Jump to content

Forventet levetid på kjøleskap?


Anderre

Recommended Posts

Har ett 85ltr isotherm kjøleskap som kjøler litt ujevnt og lurer på om om det er kompressoren som tøyser med meg. Installerte smart energy control i fjor Men er ikke helt fornøyd likevel. Hva kan man forvente av ett 12-13 år gammelt kjøleskap og da spesielt kompressoren? Er det slik at enten så funker det eller så funker Det ikke?

 

Roger

Hjemmehavn i Farsund

Link to post
Share on other sites

Ja for kompressoren er det vel ingen mellomting enten så funker den ellers er den død. Men du har jo et par andre komponenter som kan jukse termostaten og morordriven til kompressoren. I tillegg kan det jo være lekkasje slik at du har mistet gass da går kompressoren men det blir ikke kalt.

Link to post
Share on other sites

Dersom kjøleskapet fungerer godt under landstrøm, men ellers skrur seg av og på ofte, så kan dette skyldes dårlige batterier. Når kompressoren skrur seg på faller spenningen på batteriene, og ved lav batterispenning skrur kompressoren seg av, hvorpå batteriene gjenvinner spenningen igjen og kompressoren skrur seg på igjen... og så har man det gående helt til spenningen på sitt høyeste er så lav at kompressoren ikke vil gå.

 

Det kan også hande du trenger å fylle på ny gass,. Som nevnt, kompressoren vil gå, men det blir ikke kaldt.

Link to post
Share on other sites

Sjekk kontaktflatene.

 

Jeg har en 10 år gammel kompressor fryseboks ombord. Den har alltid funket bra på landstrøm, men streiker av og til på batteristrøm. Da er det hver gang pga. irr på kontaktflatene på støpselet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Må få gått over kontakter og kanskje se på om jeg kan ordne noe slags form for sirkulasjon av luften inne i skapet slik som på kjøleskapet hjemme. Eller kanskje dette er enda ett skritt i retning av litium batteribank med jevnere spenning ...

Takker så mye for alle innspill

Hjemmehavn i Farsund

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...