugge opp i vannet, men var bevegelse i slangen så får bare satse på at indikatorlampa viser sannheten ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Anbefaler at du nå skyller inn masse rent vann i tanken, kjører en tur lar det skvalpe, og skyller ut. Du har inspeksjonslokk, benytt anledningen til å sjekk inni tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Eureka skrev for 13 timer siden: Anbefaler at du nå skyller inn masse rent vann i tanken, kjører en tur lar det skvalpe, og skyller ut. Du har inspeksjonslokk, benytt anledningen til å sjekk inni tanken. Det skal gjøres. Så kommer jeg til å kjøre inn klinkerens i tillegg just in case Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Oppvaskmaskin tablett er fint. La det virke en stund. Skyll medferskann mange ganger. De færreste tenker på septik ombord inntill noe skjer. Da lærer man at nøkkelen er Renhold renhold renhold ? Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Bitteliten skrev 7 minutter siden: Oppvaskmaskin tablett er fint. La det virke en stund. Skyll medferskann mange ganger. De færreste tenker på septik ombord inntill noe skjer. Da lærer man at nøkkelen er Renhold renhold renhold ? Sant. Varmt vann og oppvasktablett? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Om du har tank sv syrefast eller plast bør det være ok. Alu er jeg usikker på. Mulig @Hulda vet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Tror ikke en (1) oppvaskmaskintablett i en tank noen timer vil ha negativ effekt på materialet. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Bitteliten skrev 1 time siden: Om du har tank sv syrefast eller plast bør det være ok. Alu er jeg usikker på. Mulig @Hulda vet Hulda skrev 15 minutter siden: Tror ikke en (1) oppvaskmaskintablett i en tank noen timer vil ha negativ effekt på materialet. Er av plast Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Da tåler'n to tabletter, minst :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Hulda skrev for 1 time siden: Da tåler'n to tabletter, minst :-) Ok. Da tester jeg med det. Takk ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Ta en kikk på det som kommer ut når du tror det er rent.... ?? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Jeg mener oppvaskmiddel er ‘lut’ og egner seg godt for alt organisk - dvs ‘runde nr 1’. Tror dog du må opp med doseringen? En oppvaskmaskin bruker vel bare 5-10 liter vann til selve vaskingen? For å løse saltene som felles ut av sjøvann/urinblandingen må du nok ha syre (om det er det som er problemet da). Oksalsyre, Fosforsyre skal virke. Har selv testet eddik og sitronsyre med lite hell, men Hey’di klinkerrens gjorde susen og var billig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.