Eirikhj Startet 19.Juli.2020 Del på Facebook Startet 19.Juli.2020 Har kjøpt overhalt motor. Overhalt turbo, overhalt dyser, ny topp og div. Motor går som en klokke, men ved belastning (i vann). Får jeg ikke mere en 1950 rpm, i fri er den som den skal. Har fått sjekka dysene og dieselpumpen hos Minge's. Der fant di en feil med treig tapp i pumpen. Satt den på vannet igår etter montering. Samme resultat 1950rpm,men etter 5 min drog den seg sagte opp til 3100. Tima pumpa på 0.33 før TDC. Er dette rett? Isåfall hva annet kan være feil? Mangler ca 1000rpm, å den er treig som juling å komme i plan. Båt: 18ft westermoen, totalvekt m/motor og drev på rett over 1t Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 (redigert) Tett lufting til dieseltank? prøv å kjør motor rett fra diesekanne utenom grovfilter har du sjekka at turboen spinner som den skal? Tett luftfilter? Redigert 19.Juli.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Wastegate ventil som ikke lukker eller åpner fortidlig? På min motor er det omtrent på 1800 - 2000rpm at turbotrykk begynner å komme. Har montert trykkmåler for turbotrykk. Riktig propell? På 1550kg båt har jeg propell med 21 tommer stigning. Mercruiser Black Max 21. Utveksling på drev er 2,00:1. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
LeRog Svart 19.Juli.2020 Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Du har sjekket diesel filtrene? Har 2 av disse motorene selv og fikk dårlig diesel, og fikk da kun turtallet opp til 2300. Sitér dette innlegget Link to post
Eirikhj Svart 19.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2020 Har blåst gjennom alt av slanger til dieseltank, både retur og tilf. Har koblet utenom grovfilter. Skiftet dieselfilter 2 ganger, samme resultat. Har tilgode å ha en tank utenom enda. Turboen går fint, wastegate går smooth og, da alt er nytt. Det er ikke luftfilter, står bare en "topphatt" på. Har ikke endret oppsettet på drev/propell. Har funket perfekt med den gamle motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Eirikhj Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 Oppdatering: Byttet dieselpumpe med den gamle som jeg vet funket. Timet den på 0.33 før TDC slik det står i manualen. Men samme resultat som tidligere. Kjempetreg akselerasjon opp til 3200 rpm. Mangler fortsatt 1000 rpm. Turbo samt wastegatestag osv er i orden. Prøvde med slange rett i en dunk med diesel (med retur i båttanken). Sugde dunken tom på 10 min. Kanskje ikke så rart siden retur ikke var i dunken. Er det noen som har flere forslag? Kjenner jeg gir opp snart. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Har ikke mye å bidra med. Ser et par gamle tråder hvor det har vært tilsvarende symptomer. Begge hadde defekt turbo. Opplevde det samme ved sjøsetting i år. Dro av gass og ga på igjen to ganger så var alt normalt. Har ikke sjekket mer rundt det. Opplever også at akselrasjon ved normal drift er dårlig hvis motor ikke er varm. Halv-varm og driftsvarm motor har meget ulik akselrasjon i det jeg skal opp i plan. Dette er en enkel motor, ikke noe elektronikk som skape problemer. Må ha nok luft, inkludert turbo og wastegate som virker. Ikke noe lekkasjer så lufta blåser ut før det når innsug i topplokket? Kompresjon må være tilstrekkelig. Siden den er overhalt, så går jeg ut fra at den må kjøres inn som ny. Noe her som må gå seg til før det blir tett? Drivstoff, må være nok og til riktig tidspunkt. Virker som du har kontroll på dette. Hvis det er problemer med timing av kamaksler vil du antagelig ha større problemer. Er vel ikke mye feil som skal til her før ventiler og stempler møtes. Var en her på forumet som oppdaget at kammene er krympet på kam aksling og at disse hadde forskjøvet seg på akslingen i forbindelse med havari. Var registerrem som hadde røket. Husker ikke hvilke symptomer det gav. Ikke mye konkret jeg kommer med, men kanskje noe som kan gi noen ideer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
69optimist Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 (redigert) Heisann Ser at motor er overhalt og at topp har vært av etc. Kjenner ikke denne motoren spesielt godt men det er noen motorer hvor ikke ventiler tar i stempel om kamtiden er feil. Registerreim røk en gang på en Toyota jeg hadde mens den gikk på tomgang. Hentet bil fra verksted og snudde etter 5 min. Motor gikk smørmykt på tomgang og på lavt turtall men var lav på effekt og ville ikke over 3000o/m. Registerreim var 1 tann feil. Etter utbedring var alt OK. Absolutt værdt å sjekke ut. lykke til mvh Atle Redigert 2.August.2020 av 69optimist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Har du målt turbotrykk? Jeg har ca. 0,8bar ved 3000rpm, ca. 1,0 bar ved 3500rpm. 1,2bar/17psi som max trykk. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Olepo Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 Motoren er lettstartet og går jevnt og fint opp til 1950 o/min? Ikke noe unormal røyk eller vibrasjoner? Kjenner ikke disse motorene, men kan jo virke som et turborelatert problem som flere har vært inne på. Mål turbotrykk og sjekk for eventuelle luftlekkasjer. Er drevet det samme som tidligere? Vet om en med tilsvarende motor som hadde lignende symptomer, der var det drevet som var på vei til å havarere og motor gikk tungt pga lagerhavari og varmegang i drev. Denne fungerte fint med lav belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Eirikhj Svart 3.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2020 Skal være timet rett. Låser av kammdrevet med en bolt, samme med dieselpumpe. Ganske sikker det er som det skal. Turbo er nyoverhalt bytteturbo fra turboservice. Wastegatestag går fint osv. Skal få på en trykkmåler å sjekke. Men ved start så lukker jo wastegaten spjellet helt for å oppnå maks turbotrykk i starten, så skal wastegate åpne opp ved mere eksos (1,2 bar). Dette gjør den, men virker som motor leverer ikke mere, derfor mistenker jeg kanskje blokkasje i eksos ut (eventuelt eksosspjeld)? Drev er samme som før, men skal sjekke drev ikveld. Mistenker at kanskje eksos ikke er som det skal. Er vel snart det eneste igjen nå jeg ikke har sjekka. Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 @Eirikhj ble det noen løsning her? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Har du sjekket slangen til røykbegrenseren på dieselpumpen? Liten sprekk i den vil gjøre at pumpen ikke tilfører meir diesel når ladetrykket kommer og det kan godt ha denne virkningen som du beskriver.. Har vert borti dette på andre kjøretøy, og det kan være vanskelig å oppdage. Skal lite lekkasje (lufttrykk) til for at den ikke virker som den skal.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.