Jump to content

Igjengrodd sjøvannsinntak - hvordan fikse uten løft


baatglede

Recommended Posts

Jeg har hatt litt problemer med høy temperatur på motorene og ved en kamerainspeksjon viser det seg at de er helt dekket med rur og groe.

 

Sjøvannsfilteret er sjekket og er helt ok.

 

Noen som har et godt råd om hvordan jeg kan løse dette uten å løfte hele båten?

 

Båten ligger i Tønsbergområdet.

 

Sjøvannsfilteret er montert høyt slik at det er over vannlinjen og jeg kan derfor ha lokket åpent samtidig som bunnkranen er åpen.  Det er en slange fra selve sjøvannsfilteret ned til bunnkranen.

Kan jeg bruke høytrykksspyler ned der fra innsiden, eller risikerer jeg at noe går i stykker?

Link to post
Share on other sites

baatglede skrev 4 minutter siden:

Båten er ganske bred, mulig jeg trenger en eller annen slags dykker?

Så var det å finne det og til lavere pris enn ett løft.
Jeg hadde tatt kontakt med Vallø Marina.
De løfter båten for deg og da har du 30 min på deg til å spyle båten under med deres kraftige høytrykksspyler mens båten henger i stroppene.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å stake litt først.

 

Er usikker på om Vallø kan løfte denne båten da den veier i underkant av 18 tonn.. men finnes sikker noen i nærheten som kan...

 

Hadde vært veldig praktisk med en dykker for da slipper jeg å stresse avgårde med varme motorer.

Link to post
Share on other sites

Ikke så lett å utføre dette fra undersiden. Har prøvd. Her må du ha gjennomstrømning motsatte veien. Stak med en vannslange med fullt trykk? Er vel noe gjennomstrømning ellers så har du sannsynligvis ødelakt impeller i vannpumpe. Må vel være lettere å få tak i en kompressor kontra løft eller dykker? 

 

Har selv opplevd blåskjell i vannintaket på innsiden av utvendig sil. Med litt flaks kan de knuses innenfra ved å bruke et tynt rør. Må somregel løsne slangen fra vannfilter for å få rett slange. Ut åver det har jeg prøvd det meste som service mekanikker for båtfabrikk. Er veldig galt om båten må opp........

 

lykke til.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Om du får et inspeksjonskamera ned i slangen må det også være mulig å få en tynnere slange inn i slangen. Feks en hageslange. Da bør det i det minste være mulig å få løsnet skjellene slik at de finner veien opp i sjøvannsfilteret når motoren starter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Forundrer meg hvorfor man ikke gidder å skrive noe om båttype, plassering av skroggjennomføring mm når man ber om råd. Jo mere info jo mere konkrete råd. 
 

sitter det sil på utsiden? , hvilken dimensjon er det på slange/ ventil? 
 

steng skrogventilen, napp av eksisterende slange, sett på en kortere slange, men lang nok til å komme over vannlinjen, som du kan fiksere så du kan stake opp. 

 

Link to post
Share on other sites

Har prøvd med diverse verkstøy og vannslange og fått det ganske rent nedi der. Men det ligger fremdeles en bit hvit skjell som sperrer litt.

 

Har prøvd med gjengejern som jeg har bøyd til , men har ikke klart å få slått den i stykker.

 

Det er nå mye mer åpent der enn tidligere så jeg skal teste litt ifht motortemperatur i morgen om været tillater og legge inn oppdatering her.

 

Vannlinjen står ca 10 cm fra toppen av sjøvannsfilteret. Men er grei aksess med hageslange og gjengejern som er lett bøyd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...