vvh Startet 16.Juli.2020 Del på Facebook Startet 16.Juli.2020 (redigert) Hei, har et problem med min 25 hk Yamaha. Dette er en autolube motor og olje er det på. Som vist på videoen så går motoren greit en stund og så begynner den å riste. Så gir det seg og så kommer det tilbake. Føler det mangler noe motor kraft også. Mulig forgasser eller CDI boks? Redigert 16.Juli.2020 av vvh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 mistenker bensintilførsel, feks tett tanklufting nb: trådtittel bør endres for å unngå at tråden stenges Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
vvh Svart 16.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Det kan jeg sjekke, byttet forøvrig slangen mellom tank og motor uten hell. Går for forøvrig fint på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 (redigert) anbefaler originalslange, har dårlig erfaring med feks biltema. tror også det er et lite bensinfilter på motor, ta å sjekk innholdet i dette Du kan også forsøke å pumpe på blæra på bensinslangen når det inntreffer for å se om det hjelper på Redigert 16.Juli.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
vvh Svart 16.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Skal sjekke filter, har prøvd å pumpe når det inntreffer uten hell. Men skal prøve det du nevner Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Er pluggene nye ? Hvis ikke kan en av dem fuske.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vvh Svart 17.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Pluggene er nye, hjalp ikke å pumpe på blæra. Tank lufting er ok, men når jeg drar ut choke bittelitt så går den litt bedre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 (redigert) vvh skrev 46 minutter siden: men når jeg drar ut choke bittelitt så går den litt bedre Hvilket tyder på for mager blanding. Om du har mulighet så bør du demontere forgasser og renset alt av kanaler og dyser. Men som en start juster forgasser med lufteskruen og se om det løser problemet. Kjenner ikke til denne motoren så kan ikke hjelpe med detaljerte opplysninger men det finnes sikkert noe her inne om du søker. Redigert 17.Juli.2020 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Tviler på lufteskruen om det er på høyere turtall den fusker. Da er det hoveddysa som bestemmer blandingen. Lufteskruen bestemmer tomgang og opp til halv gass ca. Tipper forgasseren trenger en grundig rens. Gjerne med ultralyd om du har tilgjengelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 index skrev for 2 timer siden: Tviler på lufteskruen om det er på høyere turtall den fusker. Da er det hoveddysa som bestemmer blandingen. Lufteskruen bestemmer tomgang og opp til halv gass ca. Jeg har oversett videoen TS la ut, drukna i all reklamergreiene her. Høres nesten ut som tenningskutt. Det som er rart er at den kommer seg igjen. Flottørheng eller membranfeil i bensinpumpa? Som nevnt så er det nok på sin plass med en forgasserrens. Og ja, "lufteskruen" tilhører lavfart og delbelastning, hvilket ikke er tilfelle her høres det ut som men uansett aldri feil å justere luftmengden i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wr3cker Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Har du mulighet til å prøve en annen coil ? Om coilen er dårlig så kan den gi tenningskutt når den får noe varme i seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vvh Svart 19.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Blir nok nødt til å ta en grundige rens av forgasser ja.. forstod på en båtteknikker at det var mye arbeid? Innstillinger etc. Noen som vet? Har gått over forgasser på motorsykler. Har ikke dags dato mulighet for å prøve annen coil, men det vil bli prøvd om det ikke hjelper med forgasser 👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Det er en grei jobb om du kan skru litt. Løsne plastdeksel foran forgassere, der er det 4 bolter som må løsnes, den nedre er litt knotete, så må bruke fastnøkkel på den. Av med bensinslangen og choke overføring. Det er 4 bolter som holder forgasseren til den platen du ser bak plastdeksel, av med disse, og forgasseren er klar for demontering. Skru inn tomgangsdysen og noter hvor langt inn den gikk, før du skru denne ut. Det er 2 dyser i flotørkammer, den ene er skjult under en gummiplugg. Av med den rustfrie platen på toppen, så er den klar for rens. Ultralyd er en fordel. Et lite tips; ta en god kikk på chokeoverføringen før demontering, eg sto lenge og grublet før eg fikk denne riktig etterpå😂😂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Fjordland skrev for 3 timer siden: Skru inn tomgangsdysen og noter hvor langt inn den gikk, før du skru denne ut. Blandingsskruen er vel mer riktig navn på denne...? Vær forsiktig når den skrus inn, for hardhendt og den tynne spissen på tuppen kan skades. vvh skrev for 6 timer siden: forstod på en båtteknikker at det var mye arbeid? Innstillinger etc. Du kødder ikke til noen innstillinger bare med å demontere / rense montere, bortsett fra blandingsskruen som du sjekker innstillingen på slik fjordland beskriver. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Den justerer kun blandingen på lavfart/tomgang, pilot jet er vel det utenlandske navnet👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 dysene sitter jo inni forgasseren. Pilot air screw kalles den også på utenlandsk. (men nå skal jeg gi meg med flisespikkingen ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda2 Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Hei. Har erfaring med flere påhengsmotorer i forenings sammenheng. Gammel bensin i forgasserens flottørkammer som gir avleiringer er stadig et tilbakevendende problem etter vinterlagring. Har merket meg at det ofte tar noen brukstimer på våren før avleiringen løsner og gir problemer med at dysene får rusket inn på vandring. Det vi alltid har gjort er å plukke ut forgasser, for så å vaske ut flottørkammer og omegn med tannbørste og bensin for så å blåse dysene med trykkluft, og inspisere dysene visuelt etterpå. Det er ikke så mye å justere på en Yamaha eller Selva motorer sine forgassere, som vi har funnet. Kun tomgang og utslag på gasswire, som vi ikke rører ved forgasser rens. Dysene er jo fikserte, og tomgangen er lett å justere på feelingen etter at forgasser er montert. Et annet problem som har oppstått er at 2 takt motor ikke har fått olje fra oljetanken pga. tette oljerør. Da går den varm og varmskjærer seg. Starter da etter noen minutter igjen, men vil gå varm fort igjen. Sikkert mye slitasje på motoren når den går uten olje, men er ofte i god gang igjen etter litt olje. Løsningen ble at vi sluttet å benytte intern oljetank, men istedet blandet 2T oljen i bensinen på gamle måten. Det tredje og siste problemet som kan oppstå en gang i blant er fastbrent rusk mellom polene på tennplugg, men det høres ikke ut som om det er problemet i denne situasjonen. Ellers så virker Yamaha motorene som en drøm år etter år. Selva og Suzuki likeså. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Traale Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Høres ut som det er noe med tenningen. Det kan være noe så enkelt som dårlige pluggledninger eller dårlig kontakt i plugg hetter. Hadde samme symptomer på min gamle Suzuki, den falt ut på en sylinder i tide og utide.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Jeg har liggende tenningsdeler til slike motorer (det var vel en bombe) men jeg ser ikke hvor i landet trådstarter holder til....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.