Jump to content

Krabbefiske med teine-regler

mrtiger

Recommended Posts

Har tenkt å sette ut 3 teiner med krabbeteiner her på hvaler. Er en stund siden jeg har gjort dette, men barna vil gjerne teste dette.

lurer derfor på reglene, etter det jeg har klart å lese meg til er:

- flukt åpning min 80mm og det må være 2 av dem.

-  merke pløsene med fult navn og telefonnummer( må man registrere de på en eller annen side?)

- før måtte man legge dem mer en 25m, er dette opphevet?

- ikke dra opp eller legge teiner på søndag?

er det noe mer jeg bør tenke på?

Redigert av mrtiger (see edit history)

25 metergrensen er opphevet

Du trenger ingen registrering

Du skal merke med Navn og adresse. Tror ikke telefonnummer er et krav

Du kan sette og trekke alle dager i uken, hele året.

Minstemålet der du er er 11 cm bredde, målt over skallet

Husk å merke flyterne skikkelig og ikke bruk flytetau i overflaten

Lykke til

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Gå inn på "fiskeridirektoratet.no" så finner du en grei forklaring på alt du lurer på i forbindelse med teinefiske.

Her er et lite utdrag.

Teiner til krabbefiske

Frå svenskegrensa til og med Tysfjord kommune i Nordland skal teiner, som er sett ut for fangst av krabbe, ha minst to sirkelforma fluktopningar - ei på kvar side av reiskapen/kammeret.

Opningane må vere minst 80 millimeter og plasserte nede ved botnen slik at hummar og småkrabbe lett kan ta seg ut. Samtidig må ikkje opningane vere lenger nede enn at det er fri passasje gjennom når reiskapen står i sjøen.

Alle teiner skal i tillegg til minst to fluktopningar også ha minst eitt rømmingshol, som vert halde lukka ved hjelp av ein bomullstråd.

Det er påbode å bruke nedbrytbar bomullstråd i krabbeteiner. Tråden skal virke slik at dersom du mister teina vil bomullstråden løyse seg opp etter ei viss tid, noko som gir fridomen tilbake for innestengte individ. Gamle teiner vil framleis kunne brukast ved å ettermontere bomullstråden.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...