Fkk Startet 14.Juli.2020 Del på Facebook Startet 14.Juli.2020 Hei Har tenkt på å kjøpe ekkolodd til båten. Tenkte det er vel et must om når man skal ankre eller fortøye til land, eller tar jeg feil? Er ikke den mest ivrige fiskeren, men kan sikkert være greit til litt lett fiske og Har ikke lyst å bruke altfor mye på ekkolodd så lurte på om f eks biltema eller dette duger https://www.maritim.no/garmin-striker-plus-4-m-svinger Båten er 22 fot seilbåt enkelt skrog (ikke noe sandwich konstr). Den er på vann og å ta den på land for å montere gjennomgående el svinger er ikke aktuelt nå. Går overnevnte å montere innvendig? Og i så fall hvordan gjør man det? Er helt grønn på dette så adjø hjelp mottas med takk Har sett at det har vært stillt lignede spørsmål før, men de var noen år gamle og har forstått at ting endrer seg fort med ekkolodd Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 14.Juli.2020 Del på Facebook Svart 14.Juli.2020 Fkk skrev for 1 time siden: Tenkte det er vel et must om når man skal ankre eller fortøye til land, eller tar jeg feil? Ikke et must med en såpass liten båt. Bruk sjøkart og ta det litt piano når du går inn til land, så klarer du deg fint uten. En person i baugen er luksus og det er jo lett å ha god kommunikasjon i en 22 foter. Om du er er helt grønn, som du sier, anbefaler jeg deg å prøve litt med det du har. Da sparer du pengene til du har litt mer følelse på hvor stort behovet er. Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 14.Juli.2020 Del på Facebook Svart 14.Juli.2020 (redigert) Jeg er selv nybegynner og lurte blant annet på en del slike spørsmål selv. Dersom du trykker på den linken du refererte til og deretter tilbehør, kan du velge Garmin Innvendig Montert Giver GT15M-IH. Jeg vil derfor anta at denne passer til Garmin Striker Plus 4 som du ser på. Utgangen på kabelen ser i alle fall lik ut som den giveren som følger med pakken på bildet. Hvordan du skal montere det, kan du se her: https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1543408423/p_8567-83_documentation_1 Alternativt kan du betale 349,- kr per år og laste ned gulesiders sjøkart. Ulempen med denne løsningen er at du ikke er fullstendig klar over nøyaktig dybde på det stedet du befinner deg på - siden det er basert på et gps signal og ikke en giver som pinger (lyd signal send/retur). Kanskje dette er en enda rimligere løsning(?) i tillegg til tipset fra @Grønnskollingen med å ha en person i baugen for å se når du ankrer opp? Erfaringsmessig er Seatronic i Moss flinkere på sending av varer. Sjekk om samme gps/plotter og giver finnes der. De sender i alle fall neste dag om de har det på lager og ikke en uke som maritime bruker. Ring gjerne butikken også, for å sjekke om striker 4 virker sammen med GT15m-IH. Redigert 14.Juli.2020 av Jamaica2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Juli.2020 Del på Facebook Svart 14.Juli.2020 Grønnskollingen skrev for 2 timer siden: Ikke et must med en såpass liten båt. Det er alltid greit å se dybden, enten båten er stor eller liten. En mann i bauen er ei dårlig løsning, da det betinger at det er noenlunde god sikt i vannet, noe det ikke alltid er. Dessuten hender det at man skal ankre opp i tussmørke også, og da er ikke bunnen like lett å se. Gule siders sjøkart viser ikke nøyaktig dybde på akkurat den flekken du er. Beste og sikreste løsning for å vite eksakt dybde under båten er plotter. 1.400,- kroner ? Løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juli.2020 Del på Facebook Svart 14.Juli.2020 Hvis du vil ha ekkolodd kan du kjøpe et billig et fra et kjent merke, og stort sett kan man lime fast giveren med epoxy. Det er veldig viktig at det ikke blandes inn luft i epoxyien (ikke rør, men vend). Jeg tenker å prøve i år med å lime fast en giver, men med slik tynn matplast mellom den og limet. Bare for å se om jeg evt kan få den løs etterpå. Du kan forsøke å finne en fin plass i båten for giveren ved å kople den til ekkoloddet (selve skjermen), og legge giveren i en pose med vann og flytte den posen rundt inntil skroget til du ser et bra ekkoloddbilde. Der vasker du med aceton, og limer fast. Ekkoloddet skal da fungere godt nok til ditt behov. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grønnskollingen Svart 14.Juli.2020 Del på Facebook Svart 14.Juli.2020 Jannmar skrev for 5 timer siden: Løp og kjøp Det finnes mange måter å gjøre båtsport på. En person i baugen fungerer ofte godt. Det er ingen "dårlig løsning" å bruke de verktøyene man allerede har til rådighet. Av og til er sikten dårlig, mange ganger er den god nok. Av og til er det mørkt - mange ganger kan man bruke en lommelykt. Av og til vil et ekkolodd gi en indikasjon på skråninga inn mot land - og av og til vil den vise rikelig dybde under giveren mens baugen knaser mot en stein 50cm lengre fram. Noen ganger ankrer man opp og trenger dybden med to desimaler - mange ganger holder det med en titt på sjøkartet. Av og til er det rett å kjøpe mer elektrisk utstyr for å få mer informasjon - av og til holder den informasjon man kan skaffe seg på annet vis. Jeg sier det igjen: Ekkolodd er ikke et must i en såpass liten båt. Om ts går inn mot stranda kan han jumpe ut og dra båten inn de siste meterne om han vil. Hvis vannet når ham til navlen er det vann under kjølen. Han kan lodde dybden med en båtshake med god margin (!). Dette er en liten båt med én meter dypgående... Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 14.Juli.2020 Del på Facebook Svart 14.Juli.2020 Jeg støpte en rørstump mot skroget, fylt med matolje og putta giveren nedi. Fungerte hele fint. De kan du evt montere den ordentlig når båten skal på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.