Brigg Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 @Grand Banks jr Victron Cyrix-ct på øverste bilde er skillereleet. Om alt er koblet korrekt må det være dette som feiler. Å koble sammen start og forbruk bør gå bra. Men de må passe på at jumpstarteren er full-ladet så de er sikre på å få start om det blir nødvendig å bruke den. Men dansken bør kanskje ta en telefon til leverandøren av båten for å høre om de som kjenner båttypen har noen råd. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning? Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Brigg skrev 10 minutter siden: Men dansken bør kanskje ta en telefon til leverandøren av båten for å høre om de som kjenner båttypen har noen råd. De har prøvd. Men det er ferie. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Almvik Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Se i motorrommet om det ikke er en ladeseparator der. Høres ut som om det er feil på den eller feilkoblet slik at forbruksbanken ikke får lading av dynamo. Følg opp kablene fra den, Men vent litt å se om ikke den laderen i båten klarer av å ta opp forbruksbatterier til en ladespenning på 13-14V. Kjenner ikke spec på den men den ser ut som en stødig sak som borde klare å få opp spenningen på batteierne og også indikere om det er noe feil på de. Mindre smartladere (dumme vedlikeholdsladere for friske batterier) klarer ofte ikke å lade hvis spenningen er under 10V, da må det som det framkommet tidligere brukes en gammeldags ladere eller parallelkoble med et bedre batteri. Da batteriene i båten er tette så er det vanskelig å følge med på gasutviklingen ved ladingen, for å avdekke feil på en celle. Så føl med handen at du ikke har varmeutvikling i en celle. Lytt også etter lyd. Sannsyneligheten er større at det er feil på ladingen til de en at det er en celle som trekker ned hele batteribanken til 8V , men det er en god ide at følge med uansett, Vent også litt med å kjøpe nye batterier til dere har funnet feilen eller resultatet av lading med smartladeren. Hvis du er usikker kan dere også koble in smartladeren direkte på ett og ett batteri. Hvis dere konstaterer feil på ladeseparator å ikke skifter den ut eller finner annen løsning kan dere som nødløsning koble sammen pluspolene på batteriene og bruke det som en batteribank. Det er slik Beps sin "smarte" lade velgerrele virker, den kobler alltid sammen batteier når spenningen er over 12.5 (?) V. Slik at den i praksis lager en batteribank av forbruksbatteirer og startbatteri( Så Bep laderele er ikke så smart, da den blander sammen forsjellige batteriteknologier, men i praksis så går det ganske bra uansett. Det eneste Bep ladevelgere gjør bra er at det isolerer startbatteriet når spenningen synker til en viss verdi. Men så lenge han har en ekstre hjelpestarter så skal nok dette gå bra. Kan muligens være lurt å koble fra forbruksbatteier å kun bruke den på startbatteriet i tilfelle den trengs. Risikoen er kanskje at en stor tom batteribank suger powerbanken tom...? Redigert 18.Juli.2020 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A Datasheet her https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf 1 hour ago, Grand Banks jr said: Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning? Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk? Quote Prioritising the starter battery In a typical setup the alternator is directly connected to the starter battery. The accessory battery, and possibly also a bow thruster and other batteries are each connected to the starter battery with Cyrix battery combiners. When a Cyrix senses that the starter battery has reached the connect voltage it will engage, to allow for parallel charging of the other batteries Når startbatteriet har nått en ladespenning over 13,8V skal det kun ta 4 sekunder for den også kobler in forbruksbanken. Så hvis du måler 14.2 ladespenning på startbatteri så skal det koble in, men la den stå på en stund med motor og se om det er noen deleay som spøker ... Er det startbatteriet som er koblet til terminal 87 og forbruk på 30 så er det feil på laderele. Da er kanskje det enkleste at flytte kablene til samme terminal på laderelet så slipper du legge en løs startkabel der. Redigert 18.Juli.2020 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Noen smartladere lader veldig svakt til batteriet er over 12 volt. Og ellers Almvik, trodde jeg det er ingen batterier som har hvilespenning på 13 -14 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Takk! Utrykkte meg nok litt uklart. Hvilespenningen umiddelbart etter fulladet batteri holder seg deromkring for toppspeninngen er borte. Men det jeg egentlig skulle skrevet var når ladespenningen når opp til den nivået. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Jeg kan ikke følge kablene fysisk fordi de ligger skjult. Jeg har heller ikke veldig lyst til å tukle ned dette anlegget. Båten er 2019 modell levert kunde ny i år. Men man kan vel ikke gjøre noe feil med å kople startbatteri og forbruk sammen med en kopling for 2 uker? En 10A landstrømslader vil nok ikke klare å løfte spenningen så mye i starten før den kommer til 10A grensen. Har man skikkelig stor landstrømslader på 20% av påstemplet kapasitet, dvs. ca. 30A i dette tilfellet, så bør etter min erfaring spenningen raskt stige til 12,6V ved tilkobling av landstrømslader og tom bank. Indikasjonen på at en bank lader er med andre ord at spenningen stiger ved tilkobling av lader. Hvor mye spenningen stiger er det størrelsen på laderen som avgjør. En tom AGM bank som er liten og lades med en dynamo som 115A dynamoen til volvo kan nok trekke endel strøm. Kan det tenkes at en sikring har smeltet fordi båten ikke er dimensjonert for dette? Ser også at batteriene skal ha maks 21A x 2 stk. dvs. 42A ladestrøm. Ved helt tømt bank kan kanskje ladestrømmen fra dynamo være større enn hva båtprodusenten har sett for seg, slik at sikring eller skillerele har tatt kvelden. Er det brudd i ladekretsen fra dynamo over ei sikring? Lades batteribanken opp med en gang, så tar den ikke skade av dette, men om man bruker for lang tid på å få ladet den, så får man nok en liten reduksjon i kapasitet. Det som bør bekymre mer er om man har for liten bank og stadig tømmer såpass mye, for da vil den slites ut relativt raskt. Forøvrig ett godt tips å følge med på temperaturen på batteriet når det lades. Det bør ikke bli varmt av å lades. Blir det lunkent eller varmt, så er enten strømmen for stor, eller noe er galt med batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 The Saint skrev for 12 timer siden: Har gjort dette selv mange ganger. I alle fall C-Tek og Bosch smart ladere starter ikke lading rett og slett fordi de ikke sjønner at batteri er tilkoblet. Kjører en vanlig dum lader med start boost i ca ett minutt. Setter på smart laderen. Resten ordner seg selv. Trenger bare nok volt til å forstå at det er ett batteri til koblet. C-Tek laderne skjønner at det er koblet til ett batteri hvis spenningen er over 2-3V. Da lader den for fullt. Mange av C-Tek sine ladere har også direkte 12V ut som ett valg i menyen. Denne funksjonen kan brukes til å hente opp helt flate batterier slik at man kan gå over til vanlig lading når spenningen blir høy nok på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 @Seilars, jeg har ikke funnet noen sikring som er gåen. De store sikringene på bildet er hele. Er målt med multimeter til full kortslutning. Ved lading med landstrøm merker jeg ingen temp i batteriene. Ved manuell INNKOPLING mellom pluss på startbatteri og pluss på forbruk sank ladespenning ned til 13,75 V. Hva betyr det? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 17 minutter siden: sank ladespenning ned til 13,75 V. Med lading fra landstrømslader eller dynamo? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Almvik Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Det betyr at den batteribanken (forbruk?) du koblet in manuellt er mindre ladet en den første. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 @Brigg, Jeg startet motoren og startbatteriet får 14,2 V. Koplet så forbruksbatteriene på startbatteriet i parallell og volt gikk til 13,75V. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 @Almvik, noe som stemmer veldig godt. Jeg har kjent etter ofte nå, og det blir ikke varme i startkabel-"kjeftene" , i banken eller i forbruksbatteriene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Betyr dette at nest sannsynlig så er det Victron-skillerreleet defekt? Som sagt ikke funnet noen sikring, og det ser veldig ut som at releet er koplet rett. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Martine29 Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Heldig dansken som traff deg, håper han er raus med Gammel Dansk etterpå.... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Enig med @Almvik, her er det sultne batterier som drar ned spenningen. Har du et tangamperemeter kan du også måle ladestrømmen, antar at den er ganske høy gjennom startkabelen nå. Grand Banks jr skrev 4 minutter siden: Betyr dette at nest sannsynlig så er det Victron-skillerreleet defekt? Det er en nærliggende konklusjon basert på de opplysningene som har fremkommet så langt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 @Martine29, det er et svært hyggelig dansk par. De nyter alle krinker og kroker nedover kysten vår her på Sørlandet. Og ja, fullstendig uten oppfordring ble jeg gitt en rosévin til kona som "takk for lånet av mannen". Trengte på ingen måte å gjøre det, men svært hyggelig. Kona likte vinen. Da fortsetter vi å kjøre motor på litt høy tomgang, og følger godt med på om det blir varme i kontaktpunkter, kabel eller batterier. Tenker 2 timer nå, så måler vi status etterpå. Hvis dette blir bra måling, så tenker jeg vi kopler forbruksbatteriene rett på startbatteri ved å kople over på Victron releet. Bypasser det med andre ord. Det er en veldig staselig båt de har. Det må jeg si. 25 fot, trallbar. Veldig klassiske linjer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Maika Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Noen venner sitt Victron skillerelé gikk i stykker for et par sesonger siden. Min erfaring ellers med Victron-produkter er at de har god kvalitet. Hvorfor skjer dette? For høy spenning? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: @Almvik, noe som stemmer veldig godt. Jeg har kjent etter ofte nå, og det blir ikke varme i startkabel-"kjeftene" , i banken eller i forbruksbatteriene. Men om dette danske paret har anledning, så bør de ligge på landstrøms lading ca. ett døgn etter at dere har kjørt denne boost ladingen med startkabler. Årsaken er at batteriet bør lades opp til 100% for å reversere sulfateringen som dyputladingen har ført til. Kjører man en slik 100% topplading, så går dette bra. Gjør man ikke det, så får man etterhvert en permanent reduksjon i kapasiteten på banken. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Helg nå og stengte butikker, men ellers så kunne de jo veldig enkelt lagt opp ein feks 35mm2 kabel frå pluss start til pluss forbruk, og kobla innpå eit vsr frå biltema, koster 300kr og virker heilt toppers. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Jepp, nå gikk motoren i 2,5 timer, og hvilespenning etter en halvtime var 12,8 til 12,9V. Husker ikke nøyaktig nå, men over 12,8. Ligger nå fremdeles med landstrøm til i morgen tidlig. Deretter lader de med dynamo fra nå av. Vi har valgt å bruke startkabel-metoden de neste 2 ukene. Eller frem til de får tak i verftet som har laget båten og de sider noe annet. Jeg ønsker som sagt ikke å endre på et strømopplegg i en helt ny båt som er i garantitid. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
finnarne Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Har dere forbindelse mellom batteri minus og ladereleet? Hjelper det å koble på "start-assist"? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 @finnarne, jeg har ikke målt batteri minus på relé. Kan teste det i morgen før de reiser videre. "Start-assist" vet jeg ikke hva er. Er det en innstilling på Vectron releet? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
finnarne Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 (redigert) Det skal være mulig å koble sammen batteriene ved å koble +12volt på en port/pinne. Om releet fungerer med start assist, er det en enkel måte å koble sammen batteriene på. Men sjekk at dere har 0-volt, ofte kalt jord, inn på releet. Uten vil det aldri fungere. Om du har 0-volt, start- og forbruksbatterispenning inn på releet, og det ikke kobler sammen, så er det noe feil. Usikker på om det senser på begge batteriene, men lader bør få batteriene opp såpass at det kobler sammen om det er koblet feil vei. Se skjemaet i innlegget i posten til almvik Redigert 19.Juli.2020 av finnarne (see edit history) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.