Jump to content

Tanker rundt start av leppefisk.

Yanmar90

Recommended Posts

Kvote, båt, teiner og utstyr kommer vel fort på 1,5M

Du må ha tilgang til kaiplass og merder/ nett for oppevaring av levende fisk.

Kvotene har blitt halvert de senere år. Man har ingen garantier på hverken pris eller kvoter. Til neste år kan kvota være "verdiløs" eller sterkt redusert. Man er prisgitt myndighetenes løpende regler og krav. Det er også løpende nye krav til båt og utstyr.

På den annen side har dem som har fisket de siste år tjent bra med penger på noen få hektiske måneder.

Hei

Eg har fulgt dette fiskeriet tett dei siste åra, og trur at dette er eit fiskeri på hell.

Først og fremst må du få deg avtale med ein kjøpar.

For ca. tre år sidan blei kvotar annonsert for 1,5 MNOK.

I år er det annonsert kvotar for 1,25 MNOK.

På den andre sida så er det råd å tena inn brutto kvotekjøp på ca. tre år, men fisken skal fiskast òg.

I andre fiskeri må ein fiska i 15-20 år for å tena inn kvotekjøpet.

Lykke til.

Ask

fleggis skrev for 1 time siden:

Langs kysten er det mange som mener dette fisket er forkastelig og at man tynner alt for hardt i matfatet til fugl og fisk

Hvis de som mener dette klarer å organisere seg, eller man får forskning som advarer sterkere enn i dag kan dette fisket fort bli historie

Er bare å ta en svømmetur i taraskogen langs land. Så ser en fort det er mindre liv enn tidligere. 

Så er rimelig sikker på dette fiskeri er historie eller veldig redusert inne få år.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

fleggis skrev for 5 timer siden:

Langs kysten er det mange som mener dette fisket er forkastelig og at man tynner alt for hardt i matfatet til fugl og fisk

Hvis de som mener dette klarer å organisere seg, eller man får forskning som advarer sterkere enn i dag kan dette fisket fort bli historie

Det var også støy i media om leppefisk sin dødelighet i merdene for ikke lenge siden.
Den er skyhøy og dyrevernerne er godt organisert så dette kan også sette spikeren i kista for ett slikt fiske.
Jeg ville vært betenkt med å investere mye penger i ett slikt fiske med det bakteppet.  

Redigert av pipe (see edit history)

Jeg holdt på med leppefiske, de glansdagene er over. Tipper leppefisket er dødt om 5år pga oppdrett av rensefisk, tette mærder og annen lusteknologi. 

Men grunnen til at jeg ga meg og solgte båt & kvote var at oppkjøperne begynte og kreve for mye bergnebb og berggylte i forhold til grønngylt (vi kunne få 1000-1500 grønngylt om dagen) og minstemålene blei for store. Det første året jeg fiska så kasta jeg ut ca 70% av alt jeg fikk, siste året måtte jeg kaste ut ca 90% av alt jeg fikk, sånn det har blitt nå så måtte jeg ha kasta ut 95% av det jeg fikk 

Også er det noe med tallene som hadde gjort at jeg ikke hadde investert i kvote, du må betale 1,5mill for en kvote, men du får ikke fiske for mer enn 4-500 000kr i året, så det tar noen sesonger før du tjener penger 

Og en annen ulempe, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt skjelt ut pga det er lite torsk i fjorden. Det er vist JEG som er hele grunnen til at torsken er borte 

Redigert av Guest (see edit history)

Beskatning av leppefisk er jo relativt nytt i kommersiell sammenheng. Sannheten er vel at beskatningen ble for hard innen dette ble regulert. Jeg synes i alle fall det er stor forskjell på hvor mye leppefisk jeg ser under dykking nå i forhold til på -80 og -90 tallet. Her er det noen som har saget i grenen de satt på...

pipe skrev On 15.7.2020 at 21.58:

Det var også støy i media om leppefisk sin dødelighet i merdene for ikke lenge siden.
Den er skyhøy og dyrevernerne er godt organisert så dette kan også sette spikeren i kista for ett slikt fiske.
Jeg ville vært betenkt med å investere mye penger i ett slikt fiske med det bakteppet.  

Ein ting er sikkert, og det er at all fisk dør før eller seinare.

bellen skrev On 15.7.2020 at 22.25:

Dei som har gjort det best på leppefiske er dei som fikk utdelt gratis kvoter av staten og solgte dei dagen etter fo over en million. Hurra!! :wflag:

Dette er ikkje korrekt. Ingen fekk "utdelt gratis kvoter".

Faktum er at før kunne alle som ville fiska leppefisk. Då biologiske omsyn gjorde det naudsynt å adgangsregulera/kvoteregulera dette fiskeriet måtte sjølvsagt dei som dreiv med fiskeriet frå før få lov til å fortsetja.

Komodo skrev for 13 timer siden:

Beskatning av leppefisk er jo relativt nytt i kommersiell sammenheng. Sannheten er vel at beskatningen ble for hard innen dette ble regulert. Jeg synes i alle fall det er stor forskjell på hvor mye leppefisk jeg ser under dykking nå i forhold til på -80 og -90 tallet. Her er det noen som har saget i grenen de satt på...

Eg har dykka sidan 1992, og ser ingen skilnad i menga leppefisk.

Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

Ja, ingen tvil...langt mindre leppefisk nå en for få år siden...

Bør definitivt begrenses...

Fisket er alt begrensa, men etter kva eg forstår er det stor uvisse med tanke på storleiken på bestanden av leppefisk. 

Ask

Redigert av Ask (see edit history)
Ask skrev for 2 timer siden:

Dette er ikkje korrekt. Ingen fekk "utdelt gratis kvoter".

Faktum er at før kunne alle som ville fiska leppefisk. Då biologiske omsyn gjorde det naudsynt å adgangsregulera/kvoteregulera dette fiskeriet måtte sjølvsagt dei som dreiv med fiskeriet frå før få lov til å fortsetja.

Og hvor mye betalte dei for kvotene da? 

bellen skrev for 8 timer siden:

Og hvor mye betalte dei for kvotene da? 

De var gratis, hvis man kvalifiserte til og få kvote 

Kravet var egentlig at man måtte ha fiska leppefisk for over 50 000 i året i 3år, men hvis man kunne dokumentere at man hadde fiska i 2år så kunne man søke om kvote 

bellen skrev 1 time siden:

@Eika Ja, akkurat!! Jeg også kjenner til desse kravene. Og det jeg vil frem til var at dagen etter at mange av desse fiskerene fikk utdelt sine kvoter var at desse kvotene låg ute til salgs. Dermed har desse fiskerene "fått" 1,5 millioner kroner gratis av staten.  

Hei

Då formulerer du deg dårleg, eller mot betre vitande.

Dei har ikkje fått denne retten, men har kvalifisert seg ved å fiska.

Sjå for deg at du du har ein jobb, eller ei næringsverksemd, som du har hatt i fleire år.

Brått får styresmaktene det for seg at talet på dei som har denne jobben, eller driv denne verksemda, ikkje skal auka.

Du får får sjølvsagt lov til å fortsetja med jobben/ driva næringsverksemda. Har du då fått denne retten gratis?

Men no sporar kanskje tråden av.

Redigert av Ask (see edit history)

Ask skrev 37 minutter siden:

Sjå for deg at du du har ein jobb, eller ei næringsverksemd, som du har hatt i fleire år.

Brått får styresmaktene det for seg at talet på dei som har denne jobben, eller driv denne verksemda, ikkje skal auka.

Du får får sjølvsagt lov til å fortsetja med jobben/ driva næringsverksemda. Har du då fått denne retten gratis?

Her er jeg enig med Ask...er masse eksempler på lignende forhold i samfunnet...

Angående beskatning så leste jeg en rapport i fjor som sa at det ikke var nevneverdig bekymring angående leppefisk. Fangstene har vært relativt stabile i vårt nærområde de siste 5 år. Rapporten konkuderte med at det også var masse leppefisk på litt dypere vann. Fisken reproduseres raskt så bestanden kan bygges opp fort om nødvendig.

På den andre siden så viser historien at man ikke kan tukle for mye med arter i bunnen av næringskjeden uten at det blir alvorlige konskvenser på sikt.

Uansett så er leppefiske definitivt over den dagen oppdrettere finner en billigere og mere effektiv måte å bekjempe lakselus.

Okkaby skrev On 15.7.2020 at 18.18:

Er bare å ta en svømmetur i taraskogen langs land. Så ser en fort det er mindre liv enn tidligere. 

Så er rimelig sikker på dette fiskeri er historie eller veldig redusert inne få år.

Her i Tvedestrand har fisket nå heldigvis blitt reduser kraftig. Men da det pågikk lå det ruser overalt, i kysttorskens gyteområder. Kysttorsken har blitt borte, Steinbitt, Blåstål, bergneb, rødspette, piggvar, slettvar, som vi fikk tidligere er og desimert. Det eneste vi får her nå er pelagiske fisker som makrell og sei. Det er lett å tenke at fisket av leppefisk, som ikke forekom tidligere har vert med og  forandret næringskjeden.

Aileen ll

Ask skrev 48 minutter siden:

Hei

Då formulerer du deg dårleg, eller mot betre vitande.

Dei har ikkje fått denne retten, men har kvalifisert seg ved å fiska.

Men no sporar kanskje tråden av.

Jo, men det var ikke om dei hadde fått eller kvalifisert seg som var poenget. Så klart skal dei som har drevet med fiskeriet fortsatt kunne drive med det. Det som staten skulle ha gjort, var å forhindre dei som fekk utdelt kvoter å kunne selge desse samme dag som dei fikk kvotene tildelt. 

aileenll skrev 15 minutter siden:

aileenll skrev 15 minutter siden:

Her i Tvedestrand har fisket nå heldigvis blitt reduser kraftig. Men da det pågikk lå det ruser overalt, i kysttorskens gyteområder. Kysttorsken har blitt borte, Steinbitt, Blåstål, bergneb, rødspette, piggvar, slettvar, som vi fikk tidligere er og desimert. Det eneste vi får her nå er pelagiske fisker som makrell og sei. Det er lett å tenke at fisket av leppefisk, som ikke forekom tidligere har vert med og  forandret næringskjeden.

Det er igang om noen dager igjen 

Edit: det starta vist idag 

Redigert av Guest (see edit history)
Ask skrev for 7 timer siden:

At du har fått rett til å fortsette virksomheten på grunnlag av tidligere virksomhet er en ting.

At du i tillegg får 1 million kroner er noe helt annet. Denne millionen har du fått av staten helt gratis. Du kunne meget godt ha drevet virksomheten videre, nøyaktig som før, uten denne millionen.

Heldiggris !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...