Andtor Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 Hei, ser på to identiske båter til salgs (32 fot flybridgebåt på 5500kg). Den ene har to stk kad 43 og den andre har to stk d4 210. Begge har strak aksel. Har prøvd å lese diverse tråder her for å kunne sammenligne men får ikke helt oversikten. Hvilken er tyngst, mest effekt, forbruk, vedlikeholdsvennlig, støy etc. Kort sagt, hvilken er best å satse på? Hilsen nybegynner i forumet 😎 Quote Link to post
Fru Jacobsen Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 Den med d4 må være mye nyere vel? Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Okkaby Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 Er vel en del mer elektronik på D4 kontra 43. Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
ivar Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 Andtor skrev 1 time siden: Hvilken er tyngst, mest effekt, forbruk, vedlikeholdsvennlig, støy etc. Kort sagt, hvilken er best å satse på? Såvidt jeg vet så er D4 ca 100kg tyngre pr stk enn Kad43. 43 er vel på ca 230 hk, men mistenker at D4 er mer momentsterk. Er sikkert folk her inne som har hatt begge motorene som kan svare på hvordan de er ift forbruk, støy osv. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Okkaby Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 D4 er vel commonrail motor, å dermed nyere teknologi enn 43. 42/43/44/300 er vel alle basert på 41, bare med kompressor/mer ytelse/diverse forbedringer og mye mer elektronikk på feks 44 å 300 som vel alle er med EVC. Om 43 kom med EVC er jeg ikke sikker på. Men personlig så vil jeg nok ha noe med så lite elektronikk som mulig, når det ikke lengre er garanti. Høre jo rykter om hva det koster å fikse diverse elektronikk problemer på nyere motorer Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Brigg Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 Tror dette koker ned til spørsmålet om du kommet til å ha denne båten over tid eller ikke. Skal du selge igjen til høsten spiller det liten rolle hvilken motor som står i. Planlegger du å ha båten i 15 år bør du velge D4, med 43-erne vil du etter hvert begynne å ønske deg nyere motorer. Tror jeg. Tekniske data for motorene finner du på nett. Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Havlengt Posted July 19, 2020 Share Posted July 19, 2020 Tja, gode motorar begge delar, D4 er jo ein meir moderne motor, men 43` har også sine kvalitetar. Mange synest det er greit med analoge motorar kontra motorar som er avhengige av elektronikk for å fungera. Ein annan ting er støy; D4 er betydeleg skarpare i gangen enn den 6-sylindra 43`en, Dette har også betydning. Så spørs det korleis motoriseringa passar i båten. -D-serien har betydeleg hvassare momentkurve enn forgjengaren. Dette treng ikkje ha betydning i den aktuelle båten, men det kan også utgjera forskjellen på suksess og fiasko. Har du mulighet, bør du prøva begge to og samanlikna. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.