Jump to content

Brenderup 502v hjullager. Tips til skifte.

sunnmøre

Recommended Posts

Ingenting varer evig. Min Brenderup båttilhenger er berre 22 år, men ser ut til å allereie trenge litt vedlikehald. Hjula var fullstendig ferdige, så eg tok av det eine i dag for å finne måla på det. Oppdaga då at hjulnavet er ganske tregt å snurre rundt. Litt hakkete og tidvis litt motstand, men ikkje verre enn at det går heilt fint å dreie det med handmakt. Hengeren går ca 20 km kvart år. Bør eg skifte lager, eller skal eg lene meg tilbake å vente nokre år til? Har googla, men finn lite info om hjullager og Brenderup 502v. Nokon som har nokon tankar ut frå biletet? Korleis skal eg eventuelt jobbe meg innover mot lageret?

1C9D5DB9-68FA-46C1-8967-ED52C530E471.jpeg

Redigert av sunnmøre
La til spørjeteikn i slutten av siste setninga. (see edit history)

Litt vanskelig å se skikkelig på mobilen, men: Det ser ut som om du har en endekappe i tynt blikk. Denne vipper du av med en skrutrekker. Tipper du har koniske rullelager, da sitter det en kronemutter med en splint ytterst. Denne må du fjerne, så kan du trekke av bosset. Når du får demontert lagrene kan du lese av et nummer som er preget inn i siden på lagerringene. Det er alltid to lager som står mot hverandre, vanligvis et stort og et mindre.

Ligner kraftig på de jeg hadde på en gammel Tredal. Der var det slik @Komodo

beskriver det.

Tilfeldigheten ville det slik at jeg sto langs veien med ødelagt lager, syns de lignet på de jeg hadde på Ascona B i gamle dager, stakk på Biltema. Og make var de😂

Er kjekt å ta lager med en gang de er dårlig, siden det er en fare for om de låser seg, så roterer innerring og kan ødelegge spindelen....

Jeg har en Brenderup 8022 opplagshenger som jeg byttet lager på for 2 år siden, det var et svære strev med å få tak i nye lager. Var i kontat med Brenderup i Norge og de gadd neste ikke å svare på mail, elendig service. Så jeg fikk aldri tak i lager hos de, tilfeldigvis gjennom båtplassen her så kom jeg i kontakt med en som jobbet hos Svela Hengere i Østfold, han hjalp meg meld alt, vips så lå rett type lager her hjemme, men jeg måtte få hjelp av et bilfirma og få presset ut de gamle lagerne og få de nye inn.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...