Jump to content

Noen som har prøvd å kombinere teak oljer?

Napoli

Recommended Posts

Er det noen her inne som har prøvd å bruke impregnering fra en produsent og topplag fra en annen? 

Jeg har gjort et eksperiment på en teakfinerplate, hvor en del ble behandlet etter owatrol sin oppskrift for D1/D2. En annen del ble kun behandlet med D2, mens del tre ble behandlet med  Starbrite Premium teak oil før det ble lagt Owatrol D2 over. Nå som det er helt nytt ser den siste desidert best ut. Men er holdbarheten like god / god nok med en slik kombinasjon?

Fins det evt andre kombinasjoner som er prøvd ut og som fungerer bra?

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jeg gikk lei av å stadig bruke teak olje på rekken min akterut, og gikk rett fra Seajet sin teak olje til Owartrol D2 ...

Dette var i fjor vår...helt strøkent ennå...

Så i år blir det trinnene opp til fly, samt en del andre teak områder ute akterut som skal få D2....

Det blir jo en annen finish en bare teak olje som gir denne stilige matte glansen...

D2 blir mye blankere...men en sparer en masse vedlikehold med D2...

Dette er riktignok ikke finerplater, men hel tjukk ved av teak...

Men vil tro forholdet blir det samme..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Jeg har jobbet mye med lakkering av teak, både med D1/D2 og mange andre lakktyper. D2 står seg bra utvendig, men krever vedlikehold. Det finnes ingen helt vedlikholdsfrie lakktyper for utvendig bruk. Anbefaler lett sliping og nytt strøk D1 + D2 hver sesong. Noen av fordelene i forhold til mange andre lakktyper er at den er lett å fjerne og at den lar seg enkelt vedlikeholde flekkvis uten at det blir svært synlig. Jeg kaller D2 med hensikt for lakk fordi den herder og blir hard og blank. Likevel forblir den mer elastisk enn mange andre lakktyper, noe som er viktig på treverk.

Uansett lakktype, er det viktig for å få frem gløden i teverket at første strøk tynnes godt. D1 kan ansees som allerede tynnet grunning. For perfekt resultat bør en slipe mellom strøkene til en får en helt jevn og glatt overflate. Lakken bør herde godt før sliping, så den ikke kliner seg. Bruk ikke for fint sandpapir til å begynne med. Jeg starter gjerne med 180 og går etter hvert over til 240 - 400 korning og 5-6 strøk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 4 minutter siden:

Noen av fordelene i forhold til mange andre lakktyper er at den er lett å fjerne og at den lar seg enkelt vedlikeholde flekkvis uten at det blir svært synlig.

Interessant...jeg har et par steder der jeg slurvet litt med nedslipingen før påføring av D2..

Hva er enkleste måte å fjerne den på i et lite avgrenset område...?

Ser den er ganske elastisk...

NilsPils skrev 41 minutter siden:

D1 kan ansees som allerede tynnet grunning.

Ja, men jeg syns Starbrite ble seende enda bedre ut, og den krever kun 1 strøk. Det er ganske mye tid spart, dersom holdbarheten under f.eks Owatrol D2 er like god.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev for 3 timer siden:

Ja, men jeg syns Starbrite ble seende enda bedre ut, og den krever kun 1 strøk. Det er ganske mye tid spart, dersom holdbarheten under f.eks Owatrol D2 er like god.

Jeg har ingen erfaring med Starbrites produkter. Dersom det er Starbrite Teak Oil du bruker bør man kanskje være litt skeptisk til hvor godt D2 fester seg til den. Men det vil du kanskje erfare selv. Kanskje er den like bra som D1 . .?

Ellers tviler jeg på at ett fyldig strøk D1 impregnerer dårliger enn ett strøk med andre produkter. Og når det gjelder å spare tid, så sparer man ofte mye tid i det lange løp ved å gjøre tingene grundig første gang.

NilsPils skrev 29 minutter siden:

Jeg har ingen erfaring med Starbrites produkter. Dersom det er Starbrite Teak Oil du bruker bør man kanskje være litt skeptisk til hvor godt D2 fester seg til den. Men det vil du kanskje erfare selv. Kanskje er den like bra som D1 . .?

Ellers tviler jeg på at ett fyldig strøk D1 impregnerer dårliger enn ett strøk med andre produkter. Og når det gjelder å spare tid, så sparer man ofte mye tid i det lange løp ved å gjøre tingene grundig første gang.

Enig i at det skal gjøres grundig - er derfor dette testes samt spørres om før jeg setter i gang med alt. 

Hovedspørsmålet er det dog ingen som har svart på - er det noen som har testet ut å kombinere forskjellige produkter til teak fra før, og hatt hell med det? Er det evt begrunnede motforestillinger mot å bruke forskjellige produkter sammen?

Napoli skrev 6 minutter siden:

Er det evt begrunnede motforestillinger mot å bruke forskjellige produkter sammen?

Min motforestilling er å bruke en olje som grunning dersom den ikke herder, men gir en oljet flate som muligens dårlig feste for påfølgende lakk.

Napoli skrev for 6 timer siden:

Jeg har gjort et eksperiment på en teakfinerplate, hvor en del ble behandlet etter owatrol sin oppskrift for D1/D2. En annen del ble kun behandlet med D2, mens del tre ble behandlet med  Starbrite Premium teak oil før det ble lagt Owatrol D2 over.

Legger du disse  prøvene ute i været til langtidstest . ?

Ellers ville jeg vært forsiktig med å impregnere finer for grundig med D1. Avhengig av limet som er brukt KAN det øverste finerlaget løsne. Har selv hatt dårlig erfaring med det.

NilsPils skrev for 18 timer siden:

Ellers ville jeg vært forsiktig med å impregnere finer for grundig med D1. Avhengig av limet som er brukt KAN det øverste finerlaget løsne. Har selv hatt dårlig erfaring med det.

Jeg har ikke gjort en grundig nok jobb til å legge den ut i været. Dersom jeg legger den ut vil ingen av delene holde, kun lagt tre test striper. Dermed vil jeg ikke kunne si noe om holdbarheten ut ifra denne testen - kun utseende og arbeidsmengde.

Fineren er kun til test - teaken som skal behandles er heltre. 

Godt poeng ift olje som ikke herder - det hadde jeg ikke tenkt på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...