Jump to content

Hvordan redde blysyre batteri på 8-9 V


Grand Banks jr

Recommended Posts

@Grand Banks jr Victron Cyrix-ct på øverste bilde er skillereleet. Om alt er koblet korrekt må det være dette som feiler. 

 

Å koble sammen start og forbruk bør gå bra. Men de må passe på at jumpstarteren er full-ladet så de er sikre på å få start om det blir nødvendig å bruke den. Men dansken bør kanskje ta en telefon til leverandøren av båten for å høre om de som kjenner båttypen har noen råd. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Brigg skrev 10 minutter siden:

Men dansken bør kanskje ta en telefon til leverandøren av båten for å høre om de som kjenner båttypen har noen råd. 

De har prøvd. Men det er ferie. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Se i motorrommet om det ikke er en ladeseparator der.

Høres ut som om det er feil på den eller feilkoblet slik at forbruksbanken ikke får lading av dynamo.

Følg opp kablene fra den,

 

Men vent litt å se om ikke den laderen i båten klarer av å ta opp forbruksbatterier til en ladespenning  på 13-14V.

Kjenner ikke spec på den men den ser ut som en stødig sak som borde klare å få opp spenningen på batteierne og også indikere om det er noe feil på de.

Mindre smartladere (dumme vedlikeholdsladere for friske batterier) klarer ofte ikke å lade hvis spenningen er under 10V, da må det som det framkommet tidligere brukes en gammeldags ladere eller parallelkoble med et bedre batteri.

 

Da batteriene i båten er tette så er det vanskelig å følge med på gasutviklingen ved ladingen, for å avdekke feil på en celle.

Så føl med handen at du ikke har varmeutvikling i en celle.

Lytt også etter lyd.

Sannsyneligheten er større at det er feil på ladingen til de en at det er en celle som trekker ned hele batteribanken til 8V , men det er en god ide at følge med uansett,

 

Vent også litt med å kjøpe nye batterier til dere har funnet feilen eller resultatet av lading med smartladeren.

Hvis du er usikker kan dere også koble in smartladeren direkte på ett og ett batteri.

 

Hvis dere konstaterer feil på ladeseparator å ikke skifter den ut eller finner annen løsning kan dere som nødløsning koble sammen pluspolene på batteriene og bruke det som en batteribank.

Det er slik Beps sin "smarte" lade velgerrele virker, den kobler alltid sammen batteier når spenningen er over 12.5 (?) V.

Slik at den i praksis lager en batteribank av forbruksbatteirer og startbatteri(

Så Bep laderele  er ikke så smart,  da den blander sammen forsjellige batteriteknologier, men i praksis så går det ganske bra uansett.

Det eneste Bep ladevelgere gjør bra er at det isolerer startbatteriet når spenningen synker til en viss verdi.

 

Men så lenge han har en ekstre hjelpestarter så skal nok dette gå bra. Kan muligens være lurt å koble fra forbruksbatteier å kun bruke den på startbatteriet  i tilfelle den trengs. Risikoen er kanskje at en stor tom batteribank suger powerbanken tom...?

Redigert av Almvik (see edit history)
Link to post

Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A

Datasheet her

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

1 hour ago, Grand Banks jr said:

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

 

 

Quote

Prioritising the starter battery

In a typical setup the alternator is directly connected to the starter battery. The accessory battery, and possibly also a bow thruster and other batteries are each connected to the starter battery with Cyrix battery combiners. When a Cyrix senses that the starter battery has reached the connect voltage it will engage, to allow for parallel charging of the other batteries

 

Når startbatteriet har nått en ladespenning over 13,8V skal det kun ta 4 sekunder for den også kobler in forbruksbanken.

Så hvis du måler 14.2 ladespenning på startbatteri så skal det koble in, men la den stå på en stund med motor og se om det er noen deleay som spøker ...

 

Er det startbatteriet som er koblet til terminal 87 og forbruk på 30 så er det  feil på laderele.

Da er kanskje det enkleste at flytte kablene til samme terminal på laderelet så slipper du legge en løs startkabel der.

 

 

 

Skjermbilde-5.png.a88b8cec781fc6def6e6c513a8b332d7.png

 

Skjermbilde-6.png.d2fa0d1f380cab3e2cc68f5d2e831103.png

 

Redigert av Almvik (see edit history)
Link to post
Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Jeg kan ikke følge kablene fysisk fordi de ligger skjult. Jeg har heller ikke veldig lyst til å tukle ned dette anlegget. Båten er 2019 modell levert kunde ny i år.

 

Men man kan vel ikke gjøre noe feil med å kople startbatteri og forbruk sammen med en kopling for 2 uker?

 

En 10A landstrømslader vil nok ikke klare å løfte spenningen så mye i starten før den kommer til 10A grensen.  Har man skikkelig stor landstrømslader på 20% av påstemplet kapasitet, dvs. ca. 30A i dette tilfellet, så bør etter min erfaring spenningen raskt stige til 12,6V ved tilkobling av landstrømslader og tom bank.  Indikasjonen på at en bank lader er med andre ord at spenningen stiger ved tilkobling av lader. Hvor mye spenningen stiger er det størrelsen på laderen som avgjør.  En tom AGM bank som er liten og lades med en dynamo som 115A dynamoen til volvo kan nok trekke endel strøm. Kan det tenkes at en sikring har smeltet fordi båten ikke er dimensjonert for dette?  Ser også at batteriene skal ha maks 21A x 2 stk. dvs. 42A ladestrøm.  Ved helt tømt bank kan kanskje ladestrømmen fra dynamo være større enn hva båtprodusenten har sett for seg, slik at sikring eller skillerele har tatt kvelden. Er det brudd i ladekretsen fra dynamo over ei sikring?

 

Lades batteribanken opp med en gang, så tar den ikke skade av dette, men om man bruker for lang tid på å få ladet den, så får man nok en liten reduksjon i kapasitet. Det som bør bekymre mer er om man har for liten bank og stadig tømmer såpass mye, for da vil den slites ut relativt raskt. 

 

Forøvrig ett godt tips å følge med på temperaturen på batteriet når det lades. Det bør ikke bli varmt av å lades. Blir det lunkent eller varmt, så er enten strømmen for stor, eller noe er galt med batteriene.  

 

 

Link to post
The Saint skrev for 12 timer siden:

Har gjort dette selv mange ganger. I alle fall C-Tek og Bosch smart ladere starter ikke lading rett og slett fordi de ikke sjønner at batteri er tilkoblet. Kjører en vanlig dum lader med start boost i ca ett minutt. Setter på smart laderen. Resten ordner seg selv. Trenger bare nok volt til å forstå at det er ett batteri til koblet.

C-Tek laderne skjønner at det er koblet til ett batteri hvis spenningen er over 2-3V.
Da lader den for fullt.
Mange av C-Tek sine ladere har også direkte 12V ut som ett valg i menyen.
Denne funksjonen kan brukes til å hente opp helt flate batterier slik at man kan gå over til vanlig lading når spenningen blir høy nok på batteriene. 

Link to post

@Seilars, jeg har ikke funnet noen sikring som er gåen. De store sikringene på bildet er hele. Er målt med multimeter til full kortslutning. 

 

Ved lading med landstrøm merker jeg ingen temp i batteriene.

 

 

 Ved manuell INNKOPLING mellom pluss på startbatteri og pluss på forbruk sank ladespenning ned til 13,75 V. 

 

Hva betyr det? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Enig med @Almvik, her er det sultne batterier som drar ned spenningen. Har du et tangamperemeter kan du også måle ladestrømmen, antar at den er ganske høy gjennom startkabelen nå. 

 

Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

 

Betyr dette at nest sannsynlig så er det Victron-skillerreleet defekt?

 

 

Det er en nærliggende konklusjon basert på de opplysningene som har fremkommet så langt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

@Martine29, det er et svært hyggelig dansk par. De nyter alle krinker og kroker nedover kysten vår her på Sørlandet. Og ja, fullstendig uten oppfordring ble jeg gitt en rosévin til kona som "takk for lånet av mannen". Trengte på ingen måte å gjøre det, men svært hyggelig. Kona likte vinen. 

 

Da fortsetter vi å kjøre motor på litt høy tomgang, og følger godt med på om det blir varme i kontaktpunkter, kabel eller batterier. Tenker 2 timer nå, så måler vi status etterpå. 

 

Hvis dette blir bra måling, så tenker jeg vi kopler forbruksbatteriene rett på startbatteri ved å kople over på Victron releet. Bypasser det med andre ord. 

 

Det er en veldig staselig båt de har. Det må jeg si. 25 fot, trallbar. Veldig klassiske linjer. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

@Almvik, noe som stemmer veldig godt. 

 

Jeg har kjent etter ofte nå, og det blir ikke varme i startkabel-"kjeftene" , i banken eller i forbruksbatteriene. 

 

 

 

Men om dette danske paret har anledning, så bør de ligge på landstrøms lading ca. ett døgn etter at dere har kjørt denne boost ladingen med startkabler. Årsaken er at batteriet bør lades opp til 100% for å reversere sulfateringen som dyputladingen har ført til.  Kjører man en slik 100% topplading, så går dette bra. Gjør man ikke det, så får man etterhvert en permanent reduksjon i kapasiteten på banken.  

Link to post

Jepp, nå gikk motoren i 2,5 timer, og hvilespenning etter en halvtime var 12,8 til 12,9V. Husker ikke nøyaktig nå, men over 12,8. 

 

Ligger nå fremdeles med landstrøm til i morgen tidlig. Deretter lader de med dynamo fra nå av. 

 

Vi har valgt å bruke startkabel-metoden de neste 2 ukene. Eller frem til de får tak i verftet som har laget båten og de sider noe annet. Jeg ønsker som sagt ikke å endre på et strømopplegg i en helt ny båt som er i garantitid.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det skal være mulig å koble sammen batteriene ved å koble +12volt på en port/pinne. Om releet fungerer med start assist, er det en enkel måte å koble sammen batteriene på. Men sjekk at dere har 0-volt, ofte kalt jord, inn på releet. Uten vil det aldri fungere. Om du har 0-volt, start- og forbruksbatterispenning inn på releet,  og det ikke kobler sammen, så er det noe feil. Usikker på om det senser på begge batteriene, men lader bør få batteriene opp såpass at det kobler sammen om det er koblet feil vei. 

Se skjemaet i innlegget i posten til almvik 

 

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...