Jump to content

Sølte rødsprit på fersk epoxy laminat


Crokk

Recommended Posts

Jeg sølte ca 2 dl rødsprit over  1/3 del av et vått allerede nylagt trelags glassfiber/epoxy støp på reparasjon av hull/sprekk i båten. Når dette er herdet skal jeg fortsette med 4 lag til.

 

Trenger jeg å gjøre noe ift sølet. Jeg bestemte meg der og da for å la det bare tørke ut og så fortsette i morgen. ER det ok ?

Link to post
Share on other sites

Rødspriten trenger du heldigvis ikke være så redd for:smiley:

 

Støper du med epoksy og venter til neste dag med å støpe videre kan det i visse tilfeller skilles ut et tynt lag med voks som blir liggende på overflaten. Dette kan vaskes vekk med zalovann og så slipe lett over før videre støping. Aceton kan også brukes, men sørg for å få tørket voksen skikkelig bort før du går videre, fordi ny epoksy oppå et lag med voks ikke limer godt nok. Egentlig, skulle du støpe mer en gang kan du like gjerne støpe alt i en omgang. Da slipper du voksutskilling, vasking, mellomsliping og fare for dårligere heft. Så lenge du ikke jobber alt for raskt vil det ikke gå varmgang i støpen. 
 

Selv støpte jeg nettopp igjen to hull etter septikgjennomføringer, forrige uke. Da slipte jeg ned en skråkant mot hullet, slik at i selve hullet måtte det støpes tilsvarende skrogtykkelsen, og så mindre og mindre tykkelse vekk fra hullet. Selve støpingen gjorde jeg med WestSystem epoksy med den hurtige herderen (den langsomme herderen herder ikke skikkelig under 15 grader, hilsen standard vestlandssommer). Klippet til passende sirkelrunde flak i 300g glassfiberduk og støpte så alt i en omgang. Jobde vekselvis på styrbord og babord side, slik fikk epoksyen kjølt seg ned litt og ble ikke varmere enn at det fint gikk an å ta på den, selv der det var tykkest.
C8B468D1-50DE-4AC6-87D0-08E25296B50C.jpeg.698cc395bd9a974df74152f0714833d2.jpeg

 

 

 

 

 

Edited by Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for god informasjon. Enda bra at støpingen idag ikke var fånyttes pga rødsprituhellet...Jeg gjør som du sier.. Jeg vil vaske med aceton og matte

 ned med stålbørste på drill - vasker med aceton på nytt - og tar resten....neste gang støper jeg alt og venter litt mellom 3 lag og de 4  - 5 sist..jeg lærte mye nå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Når man støper igjen en skroggjennonmføring under vannlinjen, støper man da alt fra utsiden? Hvordan får man noenlunde grei overflate på innsiden? maskerer man innvendig, og legger gelcoat mot maskeringen?

Link to post
Share on other sites

GunR skrev for 2 timer siden:

Når man støper igjen en skroggjennonmføring under vannlinjen, støper man da alt fra utsiden?

Ideelt sett, nei. Vanligvis anbefales gjerne å støpe fra begge sider, i alle fall ved bruk av polyester. Frykten er nok at det skal være begrenset heft til den gamle glassfiberen og at man ved å støpe fra begge sider sikrer seg bedre mot avskalling/delaminering. Hos meg er det dessverre umulig å komme til fra begge sider da båten har innerliner i glassfiber og dermed har svært begrenset tilgang til innsiden av skroget (bortsett fra der de gamle gjennomføringene og ventilene sto).
 

Kan jo beskrive kjapt hvordan jeg gjorde det, ikke at det nødvendigvis et fasiten, men det holder jo. Siden epoksy limer såpass godt og vanntrykket kun er fra utsiden ble det til at jeg gjorde lignende beskrivelsene til West System. Har bare tatt bittelitt hardere i og brukt 1:14 i stedet for 1:12, just in safety case😄 Gjorde dette med to gjennomføringer for tre år siden, og tok de to siste nå forrige uke. Slipte vekk bunnstoffet og coatet de forrige på nytt etter en inspeksjon nå forrige uke. Null tegn til delaminering eller sprekkdannelse, lamineringen for tre år siden var vellykket. Så nå skal de få fred, kommer ikke til å inspisere reparasjonene igjen. 

 

På innsiden er det kommet en liten konveks flate der den nye glassfiberduken er etter støping, men har ikke gjort noe mer med dette siden dette kun er synlig helt nederst inni skapene under vaskene på to av badene ombord. På utsiden trengs ikke gelcoat så lenge hullene et under vannlinja. Epoksy er tett nok.

 

Slipte spor jevnt rundt hullet for å måle avfasingen slik at den ble så jevn som mulig. Litt ned, måle, så litt lengre ned hvis ikke dybden var oppnådd. Mer utfordrende å få til jevnt på et buet skrog enn på en helt plan flate, men med denne metoden har man litt bedre kontroll på hvor dypt ned i laminatet man sliper ved en slik reparasjon. 
F69A94B6-A639-4F5C-92E0-27A6C01F2CC3.jpeg.fb20bf7a36b8ad633b94f928f471b154.jpeg

4643488C-B242-4FF3-8907-FEB51A3746EF.jpeg.7b8f853c4a82c1c073da7754f4df7ccf.jpeg

 

Avfasning ble så grovslipt med vinkelsliper (slipeskive) og utjevnet med båndsliper og P60 før avfetting og lamineringen kunne begynne.

E6BD987D-1514-45BF-8CCC-8A10575A4D8B.jpeg.123a96f14b5b1cc6fa50dd32b67ea93b.jpeg

 

Først coating av glassfiberen med epoksy før enda ett lag med fortykket epoksy (lim iblandet mikrofiber 403). Med mikrofiber iblandet blir epoksyen mer gapfyllende, i tilfelle ujevnheter i underlaget. Deretter la jeg en heldekkende lapp med glassfiber vått i vått, rullet over med aluminiumsrulle til luft under var presset ut og glassfiberlappen fullstendig mettet av epoksy. Nytt lag med fortykket epoksy, så en bittelitt mindre lapp oppå der igjen, så en enda mindre og så videre. Helt til ønsket tykkelse var oppnådd, pluss litt til å slipe på. 
 

Etter herding slipte jeg jevnt med båndsliper (brukte en sjablong i papp som jeg lagde før hele operasjonen begynte for å ha kontroll på skrogbuen akkurat der hullene skulle tas). Til slutt et rikt strøk med epoksy for å forsegle glassfiberendene. 

D5CF5228-89D6-404E-A064-5742BAE4CC05.jpeg.c4a85d004c1f6603a61b6a33c2025339.jpeg

Link to post
Share on other sites

fannefjord 2 skrev for 18 timer siden:

vask med aceton før ny støp , rødsprit inneholder fett

Ut fra hva jeg alltid har trodd og kan lese meg til så er rødsprit fettløsende og etterlater hverken fett eller annet ved fordamping. 

Kan det tenkes at du blander sammen med White spirit? 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk !

 

Jeg har lært veldig mye her.

 

Noen oppfølgingsspørsmål:

 

1. Hva skjer hvis man har kommet i skade for å ta f eks 5 ml for lite herder ift en base på 100 ml epoxy, ev 5 ml for mye ?

2. Hva er marginene i blandingsforholdene ? 

Blir det like sterkt og lik heft til underlaget ?

3. Bør man riper opp underlaget etter slipingen før første epoxystrøk ?

4. Bør man sparkle groper i underlaget før å forhindre luftrommet ?

5. Hvis underlaget er polyester, kan man da bruke polyestersparkel og bruke epoxy over; etter at sparkelen er ferdigherdet og slipt ?

6. Kan man likeledes sparkle mindre hull med polyestersparkel  på polyestergrunnlag og avslutte med sealer ?

 

 

Edited by Crokk
Jeg hadde flere spørsmål. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 og 2: Epoksy herder ved at et bestemt antall molekyler i herderen kobles med et tilsvarende antall molekyler i basen. Er antallet/forholdet noenlunde likt vil epoksyen herde og bli hard. Jo lengre vekk fra optimalt blandingsforhold jo mindre vil epoksyen herde, og jo mindre styrke og heft får den. 5ml feil i forhold til 100ml vil gjerne gå greit, men bør ideelt sett ikke avvike mer enn dette.


Polyester trenger som regel bare noen få prosent med herder for å sette i gang herdeprosessen. Dermed er den ikke like nøpen på blandingsforholdet. Der er herderen mer en form for aktivator som setter i gang herdeprosessen i polyesterbasen. Selvfølgelig en fordel å bruke rett % her også, men for lite herder vil føre til at polyesteren herder sent, mens for mye vil akselerere herdeprosessen slik at polyesteren herder for raskt. I det siste tilfellet kan den med alt for mye herder herde så raskt at det går varmgang i støpen, den blir sprø og mister styrke, noe som ikke er ønskelig. Klart, er det kaldt kan man bruke bittelitt mer herder enn vanlig for å få gang på herdeprosessen, men da er det en fordel å ha gjort det før slik at du vet hvor mye som skal til.
 

Forskjellen i forhold til epoksy er at polyester med herder som regel vil herde, selv om ikke blandingsforholdet er ideelt, mens epoksy ikke vil herde skikkelig hvis man slumser for mye med blandingsforholdet. Et eksempel er en epoksyblanding en av elevene mine lagde til for 3-4 år siden. Vi hadde en epoksy med blandingsforhold 1:4 og en annen med forholdet 1:5. Eleven tok feil, og hadde for mye herder i. Selv såpass mange år etter kan jeg fremdeles lage neglemerker i fugen. Og limen henger ikke som den skal. Heldigvis ble dette oppdaget i tide, så da limte vi bare noe som ikke var så nøye med den blandingen. Måtte skru i tillegg, noe som ikke trenger være nødvendig om man har blandet riktig😄

 

3: Kommer an på, sliper du med P60 er det grovt nok. Heften skjer hovedsaklig på molekylbasis der polare molekyler i limen innretter seg etter polare molekyler i underlaget, ikke så mye mekanisk i forhold til ujevnt underlag.


4: Med litt mikrofiber i epoksyen kan du lage din egen epoksysparkel til de største gropene, sånn utenom det er de fleste lamineringsepoksyer ganske tilgivende i forhold til ujevnt underlag, limen kan bygge noen millimeter uten å miste nevneverdig styrke, så lenge det bare er snakk om spredte groper i underlaget. Groper mindre enn 5mm kan du bare fylle opp når du er i gang med lamineringen, er gropene større kan du gjerne sparkle dem i forkant.

 

5: Ja. Men det er bedre å bruke mikrofiber og lage din egen sparkel med epoksy framfor polyestersparkel. Det siste hefter forsåvidt greit nok altså, men epoksy hefter ofte bedre. Enkelte faller for fristelsen å blande i sagspon i epoksyen for å tykne denne, det er ikke lurt, epoksyen vil renne og styrken bli svak. Bruk heller mikrofiber, eventuelt mikroglassballonger.


6: Du kan sparkle mindre hull med polyestersparkel ja. Men litt usikker på hva du mener med sealer? Tenker du på en epoksygrunning eller en polyesterbasert sealer? Uansett går det fint å sparkle med polyestersparkel. Alternativt kan du fortykke epoksyen med mikrofiber eller bruke epoksy lettsparkel (ja, det finnes dyrere og bedre epoksysparkler enn Biltema sin, men har brukt denne litt selv og synes den er verd pengene i forhold til langt dyrere sparkler for profesjonell bruk, i alle fall for mindre arbeider).

 

 

Edited by Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk...dette var virkelig bra forklart......nå er jeg klar til innsats på et område jeg knapt kjente til. Jeg har jo lest litt om epoxy contra polyester og forskjellen på vev og matte ift disse to stoffene og hva som kan brukes om hverandre og om sliping, fukt og støv, men man sitter ofte igjen med spørsmål om diverse, f eks hva marginene er ved feil os...så virkelig; tusen takk !

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...