Jump to content

Raymarine plotter peker feil retning


Stekepanne

Recommended Posts

Hallo. Har en seilbåt med raymarine-utstyr  (plotter, vind, fart/dybde/temp og autopilot med gyro). Alt er fra 2008 med setalk-kommunikasjon, bortsett fra Axiom plotter fra 2019 som er koblet via overgang fra seatalk til seatalkng.

I en periode har baugskuddet pekt noe feil mot høyre. Kjørte kalibrering hvor man kjører 2 store runder og så en auto-kalibrering hvor båten styrer selv.

Da pekte baugskuddet litt feil, mot venstre.

På tur ut i dag var alt helt på trynet, båt-ikonet lå til venstre i kartet og pekte kanskje 90grader feil mot høyre.

Jeg gikk inn og justerte grader manuelt mot Compass på iphonen.

Da var alt helt 100 i en kort tid.

Kjørte litt «rundt i ring og hit og dit», og vi er tilbake til 90 grader feil, nå mot venstre.

 

Så... hva gjør jeg feil og hvordan retter jeg opp i det?

Link to post
Share on other sites

Nei det skal det ikke være. Mener kompasset er montert av fabrikk.

Har aldri opplevd det sånn her før. At båten går litt på skrå er jo bare irriterende, men nå er det jo bare surr 

Link to post
Share on other sites

Opplever fra tid til annen det samme på Raymarine-utstyr fra 2005 med autopilot ettermontert i 2017. «Båt-ikonet» på kartet kan snu seg opptil 180 grader sammenlignet med faktisk kurs. 

 

Årsaken er at når det er installert autopilot med magnetkompass er det dette som gir signalet som plotteren bruker. Når dette har skjedd har jeg resatt kompasset i autopilot-menyen, ikke nødvendig å resette hele autopiloten. Årsaken hos meg er altså noe elektronisk, ikke faktisk endring av metall rundt kompasset. 

 

Viktig å være oppmerksom på dette, om autopiloten kobles inn når kurssignalet er feil vil båten gå i uventet retning. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du må ha en feil på det elektroniske kompasset. Hvis du har et vanlig kompass ombord kan du sammenligne det med kursen fra det elektroniske. Regner med at du ser store avvik. Forsøk å lokalisere kompasset, se at det sitter fast og at det ikke har havnet magnetiske greier i nærheten. Hvis alt ser ok ut ville jeg forsøkt å kalibrere en gang til. Det er viktig å følge manualen nøye når du kalibrerer. Det hender at kalibreringen ikke blir lagret. Hvis ikke noe hjelper er kompasset mest sannsynlig defekt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...