Jump to content

Gratis oppdatering av XL-3 Navionics


bjoris

Recommended Posts

Alle Navionics Gold XL3 kart som er levert av Belamarin as vil bli erstattet av de nye kartene når de er klare rett før jul i år. Det er bare å ta kontakt med den forhandleren som har levert kartene. Slike oppdateringer koster normalt 25-30% av fullpris, men vi har bestemt oss (i samarbeid med Navionics) for at denne oppdateringen er så vesentlig at vi ønsker å tilby den gratis.

 

Link til Seilmagasinet som omtaler saken

 

Mange vet sikkert dette, men sikkert ikke alle så derfor drar jeg denne frem fra nyhetslinken og setter den som eget emne. Jeg så ved selvsyn denne "øya" når vi gikk forbi Jærens rev i sommer, men hadde ikke fått med meg at jeg nå får ny brikke gratis.

 

Vi får håpe det blir orden på div annet småtteri også da...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er flere andre feil med Navionics kartene, bl.a. at fyr og staker flytter seg på kartet når man passer dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva mener du ? Passer dem ? Passerer eller ?

Har aldri sett noe slikt. Er dette på spesielle plottere ? En bestemt stake eller ?

Eller er det noe du har hørt fra en som har hørt det fra en som har hørt som...........................

 

Forøvrig synes jeg det er bra at Navionics nå tilbyr gratis oppdatering til siste versjon igjen, som fullt og helt bygger på siste S57 data. Det viste seg jo å ikke være tilfelle med "vårens release".

Dette burde Navionics flagget bedre overfor brukerne tidligere og tydeligere.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva mener du ? Passer dem ? Passerer eller ?

Har aldri sett noe slikt. Er dette på spesielle plottere ? En bestemt stake eller ?

Eller er det noe du har hørt fra en som har hørt det fra en som har hørt som...........................

<{POST_SNAPBACK}>

PasseRER- beklager. Ikke passe - med mindre man sitter stakevakt da :wink:

 

Konkret vet jeg at dette gjelder på Raychart 435i. Fattern har en slik - så jeg har hørt fra noen som har erfart :smiley:

Og Gemotech som jeg kjøpte plotteren til fattern fra sa at det var et kjent problem. Så da har jeg hørt fra noen som har hørt fra andre også :smiley:

Og fattern kjenner folka på importøren - og de sa at det var et kjent problem. Så da har jeg hørt fra noen som har erfart som har hørt fra leverandøren. :smiley:

 

Dvs at objekter i kartet flytter seg i kartet i det man passerer dem. F.eks. opplever man at staker som skal passeres på stb side flytter seg til bb side av båten på kartet i det man passer dem på 50 meters avstand. Fattern trodde at det var noe feil med :eek: hans - mens så lurte han på om det gikk :crazy: for han - men så fant han ut at det var plotteren som var rar og da :smiley: han - i hvertfall når det blir i orden

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konkret vet jeg at dette gjelder på Raychart 435i.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Har ikke sett dette på min c-serie.

Men jeg har rapportert inn et par manglende staker skriftlig pr. email til Navionics.

Forstod da på svaret fra dem at fullstendig S57 prosessering ikke var blitt gjennomført enda.

Og det var tydelig de visste om feilene jeg hadde funnet.

 

Har forøvrig kikket litt på Raychart 435, og jeg synes kartene ser litt :crazy: ut på denne plotteren.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en GeoNav 6 Sunshine og kan ikke si at jeg har oppdaget at ting flyttet på seg. På min gamle Magellan FX324 tok den å slengte alle stakene på land ved innseilingen mot Tjøme fra Nord (utenfor Vallø) ved visse zoom-nivåer, det er vel det nærmeste jeg har sett.

 

Men jeg er ikke fornøyd, syns det var veldig bra i starten, men etterhvert har jeg begynt å irritere meg mer og mer. Sitter alltid med papirkartene samtidig og da ser en mye rart som er mye enklere å se i papirkartet. Det er en del staker som mangler og ofte byttet grønt med rødt. Dette er jo langt fra bra, men mest irriterende er at alle dybdemålinger vises som en kryss med strek rundt så uten papirkartet er en ofte usikker på om det er en grunne eller bare en dybdemåling. Ofte mangler dybde anvisning (spes på litt høy zoom) og da er en jo helt lost... Kanskje dette siste er et plotterproblem?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

men mest irriterende er at alle dybdemålinger vises som en kryss med strek rundt så uten papirkartet er en ofte usikker på om det er en grunne eller bare en dybdemåling. Ofte mangler dybde anvisning (spes på litt høy zoom) og da er en jo helt lost... Kanskje dette siste er et plotterproblem?

Jeg fikk gratis oppdatering av XL3 brikken min i våres, dette hjalp veldig på dybdevisningen, da mange flere loddskudd ble vist med tall.

I sommer har jeg vært meget fornøyd med plotter og kartverk men jeg henter gjerne en gratis kart oppdatering til jul :flag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk gratis oppdatering av XL3 brikken min i våres, dette hjalp veldig på dybdevisningen, da mange flere loddskudd ble vist med tall.

I sommer har jeg vært meget fornøyd med plotter og kartverk men jeg henter gjerne en gratis kart oppdatering til jul

Hvilken plotter har du? Jeg kjøpte min brikke i sommer, men skulle ikke forundre meg om det var en gammel brikke. (det var selger av båten som ordnet med dette lokalt (han skulle få byttet den gamle)). Det gikk selvsagt ikke så jeg måtte ute med 3 høvdinger likevel... så nå sitter jeg da antakelig med en ekstra gammel XL3-brikke samt en gammel XL-brikke over Skagerakk som jeg ikke får solgt :nonod:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvilken plotter har du? Jeg kjøpte min brikke i sommer, men skulle ikke forundre meg om det var en gammel brikke. (det var selger av båten som ordnet med dette lokalt (han skulle få byttet den gamle)). Det gikk selvsagt ikke så jeg måtte ute med 3 høvdinger likevel... så nå sitter jeg da antakelig med en ekstra gammel XL3-brikke samt en gammel XL-brikke over Skagerakk som jeg ikke får solgt :nonod:

 

Har en Raymarine C120. Reglene for gratis oppgradering av brikken finner du her.

Som du ser så gjalt dette fram til 30.06 2005, men nå er det altså mulig, ihvertfall for Raymarine eiere å få en ny oppgradering.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bela Marine henviste meg videre til Sleipner (importør av GeoNav plottere) som sier at det er kartleverandøren som gir denne gratisoppdateringen og derfor skal det gjelde for alle Navionics Gold (uansett hvilket format / plotter som brukes) som har stempel 2005 skriver Sleipner... Nye brikker skal være tilgjengelige ca jan 06...

 

Stemmer ikke helt som det står i Seilmagasinet altså...

 

.....forteller Kjetil Wilhelmsen i Belamarin som forhandler kartene i Norge.......

Det er ikke forhandler av kartene mao... bare "brukere" av Navionics i Raymarine plottere...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvilken plotter har du? Jeg kjøpte min brikke i sommer, men skulle ikke forundre meg om det var en gammel brikke. (det var selger av båten som ordnet med dette lokalt (han skulle få byttet den gamle)). Det gikk selvsagt ikke så jeg måtte ute med 3 høvdinger likevel... så nå sitter jeg da antakelig med en ekstra gammel XL3-brikke samt en gammel XL-brikke over Skagerakk som jeg ikke får solgt :nonod:

Jeg er på utkikk etter kart over oslofjorden til min magellan meridian color.

 

Ta kontakt hvis du vil selge --> 99617283

 

mvh Nicolai Fusdahl

Link to post
Share on other sites

Jeg er på utkikk etter kart over oslofjorden til min magellan meridian color.

 

Ta kontakt hvis du vil selge --> 99617283

 

mvh Nicolai Fusdahl

Skulle gjerne solgt da jeg har en ekstra, problemet er at den ikke passer i en Magellan. Den bruker SD-kort, mens Geonav bruker CompactFlash. Irriterende. Det er altså ikke bare kartsystemet som må være likt, også brikke-type må være lik...

 

Du kan jo sjekke om du hos en forhandler får byttet fra Compact Flash til SD og kjøpe min Compact Flash...

 

Dette skulle vært sent som IM, men antar du ikke er kjent med IM siden du svarte direkte i innlegget...?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

nixxon, da har jeg sendt deg en IM.

 

Se på denne linjen til oppe til høyre, den skal nå vise:

 

Kontrollpanel · Vis nye innlegg · Min assistent · 1 uleste meldinger

Tror også du får en pop-up sak nå

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...