Jump to content

Tett septiktank

Sondre93

Recommended Posts

Jeg har fyllet svovelsyre i septiktanken for å rense stop i tømmeslange. 

Den synker ned til laveste sted eller til der det er stop. 

Renser opp i urinstein også alt av stopp det må være. 

GOD lufting er et must!

Anbefaler det sterkeste å sette deg grundig in i risikoen med svovelsyre.

Er en grunn til at du ikke får kjøpt det som privatperson.

Må ha kontakter på en VVS firma. 

Nb Har du tidligere prøvd å fylle i noen andre remedier særlig i denandre enden av phskalen så er svovelsyre en meget dårlig og farlig ide. 

Det er meget god ide å be en rørlegger om hjelp med det hvis du er usikker på risikoen. 

Svovelsyre er den sterkeste av syrer. 

Jeg vil påstå at farene ved bruk av svovelsyre er såpass at det ikke engang burde nevnes i ett åpent forum.

De som har tilgang og kunnskapen om håndtering av slikt vet allerede om hvilke bruksområder det har.

Vi andre holde oss langt unna.

Jeg leste en plass her inne om en som brukte Heydi klinkerrens i tanken.

Det er nå ihvertall lett tilgjengelig og relativt billig 

Det kan jeg tenke meg å sjekke ut.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 7 minutter siden:

Jeg vil påstå at farene ved bruk av svovelsyre er såpass at det ikke engang burde nevnes i ett åpent forum.

De som har tilgang og kunnskapen om håndtering av slikt vet allerede om hvilke bruksområder det har.

Vi andre holde oss langt unna.

Jeg leste en plass her inne om en som brukte Heydi klinkerrens i tanken.

Det er nå ihvertall lett tilgjengelig og relativt billig 

Det kan jeg tenke meg å sjekke ut.

Ja klinkerrens er et mye bedre alternativ for folk som ikke driver med farlige kjemikalier. Tenker at det er greit å kjøre det gjennom systemet uansett om tanken ikke er tett bare for å få renset opp litt

Tett septik - et like aktuelt problem. 
Har vært der selv... https://baatplassen.no/i/topic/671-septik-tetting/?do=findComment&comment=6140

Og som man ser i den tråden, det har mange andre også, og septikproblemene skaper noen ganger opplevelser men aldri kan få glemt - selv om man gjerne vil...:eek:

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Sondre93 skrev 15 minutter siden:

Her fant jeg ventilen, men det er to stykk her. Den ene vet jeg helt ærlig ikke hva går til enda, må følge slangen og se. Den med hvit slange går til dassen så regner med det er den? 

Jeg synes det ser ut som om den hvite slangen er septikutløpet, og den gjennomsiktige er sjøvannsinntaket til toalettet.

Bonus skrev for 2 timer siden:

Jeg synes det ser ut som om den hvite slangen er septikutløpet, og den gjennomsiktige er sjøvannsinntaket til toalettet.

Ja det stemmer. Fant det ut etter jeg fulgte slangene, men jeg kan ikke se at det kommer ut noe når jeg trykker på tømmeknappen. Hvilken vei skal bryteren stå. Den går som på bildet mot høyre og kan vris samme vinkel til venstre

Hvit slange er typisk septikslange. 

Dersom den gjennomsiktige slangen er sjøvann inn til toalett, og den har stått stengt ved bruk av toalettet, så undrer jeg meg på hvordan han har fått inn vann i dassen. ? 

men ja, normalt vil det der gjerne være inntak til dassen. 

som nevnt, gammelt sjøvann i slanger råtner, og det vil lukte intenst når det pumpes inn i dass. 

ellers ser det ut som at dere kan ha glede av en grundig vask nedi kjølen. Med mindre det er malt med en mørk farge ? god kilde til båtlukt det der. 

flere feil kan ha oppstått samtidig, tett tank óg tett lufting. -og pumpe som ikke funker. 

normalt vil du se en del bevegelse i slangen når det pumpes ut. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Eureka skrev 18 minutter siden:

Hvit slange er typisk septikslange. 

Dersom den gjennomsiktige slangen er sjøvann inn til toalett, og den har stått stengt ved bruk av toalettet, så undrer jeg meg på hvordan han har fått inn vann i dassen. ? 

men ja, normalt vil det der gjerne være inntak til dassen. 

som nevnt, gammelt sjøvann i slanger råtner, og det vil lukte intenst når det pumpes inn i dass. 

ellers ser det ut som at dere kan ha glede av en grundig vask nedi kjølen. Med mindre det er malt med en mørk farge ? god kilde til båtlukt det der. 

flere feil kan ha oppstått samtidig, tett tank óg tett lufting. -og pumpe som ikke funker. 

normalt vil du se en del bevegelse i slangen når det pumpes ut. 

Jeg gir det et nytt forsøk snart. Må bare komme meg litt lengere unna folk og land ? Så går ikke det så prøver jeg noe klinkerens eller annet oppløselig middel. Og går ikke DET så.... blir det vel å ta på seg en gassmaske med pressluftapparat og ordne det på the hard way 

Bare for ordens skyld - Kuleventilene på begge disse to kranene er stengt slik de er på bildet. Når du kjører kverna nå så stanger dritten bare mot en stengt ventil. For å åpne, dra håndtaket 90 grader slik at det ligger parallellt med slangene.

Noen kommer sikkert til å arrestere meg, men jeg har disse to kranene åpne hele sesongen.

Jeg mener oppvaskmiddel er ‘lut’ og egner seg godt for alt organisk - dvs ‘runde nr 1’. Tror dog du må opp med doseringen? En oppvaskmaskin bruker vel bare 5-10 liter vann til selve vaskingen?

For å løse saltene som felles ut av sjøvann/urinblandingen må du nok ha syre (om det er det som er problemet da). Oksalsyre, Fosforsyre skal virke. Har selv testet eddik og sitronsyre med lite hell, men Hey’di klinkerrens gjorde susen og var billig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...