Jump to content

Hvordan redde blysyre batteri på 8-9 V

Grand Banks jr

Recommended Posts

Kom en danske inn i havnen vår nå, som nødhavn. Mistet strøm på alt av forbruk. Båt fra 2019. 

Startbatteri er ok, men to forbruksbatteriene på til sammen 160 Ah er ufattelig lave. 

Laderen (smartlader) trekker batteri opp til 9,73 V. Er det sjanse å redde disse?

Så er neste spørsmål, hvorfor lader ikke dynamo på forbruksbatteriene?

Prøvde å starte båt etter at batterier hadde stått litt uten lading. Var på 8,6V, ingen endring etter at motor starter kun gått ned til 8,58V

Startbatteri får 14,2V

Er det da et skillerelé eller noe slikt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Skader ikke å forsøke å lade batteriene for å se om de kan berges, helst så raskt som mulig Men ikke sikkert dette går med en smartlader. Enten å bruke en gammeldags dum lader, eller motorens dynamo. Som en nødløsning kan pluss fra startbatteri kobles sammen (feks med en startkabel) med pluss på forbruksbank mens dynamo lader, dette vil gi rask opplading av batteriene. Følg med på temperaturen på batteriene. Blir de varme kan det være en celle som er gåen. 

Men årsaken til manglende lading må avklares. Er det et ladeskille? Hvilken type i så fall? Er minus på forbruksbanken koblet mot minus på startbatteri. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Brigg, bør jeg med andre ord bare lade med så høy volt som mulig (opp mot 14,2 V)?

Alle batteriene er koplet sammen på minus. 

Smartladeren prøver seg med 9-10V. Altså bare litt mer enn batteriene selv har.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Smarte ladere fungerer dårlig når batteriene er mye nedtappet. Poenget er å fylle på med strøm slik at batteriet får så høy spenning at smartladeren fungerer. Det mest effektive da er dynamoen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

@pipe Har ikke prøvd dette selv, men har lest om flere som ikke har fått til lading med godt nedtappede batterier. Men ved å starte med en dum lader til spenningen har nærmet seg normal har hjulpet. 

Ja, jeg sa at jeg i det minste (Hvis feilen ikke finnes nå) ville ha parallellkoplet forbruk og start så god lading sikres. Han har en 18 Ah booster i bakhånd dersom banken skulle gå tom (for start). 

Vet ikke hvilken dynamo han har. Motor er en VP 55. Vet ikke om det betyr en VP D2 eller hva det er.

Prøver smartlading i natt. Måler batteriene i morgen tidlig. Forsøker så å lade dem via dynamo så lenge dere sier det er trygt. Blir via startkabel pluss til pluss. Så evt få en fast kopling der. Er bare snakk om 10-20 cm pluss til pluss.

Hvis batteriene tar imot lading så blir det vel å se om det er en åpenbar feilkilde som skillerelé eller slikt. Evt bare parallellkoplet de tre batteriene og bruke dem som én bank de 2 ukene de har igjen. 

Hvis ikke lading så mye batterier samt sikre lading.

Båten tror jeg er en 2019 modell så dette burde jo leverandør ordne opp i.

Brigg skrev for 1 time siden:

@pipe Har ikke prøvd dette selv, men har lest om flere som ikke har fått til lading med godt nedtappede batterier. Men ved å starte med en dum lader til spenningen har nærmet seg normal har hjulpet. 

Har gjort dette selv mange ganger. I alle fall C-Tek og Bosch smart ladere starter ikke lading rett og slett fordi de ikke sjønner at batteri er tilkoblet. Kjører en vanlig dum lader med start boost i ca ett minutt. Setter på smart laderen. Resten ordner seg selv. Trenger bare nok volt til å forstå at det er ett batteri til koblet.

Da jeg kjøpte min båt oppdaget vi at spenningen på forbruksbatteriene var meget lav etter ett døgns kjøring for motor. Det viste seg at skillerelet var feilkoplet. Det kuttet ladingen til forbruksbatteriet, når ladestrømmen falt til under 3A. Vi koplet om ledningene på skillereleet, slik at startbatterie ble koplet fra istedet. Kan det samme ha skjedd her?

@arkmarin, det er et godt spørsmål. Jeg har foreløpig ikke funnet skillereleet , men så er også ledningene i denne båten godt gjemt. 

De har kun brukt båten i Danmark frem til nå, og der hadde alltid ligget med landstrøm tilkoplet. Dermed er det først når båten nå er tatt til Norge på langtur og uthavner at problemet har vist seg...

2 døgn siden sist landstrøm, og med mye bruk av dieselvarmer og kjøleskap. Så det kan høres ut som at det er feilkopling eller defekt skillerelé et sted ja.

Liten oppdatering: Traff dansken nå på havna, og volt (med landstrøm tilkoplet) er nå 12,7V. I går var den litt over 9. Så det betyr at batteriene tar til seg lading i alle fall. Så da blir det vel oppstart av motor og litt høy tomgang en stund. 

Grand Banks jr skrev 59 minutter siden:

Liten oppdatering: Traff dansken nå på havna, og volt (med landstrøm tilkoplet) er nå 12,7V.

Skal ikke batteriets spenning leses av og vurderes uten lading eller belastning? Hvis du med "landstrøm tilkoblet" mener at laderen er tilkoblet så er det lite sannsynlig at batteriene er oppe på 12,7V. Ellers er jo 8-9 volt på blybatteri veldig dårlige nyheter. De ødelegges fort av slike nedturer, og det kan være vanskelig å få de i topp stand igjen. Har dere målt om begge batterier har like lav spenning?

@Lucky Strike, ja det er jeg klar over. Jeg har ikke vært i hans båt ennå i dag. Poenget er at spenningen stiger, dermed er det håp. Hvilespenningen er ikke målt ennå. Dansken kan ikke strøm. 

Jeg har ikke koplet batteriene fra hverandre. De er samme fabrikat, samme alder og kun vært i denne båten. Mener de er merket med 2019 som prod år.

Sannsynligvis gravde ikke stått med denne spenningen før i går. Dermed er det håp om å få opp spenningen kjapt. 

Jeg skal bort om litt og måle, og så få startet motor og fore batteriene via pluss på startbatteri/ dynamo.

Er det ikke tryggere, og like kjapt å kjøpe et par nye batterier?

Med sterk dansk krone, er det ikke snakk om mange kronene.

Kjedelig om man skulle får varmgang/gassing, og potensielt brann, når han skal krysse over. 

Om man ikke finner en åpenbar grunn til at batteriene har blitt tappet ned, er det stor sannsynlighet for at det ene batteriet har en defekt celle. Dermed blir begge batteriene tappet ned.

Om man finner ut hvilket batteri som evt. Er defekt, kan man vurdere å skifte bare det.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Sitat

Om man ikke finner en åpenbar grunn til at batteriene har blitt tappet ned, er det stor sannsynlighet for at det ene batteriet har en defekt celle. Dermed blir begge batteriene tappet ned.

Ja dette er viktig...fikk selv erfare nettopp dette i vår...røyken stod opp av et batteri, og det var skikkelig varmt...

Ellers er jo disse skille reelene en gjenganger om det ikke er feil på batteriet.. De brenner seg av og til fast i en stilling...har byttet et par slike også...men det er en del år siden nå.. tror det er blitt bedre kvalitet på dem... 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

@nomen Basert på info som fremkommer i denne tråden vet vi ikke hvorfor batteriene var nedtappet. Dette bør avdekkes før man legger penger i det ene eller andre. Kanskje er batteriene blitt svekket, men man kan ikke legge til grunn at de er skrot før man har observert hvordan de oppfører seg når lading er i orden. 

@Grand Banks jr At landstrømsladeren nå har løftet spenning til 12,7 V tolker jeg som at den er i gang med å fylle opp batteriene igjen, men at den ikke har rukket å fylle de helt opp. Da ville jeg fortsatt med laderen og tatt tiden til hjelp, ikke noen grunn til å begynne å koble sammen pluss og kjøre dynamo nå. 

Men årsaken til manglende lading fra motor må avdekkes. Om det er en D2-55 og at den har standard ladeoppsett finnes det en skillediode et sted, ofte i nærheten av batteriene. 

Batteriene et nedtappet fordi dynamo ikke lader forbruk. Det er ingen spenningsfall eller stigning på forbruksbatterier når motor starter. Men på startbatteriet stiger det til 14,2V ca. 

"Hvilespenning" etter 10 minutter ligger på begge forbruksbatterier på 12,24V , hver for seg. Så de er like.

Alt av elektrisk ser meget pent ut. Det er Victron overalt.

Smartladeren er også Victron som er på 10A. 

Båten brukes kun langs kysten i Norge. De kjører båten hjem på henger. Har 25" på tilhenger som krysser over Skagerrak på ferge eller 

20200718_103334.jpg.2f3cb443ffa7a5d841f43924abadcbcc.jpg

20200718_103340.jpg.8e74369aa2450c32409cd2c9a805fad5.jpg

20200718_103348.jpg.840728d14e1ac7427d14762200bb37e9.jpg

Jeg kan ikke følge kablene fysisk fordi de ligger skjult. Jeg har heller ikke veldig lyst til å tukle ned dette anlegget. Båten er 2019 modell levert kunde ny i år.

Men man kan vel ikke gjøre noe feil med å kople startbatteri og forbruk sammen med en kopling for 2 uker?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...