Jump to content

Ekkolodd fra Biltema - Erfaringer og spørsmål

Kaptein Endre

Recommended Posts

For 999kr har jeg kjøpt bærbart ekkolodd fra Biltema (Fish Finder), gjort noen erfaringer og har noen spørsmål. Har lagt ved bilder av boksen ekkoloddet kom i.

Det medfulgte svært lite informasjon om ekkoloddet. Det står litt om funksjoner, men ingen monteringsanvisning. Det var dog relativt greit å gjette seg fram til hva som skulle skrus sammen med hva. Ekkoloddet har en sugekopp for å feste det til båten. Sugekoppen fungerer overraskende dårlig til å være en del av produktet. Den klarer å sutte seg fast i 10 sekunder under vann før den faller av. At den ikke skulle fungere særlig bra er igrunn som forventet, men med så elendig evne til å utføre dens eneste Funksjon er den rett og slett kun medfølgende plastsøppel. Det følger også med et feste for permanent montering på båten, men det er naturligvis vanskelig å feste når båten allerede ligger på sjøen.

Jeg monterte ekkoloddet på en plankebit som jeg stroppa fast på tvers ved badetrappas feste bak i båten. Festet så langt ut til siden av båten som mulig for å komme lengst mulig unna 50hk motor. Badetrappa er vippet opp, så det stikker ikke noe trapp ned ved ekkoloddet. Ekkoloddet ligger under vann, men jeg klarer ikke å få festet det så langt ned som anbefalt (2 desimeter sto det (20 cm)).

Handler den anbefalte dybden kun om at ekkoloddet skal være under vann, eller kan det ha innvirkning på presisjon?

Det sto ikke noe om retning ekkoloddet skulle monteres. Det har en flat ende og en spiss ende. Nå står den flate enden i båtens kjøreretning.

Er det rett vei?

Har kjørt litt i kjent farvann, og det ser ut til å måle dybde greit. Når motoren går ser den uante mengder fisk. De kommer opp med et fiske ikon og et tall over seg 0,9, 3,7, 8,9 etc. Disse tallene samsvarer ikke med dybde, så jeg går utifra at det sier noe om størrelse.

Vet du hvordan man skal tolke disse tallene?

Når motoren skrus av viser plutselig ikke ekkoloddet noe som helst fisk. Dette stemmer nok bedre med virkeligheten. Da jeg skrudde det på første gang viste det et eldorado av fisk på et sted jeg ikke har fått fisk på 30 år og jeg luktet ugler i mosen. Ekkoloddet viser altså fisk når jeg kjører sakte, og når jeg ligger på tomgang, så viser det fravær av fisk når motoren stoppes. Dette er jo et relativt billig ekkolodd, men det burde jo funke til en viss grad i og med at det selges. Jeg har prøvd å endre på sensitivitet uten at jeg merker noe særlig forskjell.

Er det rett og slett et for dårlig ekkolodd, eller kan jeg gjøre noen grep for å få et mer reellt bilde av fisk som beveger seg rundt båten?

Jeg har prøvd litt forskjellig, men har for det meste hatt på 200/83 khz. Jeg ønsker å se stor fisk på bunn, samt å se dybde så jeg kan sette ut krabbeteiner.

Jeg har rett og slett ikke forstått hva som er mest fornuftig innstilling å ha på for å få best mulig informasjon til mitt bruk.

Håper noen har innspill og erfaring på en eller flere av mine spørsmål og utfordringer.

C1A9EE86-C51A-4633-9F95-778BA17DB968.jpeg

D1A9C57D-857F-4077-A402-6AB1B56DE99E.jpeg

Jeg har ingen erfaring fra dette ekkoloddet, så jeg kan ikke si noe om det, men det fungerer helt sikkert helt ok til sitt bruk. At du ser fiskesymbol når motor går, er nok elektriske forstyrrelser fra motoren. Eneste anbefaling jeg vil komme er å fjerne fiskesymbolene og bare se rene ekko på skjermen. Du kan helt sikkert fjerne symbolene i menyen. Da er det enklere å skille ut hva som er fisk og hva som er falske ekko. Når du har blitt skikkelig dreven i bruken av ekkoloddet, så lærer du deg også å se forskjel på fiskesortene som er på havbunnen bare ved å se på ekkoet. 

1.    Handler den anbefalte dybden kun om at ekkoloddet skal være under vann, eller kan det ha innvirkning på presisjon?

Det handler hovedsakelig om at giveren skal være under vann. Over vann funker det ikke.

2. Det sto ikke noe om retning ekkoloddet skulle monteres. Det har en flat ende og en spiss ende. Nå står den flate enden i båtens kjøreretning.

Er det rett vei?

Nei. Det er feil vei. Den spisse enden skal være i båtens kjøreretning.

3. Når motoren går ser den uante mengder fisk.De kommer opp med et fiske ikon og et tall over seg 0,9, 3,7, 8,9 etc. Disse tallene samsvarer ikke med dybde, så jeg går utifra at det sier noe om størrelse.

Vet du hvordan man skal tolke disse tallene?

Fiskeikonet betyr at det er en fisk, og tallet over ikonet forteller deg hvor dypt denne fisken står.

Slik situasjonen er hos deg er det ikke fisk når motoren er igang og i gir, men turbulens og luftbobler som får plotteren til å gå amok. Den klarer ikke å skille mellom luft og fisk.

For å unngå dette bør du først og fremst montere giveren riktig vei, med den spisse enden i kjøreretningen.

Så bør du sjekke om du har montert giveren på riktig side av motoren? Giveren skal monteres på den siden av motoren hvor propellen går nedover. Her er det minst turbulens og luftbobler.

Dette jeg har skrevet her er det helt elementære.

Hvordan giveren er montert i forhold til båtens bunn er også svært avgjørende for hvordan ekkoloddet vil oppføre seg under fart. Jeg vet ikke hvordan din båt ser ut, men det pleier da vanligvis å være med en tegnet forklaring på hvordan dette skal gjøres når man kjøper et ekkolodd.

At du får skjermen full av fisk når motoren er i gang og står i fri er ganske uvanlig, og er nok som @bellen sier elektriske forstyrrelser fra motoren. I tilfelle det stemmer er det det første du må ta tak i, og det er det folk her på forumet som har bedre greie på enn meg.

Når det gjelder fremtidsutsiktene tror jeg @bellen er vel optimistisk.

Jeg har brukt ekkolodd i mange år, men klarer fremdeles ikke å se forskjell på ei hyse og ei spekesild på havbunnen.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Tusen takk for gode, utfyllende, opplysende og lærerike svar @bellen og @Jannmar. Har vært litt dårlig vær så jeg har ikke fått tatt grep, men idag prøvde jeg å etterleve råd og tips.

Prøvde først å mekke et feste med en uttrekkbar malerstang på siden av båten for å komme lenger unna motoren. Det funka dårlig for det ble så mye bevegelse i stanga. Så da måtte jeg tilbake bak båten. Har dessverre ikke annet å feste den i enn badetrappa, og da må den enn så lenge havne på feil side av motoren, altså den siden propellen går opp. Lagde et nytt og bedre feste til sensoren og snudde den riktig vei. Det var merkelig nok ingen som helst intruksjoner om dette med da jeg kjøpte ekkoloddet. Vedlagt er bilde av det som ble en god konstruksjon for å låse den godt til badetrappa.

Da jeg kjørte ut for å teste igjen gikk hele greia amokk og gikk inn på menyvalg og den ene piltasten funker ikke lenger. Det er nå ikke mulig å navigere på skjermen. Er ikke ellevilt imponert over Biltemas ekkolodd må jeg si, men skal stikke og bytte den og prøve på nytt med ny sensor og skjerm imorgen så får vi se...

4C8A963B-B342-46CE-9684-7D42DF5E227E.jpeg

A1B7B797-049E-4E9E-88E9-767102668AFB.jpeg

Om du har mulighet å få igjen penger, så ville jeg gjort det. Så stikker du på Maritim eller tilsvarende butikk å kjøper et av mer anerkjent fabrikat som Lowrance/Garmin++ Disse koster ikke så mye mer. du får vel disse ned i ca 1500kr. Da får du i tillegg med bruksanvisning.

Visse ting er å blir bare for billig hos Biltema(noe jeg sjøl har erfart hehe)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Kaptein Endre skrev 2 minutter siden:

Det er nok ikke et dumt tips @Okkaby. Satser på å gjøre det.

Ja bedre å bruke tiden på fisketur enn å bruke den på å justering/feilsøking at bt utstyr

Om du ikke skal ha båten på land på en stund, så kan du evt montere en innvendig svinger.

Men siden det jo er en liten båt du har. Så bør det vel være mulig å få den på land den halvtime det tar å feste svinger skikkelig akter på båten. Resultatet vil bli så mye bedre at det er vert det.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Har ikke henger eller hengerfeste for den del, så får ikke dratt den på land uten å involvere de som har den i opplag @Okkaby. En innvendig svinger? Hvordan funker det? Det må vel bære en sensor i vannet for at den skal kunne få noe info?

@Torsen67, manualen man kan laste ned er samme som fulgte med i boksen, og den er mangelfull og inneholder nok litt feil også. Man skulle f.eks kunne sette en zoom funksjon til auto, det gikk ikke an å velge. Nå er jo hele greia i full spinn og ingenting går an å velge lenger, så det er nok best å satse på et annet ekkolodd.

@Hulda, jeg vil også tro at plankebitløsningen ikke er optimal på noe som helst måte og skaper upresis informasjon. Tenkte jeg skulle få det festa skikkelig når båten skal i opplag igjen. Får jeg på et eller annet som funker sånn høvelig med plankebitfeste kan jeg se dybde og fisk når motor er av - så kan jeg forhåpentligvis ha motor på samtidig som jeg får informasjon neste sesong.

Innvendig svinger limes fast i bunnen av båten.

Men er viktig at det kun er et lag glasfiber å ikke dobbelt bunn.

Sitter den riktig montert, så fungere det helt fint. Men er ikke like bra som utvendig.

Men du får ikke dette til Biltema sitt ekkolodd.

Jeg fikk også med en slik hekksvinger da jeg kjøpte Garmin ekkolodd. Jeg har ikke montert det. Måtte kjøpe svingeren, del av pakken. Kjøpte utvendig/gjennomgående svinger. Hulda er slik satt sammen at hekksvinger ikke vil fungere under fart grunnet turbulens rundt hekken. Når man finleser litt, så er det ikke mye som skal til før det blir forstyrrelser. Spesielt ikke når man leser amerikanske bruksanvisninger. Europa har for så vidt kommet etter. En passbåt vil lage mye mer støy i vannet enn Hulda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...