Jump to content

FM fungerer kun på full choke


Happy Skvett

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Knallbra vær idag og jeg skulle en tur ut med snekka. Det er jo alltid spennende å starte når den har ligget en stund, nå var det omlag fire uker siden forrige tur. For sikkerhets skyld pusset jeg over plugger og stifter før starten. Jeg tappet litt av tanken i tilfelle vann, men jeg fikk ikke sjekket innholdet fordi det rant ut på dørken da jeg mista flaska. Den startet lett og jeg har funnet fram til de rette innstillingene på gass og choke for å holde gang på motoren til den har blitt varm trøya. Jeg pleier normalt å redusere choken etterhvert, men idag ville motoren ikke ha annet enn konstant full choke ellers ble det stopp. Motoren var turtallsvillig og lyden var "normal". Likevel tok jeg ikke risken på en tur på fjorden, faren for en lengre rotur var overhengende.

Etter halvannen time var jeg tilbake og gjorde et nytt forsøk og da var alt iorden. Startet med en gang, av choken og alt ok.

 

Spørsmålet er naturligvis hva som kan være årsaken til at baree gikk på full choke. Det kan jo tenkes at det var mer vann på bensintanken. Eller kan det være noe med forgasseren. En erfaring jeg har gjort, det er alltid vanskeligere å starte etter at bensintilførselen har vært stengt noen dager, dersom jeg lar vær å stenge for bensinen, starter den på første eller andre kinning.

 

Dett er en FM, 85 modell, to sylindret med dynastart. Jeg vet at forgasseren er byttet en gang, men ikke hvilken type som står i.

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Har forkasseren vært tom for bensin en stund har flotør/dyse nåla lett for å irre fast, motoren får da ikke bensin nok, går da kun på choken.(stenger for lufta og må suge gjennom forgasseren for å gå, og det eneste som kommer der er bensin) når du stoppet motorenen stund har sikkert bensinen som blei liggende i forgasseren løsnet opp irret igjen.

(det blir en tynn hvit hinne som minner om irr)

Link to post
Share on other sites

Sjekk om forgasseren trekker falsk luft noen steder. Hadde en motor en gang som oppførte seg på samme måten, måtte bare skifte pakning på forgasseren. Fikk et tips om å bruke startgass for å søke etter lekasje rundt forgasseren, øker turtallet så er det lekasje. Har ikke forsøkt det selv.

Link to post
Share on other sites

Har en påhenger på jollen som måtteha delvis choke i sommer der var problemet en vannperle i forgasseren. Demonterte denne og fikk den blåst rein.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger, sannsynligvis er det forgasseren som står for tur. Den kan sikkert med fordel plukkes og renses i løpet av vinteren. Jeg må først "bygge opp forgasserkompetansen" . Regner med det blir noen runder med søking, blant annet i dette forum.

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

De som har disse motorene pleier ofte plukke med seg forgasseren på høsten. Så ligger den hele vinteren i en kanne med bensin, får løst opp og smørt godt da...

 

Ellers er det jo ofte at falsk luft tetter seg selv når ting har blitt varmt, så det kan godt være derfor du fikk fint start igjen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...