Jump to content

Simrad AP25 går hardt til styrbord - ny power PCB?


Trashcan

Recommended Posts

Heisann

 

Har kjøpt ny båt. Denne har Simrad AP25 som ca 1 måned etter overtakelse går maks til styrbord hver gang jeg setter den på og aktiverer den.

 

Jeg har lurt litt på hva det kan være og trodde kanskje det var noe oppsett. Men ser dra manualen at det kan være jeg må bytte "Power PCB" i "autopilot computer".... Og det er jo flott det, hvis jeg bare kunne finne ut hva det er som skal byttes ut i hvilken del...

 

Har ganske mange enheter som ligger her og der og er markert med Simrad... Vet altså ikke hvilken som er Autopilot computer og har ikke snøring på hva en Power PCB er eller hvor jeg kan kjøpe dette og hvor dyrt dette er. For ikke å snakke om muligheten til at det er noe annet som er problemet - alltid greit å avdekke feilen før man kjøper inn erstatningsdel...

 

Er det noen som kan hjelpe til her?

 

Edit: fant Autopilot computer

20200717_145625.jpg

Redigert av Trashcan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den står i standby, så kan jeg jo styre hvorsomhelst. Jeg er ikke sikker på om det er NFU modus eller ikke.... Men jeg starter opp autopilot via knappen "STBY/PWR", så lar jeg den få info om retning, så trykker jeg på "AUTO". Og da går den automatisk til styrbord. 

 

Jeg forsøkte i dag å bare la den gå, og jeg gikk da i sirkel mens AP sa at jeg hadde gått ut av kurs. Noe som kan tyde på at det ikke er en lagret kurs som autopiloten forsøker å finne, men at noe annet er feil.

 

Når jeg så trykker på "STBY/PWR" så får jeg tilbake manuell styring uten problem

Link to post
Share on other sites

Kursen på autopiloten viser samme kurs som plotteren den er koblet til - Simrad cx44. Jeg antar det friskmelder kompasset?

 

Når det gjelder AC10.. hva er dette?

 

Jeg har et rc36 rate compass ser jeg. Uten at jeg har funnet ut hvor dette står koblet til å setupene. Ikke det at jeg har funnet alle innstillinger....

Link to post
Share on other sites

Kursen som vises på CX44 er nok kompasskursen fra RC36, du må sammenligne med COG som kommer fra GPS. Bør bare være noen få grader forskjell. 

 

AC10 er autopilot computeren du postet et bilde av. Ligger en på eBay til 250 USD hvis det er den som er problemet. 

Link to post
Share on other sites

Herregud ja! AC10😄 så mange navn.

 

Takket for hjelpen altså. Jeg er ikke så mye klokere. Legger ved bilde fra cx44, manual og også der stedet jeg ser COG i AP26.

 

Blir ikke helt klok på dette...

 

Ser ut som om COG ikke finnes på AP26 - er ikke det litt dumt?

 

 

 

 

20200719_232315.jpg

20200719_232244.jpg

20200719_235139.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...