R.O Startet 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2020 Heldigvis har både kone og barn blitt glad i uthavn med svaberg, SUP og lite støy. Etter mange uthavner tenkte vi ta en liten tur innom sivilisasjonene i området Østfold - en selvmotsigelse vil sikkert mange hevde...:) området Hvaler blir ofte raskt passert på vei til Koster, hvile tettsteder med mulighet for litt restauranter og shopping er verdt å besøke? Fredrikstad hadde ikke en veldig hyggelig gjestehavn sist jeg var der, men det er sikkert 20år siden. Er Sarp eller Halden steder det er verdt å reise innom..? Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Da ville jeg valgt Halden, koselig gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Skjæhalden vil jeg si.... Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Skjærhalden har alt. Restauranter, butikk, pol, maritimt miljø, flotte turmuligheter og enkelt å ta ferja ut til andre øyer om en ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Er forøvrig ny gjestehavn i fredrikstad de siste årene på Værste som er langt bedre enn kanalen. Men man ligger i en by, med plusser og minuser. Gratisferge rett ved til Isegran og Gamlebyen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Hper skrev 9 minutter siden: Skjærhalden har alt. Restauranter, butikk, pol, maritimt miljø, flotte turmuligheter og enkelt å ta ferja ut til andre øyer om en ønsker det. Du glemte å nevne harryrølp, men legger du deg langt ute går du vanligvis klar. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Lazyjack skrev 1 time siden: Du glemte å nevne harryrølp, men legger du deg langt ute går du vanligvis klar. Derfor jeg anbefalte Halden stille og rolig og god tilgang til alt av butikker dersom en ønsker det . Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 19.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Takk for gode tips, da prøver vi Halden eller skjærhalden.... Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 (redigert) R.O skrev for 6 timer siden: sivilisasjonene i området Østfold - en selvmotsigelse vil sikkert mange hevde... Eller med tanke på fordommene... bare cruise rolig forbi og sette kursen direkte for Oslo. Der finner du flere likesinnede som du sikkert kommer godt overens med. Redigert 19.Juli.2020 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Miranda2 Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Finnes en brygge i Glomma rett under E6 (Sandesund bru)i Sarpsborg. Stedet heter Pæddekummen, og du blir garantert eneste ikke-Sarping som ligger på den brygga i år. Ingen avgift vil bli avkrevd, og det er ca. 2 km til bysentrum med restauranter og pubber. Fra gjestebrygga i Fredrikstad er det 7-8NM i motstrøm for å nå til Pæddekummen. Du får garantert en god historie å fortelle dine venner i høst dersom du turer opp Glomma, og besøker Sarpsborg sentrum fra denne siden. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 19.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 VegJoh skrev 44 minutter siden: Eller med tanke på fordommene... bare cruise rolig forbi og sette kursen direkte for Oslo. Der finner du flere likesinnede som du sikkert kommer godt overens med. Jeg har så langt kommet godt overens med Østfoldinger, det var ment som en fleip, men ser du utelot smileyen når du kopierte sitatet. Godt humør, avslappet og en god dose sjølironi er vel det jeg forbinder med Østfoldinger, var ikke ment å fornærme noen, om så må jeg bare beklage.... Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Hankø øya, Skjærhalden begge restauranter og koselige anbefales på det sterkeste ??? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 (redigert) R.O skrev 57 minutter siden: Jeg har så langt kommet godt overens med Østfoldinger, det var ment som en fleip, men ser du utelot smileyen når du kopierte sitatet. Var ikke tilsiktet å klippe bort smily, og jeg kunne helt sikkert ha lagt til til smily bak mitt innlegg også, men jeg tenker at du også helt fint kunne ha postet ditt første innlegg i denne tråden uten det lille tilstikket, når du først gjorde det, så er du sikkert moden nok til å tåle et tilsvar også. Kysten fra Engelsviken syd av Moss og til Herføl på Hvaler, tilbyr sammen med Vestfoldsiden det av skjærgård som er verdt å besøke på en dagstur for oss som er bosatt på sørøstlandet. Selv har jeg vokst opp både over og under vann i Onsøy og Hvaler skjærgården og er utrolig takknemlig for det. Fredrikstad har fått en veldig fin gjestehavn i nærheten av den nye broen over til Kråkerøy som er både rolig og sentral. Fredrikstad er nylig kåret til en av Norges mest attraktive byer. Den nye bryggepromenaden er vel verdt ett besøk. https://www.nrk.no/osloogviken/fredrikstad-karet-til-norges-mest-attraktive-by-1.13538803 Redigert 19.Juli.2020 av VegJoh Lagt til link til internett (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Honduras Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Hvis man først ligger i Fredrikstad, og trenger en aktivitet for hele familien, last ned appen Stolpejakten og last så ned kart over Fredrikstad/Gamlebyen. Da har man et par fine runder man kan ta hvor man får rørt litt på seg En time eller to og får litt historie og en fin introduksjon til fine steder. Man trenger en smarttelefon. (husk å huke av at man skal se egen posisjon i kartet) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
.Olsen Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Om dere havner i Fredrikstad... Gamlebyen og "landaktiviteter" er "greit nok" ;-). Noe av det jeg husker aller best er første jolleturen opp elva til Visterflo. Kan ikke huske å ha opplevd noe lignende noen gang... Blandingen av gammel industri, en god del forfall, byens mer eller mindre løse fugler i diverse båter fortøyd langsetter, flotte naturområder, fine tomter ned mot vannet og så kommer en inn i Visterflo og er "på landet". Et "must" om en først er i Fredrikstad. En må da evne å se det vakre i forfall i de gamle industriområdene osv. Om det kun er "stygt" så er det kanskje ikke noe særlig. Hvis dere er glad i å fiske, men finner maten ett annet sted, så kan dere også få noe av det særeste av fiskeopplevelser en kan få. Abborfisket er helt fantastisk i området rundt Kalleraodden. Da nord for odden inn mot våtmarksområdet og over på andre siden av elva og inn i kanalene mot småbåthavna. Da ligger en i en elv, våtmarksområde og "natur" på ene siden, full industri med lossing av båter på andre siden, som er kontraster nok forsåvidt. Men legg til at du ligger på sjønivå og fisker svær abbor. Og det er da slett ikke uvanlig at selen svømmer rundtomkring på jakt etter en matbit den også. I mine øyne noe av det "rareste" og samtidig kontrastfulle av fiske jeg har vært borti. Absolutt verdt å prøve ut. :-) https://kart.gulesider.no/m/r63tn --- Sist jeg var der var sammen med en kompis i en Oselver, uten motor. Var godt med strøm i elva og når vi skulle opp i elva igjen la et skip til så vi måtte et stykke ut i strømmen for å komme rundt og opp. To vestlendinger med hvert sitt årepar i stram takt langsetter skipet som akkurat hadde klappet til kai. I perioder lå vi nesten stille til tross for iherdig innsats. En del av mannskapet ombord ble tilskuere i denne "kampen mot elva" så vi ble motivert til den ekstra kraften så vi seig saaakte forbi før vi var langt nok oppe til å kunne skjære over strømmen og inn i "bakevja". Ble en stri tørn :-). Så motor er anbefalt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Hvis man er utenbys fra er denne kanskje ukjent, men vil man ha en kajakktur litt utenom det vanlige, kan man også padle rundt «Rolvs øy» som Fredrikstad ligger på. Da kan man starte ved Seut/Floa Vest for sentrum, padle nordover til Solli(bekkefar/vann man ser på høyre hånd når man kjører E6 like før Sarpsborg) deretter ned Visterflo, så Glomma fra Greåker til Fredrikstad og Vesterelva gjennom byen tilbake til Floa. Tar noen timer, men man padler i det minste medstrøms i Glomma ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Pequod Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Miranda2 skrev On 19.7.2020 at 21.14: Finnes en brygge i Glomma rett under E6 (Sandesund bru)i Sarpsborg. Stedet heter Pæddekummen, og du blir garantert eneste ikke-Sarping som ligger på den brygga i år. Ingen avgift vil bli avkrevd, og det er ca. 2 km til bysentrum med restauranter og pubber. Fra gjestebrygga i Fredrikstad er det 7-8NM i motstrøm for å nå til Pæddekummen. Du får garantert en god historie å fortelle dine venner i høst dersom du turer opp Glomma, og besøker Sarpsborg sentrum fra denne siden. Takk for tipset! Jeg har flere ganger sittet og sett på kart og vurdert om det ville vært verdt turen å dra oppover mot Sarpsborg, men har liksom ikke funnet noe passende sted. Dette skal vurderes. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.