Jump to content

25 hk Yamaha 2-takt fusker/går dårlig


vvh

Recommended Posts

Hei,

 

har et problem med min 25 hk Yamaha. Dette er en autolube motor og olje er det på. Som vist på videoen så går motoren greit en stund og så begynner den å riste. Så gir det seg og så kommer det tilbake. Føler det mangler noe motor kraft også. Mulig forgasser eller CDI boks?

 

 

Edited by vvh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mistenker bensintilførsel, feks tett tanklufting 

 

nb:  trådtittel bør endres for å unngå at tråden stenges 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

anbefaler originalslange, har dårlig erfaring med feks biltema.

 

tror også det er et lite bensinfilter på motor, ta å sjekk innholdet i dette 

 

Du kan også forsøke å pumpe på blæra på bensinslangen når det inntreffer for å se om det hjelper på 

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

vvh skrev 46 minutter siden:

 men når jeg drar ut choke bittelitt så går den litt bedre

Hvilket tyder på for mager blanding. Om du har mulighet så bør du demontere forgasser og renset alt av kanaler og dyser. Men som en start juster forgasser med lufteskruen og se om det løser problemet. Kjenner ikke til denne motoren så kan ikke hjelpe med detaljerte opplysninger men det finnes sikkert noe her inne om du søker.

Edited by xr4ti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler på lufteskruen om det er på høyere turtall den fusker. Da er det hoveddysa som bestemmer blandingen. Lufteskruen bestemmer tomgang og opp til halv gass ca. Tipper forgasseren trenger en grundig rens. Gjerne med ultralyd om du har tilgjengelig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Tviler på lufteskruen om det er på høyere turtall den fusker. Da er det hoveddysa som bestemmer blandingen. Lufteskruen bestemmer tomgang og opp til halv gass ca.

Jeg har oversett videoen TS la ut, drukna i all reklamergreiene her. Høres nesten ut som tenningskutt. Det som er rart er at den kommer seg igjen. Flottørheng eller membranfeil i bensinpumpa? Som nevnt så er det nok på sin plass med en forgasserrens.

Og ja, "lufteskruen" tilhører lavfart og delbelastning, hvilket ikke er tilfelle her høres det ut som men uansett aldri feil å justere luftmengden i ny og ne.

Link to post
Share on other sites

Blir nok nødt til å ta en grundige rens av forgasser ja.. forstod på en båtteknikker at det var mye arbeid? Innstillinger etc. Noen som vet? Har gått over forgasser på motorsykler. Har ikke dags dato mulighet for å prøve annen coil, men det vil bli prøvd om det ikke hjelper med forgasser 👍🏼

Link to post
Share on other sites

Det er en grei jobb om du kan skru litt. Løsne plastdeksel foran forgassere, der er det 4 bolter som må løsnes, den nedre er litt knotete, så må bruke fastnøkkel på den. Av med bensinslangen og choke overføring. 

 

Det er 4 bolter som holder forgasseren til den platen du ser bak plastdeksel, av med disse, og forgasseren er klar for demontering. 

 

Skru inn tomgangsdysen og noter hvor langt inn den gikk, før du skru denne ut. 

Det er 2 dyser i flotørkammer, den ene er skjult under en gummiplugg. 

Av med den rustfrie platen på toppen, så er den klar for rens. 

Ultralyd er en fordel. 

 

Et lite tips; ta en god kikk på chokeoverføringen før demontering, eg sto lenge og grublet før eg fikk denne riktig etterpå😂😂

Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev for 3 timer siden:

Skru inn tomgangsdysen og noter hvor langt inn den gikk, før du skru denne ut.

 

Blandingsskruen er vel mer riktig navn på denne...?  Vær forsiktig når den skrus inn, for hardhendt og den tynne spissen på tuppen kan skades. 

vvh skrev for 6 timer siden:

forstod på en båtteknikker at det var mye arbeid? Innstillinger etc.

Du kødder ikke til noen innstillinger bare med å demontere / rense montere, bortsett fra blandingsskruen som du sjekker innstillingen på slik fjordland beskriver. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

dysene sitter jo inni forgasseren.  Pilot air screw kalles den også på utenlandsk.  (men nå skal jeg gi meg med flisespikkingen :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har erfaring med flere påhengsmotorer i forenings sammenheng. Gammel bensin i forgasserens flottørkammer som gir avleiringer er stadig et tilbakevendende problem etter vinterlagring. Har merket meg at det ofte tar noen brukstimer på våren før avleiringen løsner og gir problemer  med at dysene får rusket inn på vandring. Det vi alltid har gjort er å plukke ut forgasser, for så å vaske ut flottørkammer og omegn med tannbørste og bensin for så å blåse dysene med trykkluft, og inspisere dysene visuelt etterpå. Det er ikke så mye å justere på en Yamaha eller Selva motorer sine forgassere, som vi har funnet. Kun tomgang og utslag på gasswire, som vi ikke rører ved forgasser rens. Dysene er jo fikserte, og tomgangen er lett å justere på feelingen etter at forgasser er montert.

 

Et annet problem som har oppstått er at 2 takt motor ikke har fått olje fra oljetanken pga. tette oljerør. Da går den varm og varmskjærer seg. Starter da etter noen minutter igjen, men vil gå varm fort igjen. Sikkert mye slitasje på motoren når den går uten olje, men er ofte i god gang igjen etter litt olje.

Løsningen ble at vi sluttet å benytte intern oljetank, men istedet blandet 2T oljen i bensinen på gamle måten.  

 

Det tredje og siste problemet som kan oppstå en gang i blant er fastbrent rusk mellom polene på tennplugg, men det høres ikke ut som om det er problemet i denne situasjonen.

 

Ellers så virker Yamaha motorene som en drøm år etter år. Selva og Suzuki likeså.  

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det er noe med tenningen.

Det kan være noe så enkelt som dårlige pluggledninger eller dårlig kontakt i plugg hetter.

Hadde samme symptomer på min gamle Suzuki, den falt ut på en sylinder i tide og utide..

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...