TJ-Staalbaat Startet 15.Juli.2020 Del på Facebook Startet 15.Juli.2020 Jeg har tenkt litt på å montere en manuell vinsj forut for å dra opp anker. Lager fundament selv (har stålbåt) Er det et alternativ å bruke en vinsj av samme type som på seilbåt ? Dvs den typen man bruker på seil. Det er litt mye styr å bygge opp alt til elektrisk winch, og jeg trenger kun litt kraft for å dra ankeret opp til ripa og så ta det ombord. Har el winch akterut Noen som har gjort noe slikt før ? Evt har anbefalinger om manuelle wincher dom ikke koster en formue ? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 15.Juli.2020 Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 Det går sakte med en seilbåtwinch og manuell sveiv. Hvis du har en kraftig drill kan du se på winchbit: http://www.winchbit.com Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
tola Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Min Linssen er utstyrt med en Vetus Ursus manuell vinsj i baugen. Den er dobbeltvirkende, trekker altså opp samme hvilken vei du drar spaken. Ser at den koster 622GBP på Vetus-shop Har aldri brukt min. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Skjøtewinch funker utmerket på ankertau. Stadig wincher på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Hvor tungt anker, bruker du tau? Kjetting? hvor tung kjetting...? Med kjetting: En seilvinsj vil trenge to personer for å få noe fart, en som sveiver og en som drar inn. Jeg har 15 kg anker og 10 meter kjetting, resten tau, drar for hånd. Men blir vel vinsj med årene... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Jeg har kun erfaring med bruk av en 'self tailing' med to hastigheter og 14 mm tau. Helt greit på 20 kg akteranker, 17 tonn båt. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Ankervinsjen vår er død. Økonomien tilsier ikke ny vinsj i år og ryggen sier nei takk til å dra opp 60m kjetting og digert hjemmesveisa anker. Så jeg pella av kjettingen og satt på 50m blytau som jeg hadde liggende og bruker nå vinsjen på masta til å dra opp ankeret. Det går ikke fort, og jeg må ta små pauser, men det kommer opp og ryggen er fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 (redigert) Samme som Midtpinne, bortsett fra at jeg bare bruker vanlig tau. Selv i perioder med mye ryggproblemer gikk det fint å bruke fallvinsj. Ryggen er blitt litt bedre, så nå drar jeg inn for hånd, bruker litt motorkraft for å komme meg i posisjon/få løs ankeret. Min polske venn mente at den gamle vinsjen kanskje kan fikses i Polen. Vi er på vei til Gdansk nå, så skal prøve å få noen til å se på det. Redigert 17.Juli.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.