Jump to content

Forsvarlig temperatur i skap med gassinstallasjoner


Frivakt

Recommended Posts

Vi har separat stekeovn og koketopp installert i disken i byssa. Anlegget ble montert for et par år siden av gassinstallatør. Ventilasjonen i skapet er i samsvar med monteringsanvisningen for stekeovnen. Jeg har likevel vært bekymret for at temperaturen i skapet har blitt i høyeste laget når ovnen har stått på en stund. Har derfor montert termometer i skapet i dag, og da vi skulle lage en ovnsrett til middag kom temperaturen i skapet opp i 64 grader. 

 

Har lett etter beskrivelse av hvilke temperaturer gasslanger tåler, men produsentene oppgir bare hvor lave temperaturer de tåler. Sjekket forskriften som sier at slanger skal beskyttes mot varme, og maks 60 C. 

 

Siden innbyggingskomfyrer er vanlig i båt, regner jeg med at noen andre har vært borte i tilsvarende. Vet båtfolket hvor varmt det er bak ovnen, og hvordan holder man temperaturen på et forsvarlig nivå? Vurderer å sette en vifte på en av lufteåpningene i skapet. Noen andre som har gjort dette?

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Almvik skrev 4 minutter siden:

Høres ikke bra ut med 64 grader. 

 

Sikkerhetsventilen på gassflasken åpner ved et indre trykk på rundt 25 bar, noe som tilsvarer en temperatur på rundt 65 ̊C

Nå står ikke gassflasken i dette skapet, kun slanger.

Link to post
Share on other sites

I henhold til ISO standard 10239, Punkt 4.1, så skal gassutstyr tåle fra -30 grader opp til +60 grader, samt vibrasjoner og eksponering i et marint miljø, så det er helt riktig som du skriver.

Det høres ut som en god ide å montere en avtrekksvifte i rommet bak stekeovnen for å få ned temperaturen der.

Link to post
Share on other sites

På vår båt er det en luftespalte bak ovnen. For at denne skal virke må vi åpne dekklokket over steketoppen. Så lenge vi husker på dette går det greit men av og til glemmes dette og da blir det VARMT bak der.

 

En annen sak er at de fleksible gummi gasslangene bak der skal byttes hvert 5.år. Våre var 16 år når jeg dem nå før ferien....

Har gått bra tross varmen......

Link to post
Share on other sites

B Plast skrev for 3 timer siden:

I henhold til ISO standard 10239, Punkt 4.1, så skal gassutstyr tåle fra -30 grader opp til +60 grader, samt vibrasjoner og eksponering i et marint miljø, så det er helt riktig som du skriver.

Det høres ut som en god ide å montere en avtrekksvifte i rommet bak stekeovnen for å få ned temperaturen der

 

Takk for info! Ja, jeg bør nok det.

 

Har ikke funnet noen tråder om dette emnet her på båtplassen, selv om det er diskutert mange andre problemstillinger knyttet til gass. Vil tro at det er mange som har høye temperaturer i skapene sine, uten å være klar over det. Tror ikke vårt opplegg er særlig uvanlig.

 

 

received_707419756721059.jpeg

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 2 timer siden:

En annen sak er at de fleksible gummi gasslangene bak der skal byttes hvert 5.år. Våre var 16 år når jeg dem nå før ferien....

Har gått bra tross varmen......

 

Noen risker skal man ta, men når det kommer til gass liker jeg å ha gode marginer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...