Jump to content

Volvo Penta 310hk D6 fra 2007, er det noe en må passe på å se etter?


nomen

Recommended Posts

Vet ikke hva som er gjort, annet enn at eksosbendet er skifet.

Leser jo stadig om disse kjølerene som har saltutslag, men det er vel ikke allværden å fikse?

 

Ellers er det vel disse reimstrammehjulene, mem nå kom de i forbedret utgave?

 

Er fast aksel imstallasjon.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Lokk på sjøvannsfilter er ikke noe problem på fast aksling-versjonen. Dette er et i rekken av problemer knyttet til drev-versjonen. 

 

Det viktigste er hvordan motoren er brukt og hvordan den er vedlikeholdt.

 

Ting som bør være oppgradert er først og fremst løpehjul for reimene om disse var av plast. MAP-sensoren har trøblet for mange, men tror ikke det er vanlig å bytte denne før det oppstår problem. Og så bør kjølerene ha vært renset. Vær også obs på returdieselkjøleren, det har blitt rapporter tilfeller på forumet i det siste der denne har blitt ødelagt av tæring. Da ødelegges også slangen mellom kjøleren og sjøvannspumpen, og selv denne slangen koster flesk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er det samme eksosrøret på akslingversjonen som det var tæringsproblemer med da? 
 

isåfall, en liten tankevekker: 

min far var hos lokalt vp-verksted for å kjøpe ny anode til eksos, før sjøsetting. 
Det hadde de ikke inne, for det var ingen som etterspurte den. Han kunne ikke huske at de hadde solgt noen heller. 
 

så, om det også gjelder for resten av landet.... så er det vel all grunn til å spørre når den ble skiftet. 

Link to post
Share on other sites

Dieselreturkjøleren er notert, men det er vel ikke så lett å sjekke den uten å demontere noe.(blir vel vare å sjekke at det er tett der?)

Er jo begrenset hva man kan gjøre når man ser på båt.

 

Er klar over prisnivået på VP deler, men sammenlignet med Yanmar, er det så mye dyrere?

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 9 timer siden:

 

Er det samme eksosrøret på akslingversjonen som det var tæringsproblemer med da? 

 

 

Nei, dette er også drev-relatert. 

 

nomen skrev for 2 timer siden:

Dieselreturkjøleren er notert, men det er vel ikke så lett å sjekke den uten å demontere noe.(blir vel vare å sjekke at det er tett der?)

 

Kjenn med fingeren om det er diesel i underkant av kjøleren. Om du kjenner diesel der, se om det kommer fra banjokoblingene på oversiden. Svetter det i banjokoblingene er det bare nye kobbertetninger som må til. Er banjoene tette er det selve kjøleren som lekker. 

 

nomen skrev for 2 timer siden:

 

Er klar over prisnivået på VP deler, men sammenlignet med Yanmar, er det så mye dyrere?

 

 

Er egentlig VP-deler spesielt dyrt da? Nå har ikke jeg kjøpt mye annet en filtere , impellere og slikt i løpet av 11 år som D6-eier. Kjølerene koster mye om de må byttes, og elektronikk-boksene har stive priser. Men dette er vel ikke spesielt for VP. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...