Jump to content

Ankervinsj, manuell - kan seilbåtvinsjer fungere ?

TJ-Staalbaat

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt på å montere en manuell vinsj forut for å dra opp anker.  Lager fundament selv (har stålbåt)

Er det et alternativ å bruke en vinsj av samme type som på seilbåt ? Dvs den typen man bruker på seil.

Det er litt mye styr å bygge opp alt til elektrisk winch, og jeg trenger kun litt kraft for å dra ankeret opp til ripa og så ta det ombord.

Har el winch akterut

Noen som har gjort noe slikt før ? Evt har anbefalinger om manuelle wincher dom ikke koster en formue ? 

Ankervinsjen vår er død. Økonomien tilsier ikke ny vinsj i år og ryggen sier nei takk til å dra opp 60m kjetting og digert hjemmesveisa anker.

Så jeg pella av kjettingen og satt på 50m blytau som jeg hadde liggende og bruker nå vinsjen på masta til å dra opp ankeret. Det går ikke fort, og jeg må ta små pauser, men det kommer opp og ryggen er fornøyd.

Samme som Midtpinne, bortsett fra at jeg bare bruker vanlig tau. Selv i perioder med mye ryggproblemer gikk det fint å bruke fallvinsj. Ryggen er blitt litt bedre, så nå drar jeg inn for hånd, bruker litt motorkraft for å komme meg i posisjon/få løs ankeret.

Min polske venn mente at den gamle vinsjen kanskje kan fikses i Polen. Vi er på vei til Gdansk nå, så skal prøve å få noen til å se på det. 

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...