Jump to content

Tohatsu 40hk, 2T, 3syl, 2004mod oppnår ikke maks turtall


Beartore

Recommended Posts

Motoren står på en Terhi F-45. Når jeg gir full gass, aksellererer båten greit opp i plan og turtallet øker jevnt opp til 4000, så stopper det brått der. Det føles som om det bare er halve effekten hele veien. Når jeg gir gass i fri gir, oppnår jeg fint maks turtall på 5700. 
 

Jeg har koblet bort start-sperrebryteren i girboksen, da denne var defekt. Veldig usikker på om dette har noe med saken å gjøre. Elektrikeren som utførte jobbben, mener dette ikke skal ha noe å si. 
 

Kan det være andre sensorer eller annet som spiller inn? 

 

Forslag til til løsning tas mot med takk. Ville gjort koronaferien i Nord-norge litt mer levelig 😀

 

mvh
 

 

Link to post
Share on other sites

vært borti samme oppførsel på en 3syl 40 yamaha , der var det pluggskifte som skulle til.  

Også vært borti at coil fusker på høyt turtall men funker fint på lavere turtall 

 

Ville tatt en prøvetur på full gass , deretter ut med pluggene og ta bilde av de og legg ut her.   Bør se ganske like ut, men dersom det er en sylinder som ikke tenner som den skal så vil den pluggen være renere / våtere enn de andre.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for at du tok deg tid til  å svare.(-:. Jeg har byttet plugger,å de ser like ut etter bruk av motor.Det virker som en elektrisk feil,da den resolutt trekker seg etter 1 sekund med fullt gasspådrag,oppnår 4000 rpm (Skal vel ligge på 5700?)

 

Gangen er jevn,så føles ikke som en sylynder fusker, (Sjekket dette ved å dra ut pluggledningene på hver sylynder,merket at motorn endret gange på hvert utrekk).

 

Om en coil feks.Er defekt"kollapser"ved høyt turtall,vil det nermest utjevne seg ?,eller ville det ikke bli mere hakking/hosting på maskinen?.

 

Uansett,jeg ønsker alle en herlig båtsommer (-:

 

BT

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

de gangene jeg har vært borti dette så har det ikke hjulpet nappe av plugghetter for å finne ut hvilken sylinder som fusket, så litt kinkig å feilsøke på. 

Neste trinn blir vel da å feilsøke ved å måle coiler / tennspoler under svinghjul med ohmmeter og se om at det stemmer overens med verdier oppgitt i servicemanual.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Beartore skrev 24 minutter siden:

Om en coil feks.Er defekt"kollapser"ved høyt turtall,vil det nermest utjevne seg ?,eller ville det ikke bli mere hakking/hosting på maskinen?.

 

faktisk vært borti begge deler :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde en 96 mod tohatsu 40 ( 3 syl ) i mange år. Jeg vet ikke om det er identisk motor, men ut i fra bildet ser den lik ut. 

Den hadde noen få ganger lignende oppførsel, og da var feilen at den ikke fikk nok bensin.  Den ene gangen klarte den ikke å suge opp nok fra tank pga lekkasje i koblingene i mellom motor-tank, andre gangen måtte det en skikkelig forgasserens til før den gikk fint igjen. 

Er ikke sikkert dette er feilen på din, men verdt et forsøk å sjekke dette. Gratis er de også  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et bensinproblem hvis den går helt jevnt uten fusk.

Uorginal bensinslange? 

Tett sil i pickup i tank?

Når den ikke vil mer sjekk om filter er fullt på motor. (kjør uten deksel og få en kompis til å sjekke filteret på motor). Lavt nivå tilsier et problem med slange/tank...

En skikkelig forgasserrens er aldri helt feil heller.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...