Jump to content

Yanmar 6LPA treg å få over 2000 rpm


torelovaas

Recommended Posts

Har byttet ut en identisk 6 LPA motor i en båt og alt virker greit , bortsett fra at den er veldig treg å få over 2000 rpm . Som om ikke ladetrykket på turboen er der i starten . Har sjekket at ventilen får greit på wastegaten . Det er ingen justering på armen hva jeg kan se , så jeg lurer litt på hvordan det kan endres ? Eventuelt andre forslag. 
På området over virker alt ok og den går som en klokke . 3900 rpm på max. 
takk for innspill

DF1BCD5A-4AFB-4F74-9CF1-0AB207DC4FF0.jpeg

C937BF4E-ACEF-4690-8DA3-D4B9C913C2AF.jpeg

EC370D46-BC47-4C13-B25F-9A84D04EF8B9.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei, har samme på mine motorer. 2021 mod. Merker det allerede på 40 timer. De er straks nådd 300, dette problemet har allerede kostet meg kr 50000. Yanmar Norge skylder på uren diesel. Dyser har vært ute 2 ganger, og ene dieselpumpe er sjekket og kontrollert. Satt på en ny dieselpumpe, fortsatt samme problem. De gamle motorer gikk som klokker da jeg byttet de ut, 4370 timer. Merkelig at d skulle være uren diesel når det er tredje sett motorer som står i båten siden 2009, og blir kjørt hele året ca 600 timer. Tenker det blir cummings/mercury 350 rekkesekser ved neste motorbytte. Gir opp Yanmar Norge. 

Link to post
Share on other sites

Svolvær skrev 13 minutter siden:

Hei, har samme på mine motorer. 2021 mod. Merker det allerede på 40 timer. De er straks nådd 300, dette problemet har allerede kostet meg kr 50000. Yanmar Norge skylder på uren diesel. Dyser har vært ute 2 ganger, og ene dieselpumpe er sjekket og kontrollert. Satt på en ny dieselpumpe, fortsatt samme problem

Veldig trist å lese om slik behandling. 

Er det næring? 

Planende båt? 

Har du ladetrykkkurve i din Yanmardokumentasjon? 

 

Har du logget ladetrykket? 

 

Om det finnes snev av garanti, så ville jeg skaffet Yanmars offisielle ladetrykkurve, anlagt tvistesak mot Yanmar, blitt enige med Yanmar om å avgjøre tvistemålet ved at et uavhengig laboratorium måler ladetrykk. Enten så følger motoren din kurven, og du taper. Eller så gjør den ikke det (og slik du beskriver saken gjør den neppe det) så tar Yanmar tilbake motoren. 

Link to post
Share on other sites

Jeg antar ladetrykkskurve betyr ladetrykk som funksjon av turtall…(?) Vil ikke den være litt avhengig av belastning på de ulike turtallene? Dvs. variere med skrogform og hvor tung propell man har?

Kan det være bare at røykbegrenseren er justert littegrann for strengt, så den gir akkurat for lite diesel når du skal «få opp dampen»? (Gjelder selvsagt ikke hvis du får svart røyk da)

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 24 minutter siden:

Jeg antar ladetrykkskurve betyr ladetrykk som funksjon av turtall…(?)

Ja

arnearmoa skrev 26 minutter siden:

Vil ikke den være litt avhengig av belastning på de ulike turtallene? Dvs. variere med skrogform og hvor tung propell man har?

Jo, men det er marginalt i forhold til at @Svolvær opplever at motoren er tam..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
arnearmoa skrev On 3.5.2022 at 23.43:

Jeg antar ladetrykkskurve betyr ladetrykk som funksjon av turtall…(?) Vil ikke den være litt avhengig av belastning på de ulike turtallene? Dvs. variere med skrogform og hvor tung propell man har?

Kan det være bare at røykbegrenseren er justert littegrann for strengt, så den gir akkurat for lite diesel når du skal «få opp dampen»? (Gjelder selvsagt ikke hvis du får svart røyk da)

Stemmer, røykbegrenser var justert for strengt. Nå er de løsnet litt på, og motorer drar som juling. Skulle begynt med det enkleste....en dyr lærepenge. Men for dårlig at både forhandler og yanmar norge klør seg i hodet og ikke foreslår noe så enkelt til sine kunder. Selvfølgelig burde vestfold elektro diesel også tipset om det før de ba oss skru av dieselpumpe for sjekk. For ettertid vil jeg bruke maritim diesel i Bergen, har god erfaring med de.

Link to post
Share on other sites

Boost compensator, smoke limiter eller aneroid blir den kalt på engelsk.  Det er en mekanisme i dieselpumpa som føler på trykket i innsugsmanifolden og holder litt igjen på dieseltilførselen under akselerasjon om nødvendig, inntil turboen har fått opp trykket litt mer.  Da unngår man ufullstendig forbrenning og svart røyk pga. mangel på luft i forhold til dieselmengden. Noen ganger kan denne være justert sånn at den er litt for effektiv.  Da kan man slite med å "komme over kneika".  Man bør nok sjekke ut en del andre ting før man går løs på justering av denne, særlig hvis båten har gått bra før.  Men jeg tror det kan gi svært merkbar effekt å justere på den.  Bare litt usikker på om det er noe jeg ville gjort på egen hånd.  På 6LP er den vel på toppen av dieselpumpa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...