baatglede Startet 18.Juli.2020 Del på Facebook Startet 18.Juli.2020 Jeg har hatt litt problemer med høy temperatur på motorene og ved en kamerainspeksjon viser det seg at de er helt dekket med rur og groe. Sjøvannsfilteret er sjekket og er helt ok. Noen som har et godt råd om hvordan jeg kan løse dette uten å løfte hele båten? Båten ligger i Tønsbergområdet. Sjøvannsfilteret er montert høyt slik at det er over vannlinjen og jeg kan derfor ha lokket åpent samtidig som bunnkranen er åpen. Det er en slange fra selve sjøvannsfilteret ned til bunnkranen. Kan jeg bruke høytrykksspyler ned der fra innsiden, eller risikerer jeg at noe går i stykker? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Bør kunne gå eller hopp i vannet med spyleren og spyl vekk skiten fra utsiden ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
baatglede Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Båten er ganske bred, mulig jeg trenger en eller annen slags dykker? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 På med masken trekk pusten 👍 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 baatglede skrev 4 minutter siden: Båten er ganske bred, mulig jeg trenger en eller annen slags dykker? Så var det å finne det og til lavere pris enn ett løft. Jeg hadde tatt kontakt med Vallø Marina. De løfter båten for deg og da har du 30 min på deg til å spyle båten under med deres kraftige høytrykksspyler mens båten henger i stroppene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Kanskje du kan stake der opp fra sjøvannsfilteret? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Kompressor med blåsespiss. Ei blaut fille å tette rundt tuten i filteret. Da blåser du det helt rent ut. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
baatglede Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Skal prøve å stake litt først. Er usikker på om Vallø kan løfte denne båten da den veier i underkant av 18 tonn.. men finnes sikker noen i nærheten som kan... Hadde vært veldig praktisk med en dykker for da slipper jeg å stresse avgårde med varme motorer. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Er inntaket mer eller mindre dekket med rur, så skal det litt til å få den bort. Tror du må til med noe som staker, gjerne fra begge sider. Fra innsiden blir det kanskje vanskelig å få til. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) Ikke så lett å utføre dette fra undersiden. Har prøvd. Her må du ha gjennomstrømning motsatte veien. Stak med en vannslange med fullt trykk? Er vel noe gjennomstrømning ellers så har du sannsynligvis ødelakt impeller i vannpumpe. Må vel være lettere å få tak i en kompressor kontra løft eller dykker? Har selv opplevd blåskjell i vannintaket på innsiden av utvendig sil. Med litt flaks kan de knuses innenfra ved å bruke et tynt rør. Må somregel løsne slangen fra vannfilter for å få rett slange. Ut åver det har jeg prøvd det meste som service mekanikker for båtfabrikk. Er veldig galt om båten må opp........ lykke til. Redigert 18.Juli.2020 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
baatglede Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) Vil bruk av systemrens kunne bidra til å løse problemet her, eller vil den bare renne ut i sjøen og ha begrenset effekt? Redigert 18.Juli.2020 av baatglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Tror ikke systemressurser hjelper for manet,blåslell, tang eller bit av plastpose..... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Det hele kommer an på type båt og type motorinstallasjon. Hulda kan stake opp innenfra med kosteskaft. Slik er det der. Gjør du det samme. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Jarlsø Marina og Vallø Marina ligger rett ved hverandre utenfor Tønsberg. Som Pipe anbefaler har de løfteutstyr som jeg er ganske sikker på tar 18 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Ny kamerainspeksjon gjennomført. Det ligger definitivt et stort skjell nede i sjøvannsinntaket. Vil en slik en kunne ta knekken på det? https://www.biltema.no/bygg/vvs/avlopsrensere/avlopsrenser-2000034458 Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 @Hulda: Det er svak bøy på slangen som går fra sjøvannsfilteret til bunnventilen så et kosteskaft vil nok ikke fungere dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Høytrykkspyler med spyleslange for avløp, men skjell må nok knuses mekanisk. Helle nedi syre går ann, men eg er redd det renner vekk før det får gjort jobben. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Brigg Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Om du får et inspeksjonskamera ned i slangen må det også være mulig å få en tynnere slange inn i slangen. Feks en hageslange. Da bør det i det minste være mulig å få løsnet skjellene slik at de finner veien opp i sjøvannsfilteret når motoren starter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) denne burde greie å knuse blåskjellet Bøybar gripearm Art.nr. 19-1449 Redigert 18.Juli.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bonita I Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Alternativt kan et 6 eller 8mm armeringsjern brukes - vil knuse skjellene og er lett å bøye. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Forundrer meg hvorfor man ikke gidder å skrive noe om båttype, plassering av skroggjennomføring mm når man ber om råd. Jo mere info jo mere konkrete råd. sitter det sil på utsiden? , hvilken dimensjon er det på slange/ ventil? steng skrogventilen, napp av eksisterende slange, sett på en kortere slange, men lang nok til å komme over vannlinjen, som du kan fiksere så du kan stake opp. Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Har prøvd med diverse verkstøy og vannslange og fått det ganske rent nedi der. Men det ligger fremdeles en bit hvit skjell som sperrer litt. Har prøvd med gjengejern som jeg har bøyd til , men har ikke klart å få slått den i stykker. Det er nå mye mer åpent der enn tidligere så jeg skal teste litt ifht motortemperatur i morgen om været tillater og legge inn oppdatering her. Vannlinjen står ca 10 cm fra toppen av sjøvannsfilteret. Men er grei aksess med hageslange og gjengejern som er lett bøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.