Jump to content

KAMD43, hva er den mest effektive feilsøkingen ved varmgang?


Frivakt

Recommended Posts

Har fått problemer med kjølingen på VP KAMD43. Motoren er oppgitt med driftstemperatur på 75 - 90 grader. Varm motor hos meg har en tomgangstemperatur på i underkant av 80 grader. Ved 2800 RPM når temperaturen 90. Hvis jeg ligger på denne omdreiningen holder temperaturen seg stabil på 90. Ved høyere turtall stiger temperaturen over 90. Temperaturen faller nokså raskt ved reduksjon av turtall.

 

Jeg har lest litt om problemet både her på forumet og andre steder, og jeg begynner å få oversikt over en rekke mulige årsaker.

 

Det jeg ikke har funnet, er beskrivelser av effektiv feilsøking. Jeg vil helst slippe å gå gjennom hele listen med mulige årsaker. Er det for eksempel en enkel metode for å avgjøre om årsaken er i ferskvanns- eller saltvannsdelen?

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk sjøvann filter deretter se om det kommer tilstrekkelig vann ut eksos,mål ferskvann med termometer for å sjekke motor instrument viser riktig temp ofte feil på avlesning og du har ikke et stort problem.Etter dette ville jeg tatt systemene på ferskvansiden det er fornuftig uansett ny frostvæske og vann på motor  så testtur  lykke til dette er en start før du går dypere til verks

Link to post
Share on other sites

Først må du se etter symptomer utover bare temp og dele disse, da blir det enklere å peke deg i riktig retning. Det er et hav av årsaker som kan føre til hly temp.

 

Før man går drastisk tilverks kan det være greit å stille seg spørsmål om hvilken service skrog, motor og drivlinje har fått - har den ikke fått det den skal, begynn her.

 

Jeg har flere ganger vært borti båter som får lav toppfart og går varme på grunn av groe på skrog eller propell. Når ble den stoffet sist? Har den ligget lenge stille? At skroggjennomføringen til kjølevannet er tett på grunn av groe eller annet rusk er heller ikke uvanlig.

 

Mister du kjølevæske?

 

Er det vann i kjølsvinet eller motorrommet? Er det salt eller ferskt? Er det kjølevæske eller olje i den?

 

Er det svart røyk kan du mistenke slitt motor eller motstand (feks groe).

 

Er det mye hvit røyk etter motoren er blitt varm kan du mistenke lekkasje i kjølesystemet (dette kan inkludere turbo). Dette kan være en stor greie, men også noe enkelt som en slange som lekker.

 

Minner motoroljen om majones kan du anta lekkasje i kjølesystemet - og du kan anta at det blir dyrt og komplisert.

 

Når sist gang skiftet du impellere? Er det lenge siden kan du mistenke dette - jeg bytter hvert år, men dette er oftere enn hva mange mener man behøver.

 

Når sist byttet du reimer eller sjekket om de var stramme? Glipper den (tegn merke på hjul og reim og se om de forskyver seg).

 

Feil miks av luft og drivstoff kan føre til varme, det samme kan feil mengde eller kvalitet på motor og gir. Er det lenge siden du har gått over vannavskiller, drivstoffilter, oljefilter og luftfilter - og samtidig lufte motoren? Om motoren ikke fikk skikkelig service i år er det uansett på tide å gjøre dette...

 

Er det mye vibrasjoner og lyd fra drivlinje?

 

Har du aksel - kommer det vann inn i båten? Har du brukt fettpressen?

 

Ofte kan det være en banal og enkel sak, som at feks termostaten ikke fungerer (skru ut, varm i vann med termometer og se ved hvilken temp den begynner å åpne seg og når den er fullt åpen. Dette er uansett noe som kan være greit å teste med noen års mellomrom...

Link to post
Share on other sites

Har du hatt båten ei stund?

I såfall, så har du sikkert fulgt med på temperaturen og konstatert at den faktisk har auka kontra tidlegare?

 

Om du er trygg på at det er ein reell endring, så er ikkje kontroll av temp. måling det viktigaste, det kan du gjera seinare eventuelt.

Eg ville ha opna endelokket på varmevekslaren og inspisert tilstanden der. Vil tru du finn litt å gripa fatt i inni der..

Mekanisk oppstikking av vekslaren kombinert med systemrens / syrerens på sjøvannssida ville vore mitt fyrste steg. Ville sjekka ut heile sjøvannssida før eg gjekk laus på glykolsida.

Link to post
Share on other sites

På den ene af mine kad43 havde jeg nogenlunde. De samme symptomer det viste sig at være defekt giver i termostathuset , jeg har du ikke skiftet den da Volvo skal have overpris for denne giver så leder efter alternativ giver , jeg kunne kryds bytte mine da jeg har 2xkad 43  fejlen flyttede sig med giveren 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan rekkefølgen i KAMD43 er i forhold til KAD43, men på en KAD43 til min svigerfar opplevde jeg at vi fikk kjøleproblemer som følge av en avbrukket lamell på impeller. 

Det som forundret med på denne motoren, var at sjøvannsfilteret satt etter sjøvannspumpen i kretsløpet. Ved impellerbytte løste kjøleproblemet seg. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev for 12 timer siden:

Har du hatt båten ei stund?

I såfall, så har du sikkert fulgt med på temperaturen og konstatert at den faktisk har auka kontra tidlegare?

Ja, dette er en endring. Ved lavere turtall (opp til 2500) mener jeg temperaturen er omtrent som den har vært tidligere. Over dette turtallet begynner økningen gradvis.

 

zooper skrev for 11 timer siden:

Først må du se etter symptomer utover bare temp og dele disse, da blir det enklere å peke deg i riktig retning.

 

Vedlikehold før og i løpet av denne sesongen

- Byttet olje og oljefilter. Oljen en fin og det er ikke mye svinn.

- Overhalt sjøvannspumpe og byttet impeller

- Renset sjøvannsfilter

- Byttet kjølevann - det er ikke svinn av kjølevann

- Byttet luftfilter

- God tilstand på reimene (3 år gamle). Har sjekket stramming.

 

I tillegg forrige sesong

- Byttet grovfilter og finfilter på drivstoff og rengjort vannutskiller. Status nå: Ikke vann eller avleiringer i glass på vannutskiller

 

I tillegg tidligere:

- Sirkulasjonspunpe overhalt av verksted for tre år siden.

 

Tilstand på motor

- Har hvert år mistet noe fart og turtall i løpet av sesongen pga groe. Dette har ikke påvirket temperaturen merkbart.

- Motor går fint, starter lett og responderer fint på regulator.

- Ryker ikke, men det er noe vanndamp fra eksosen - slik har det vært tidligere også.

- Får ikke motoren opp i maks turtall, men dette er ikke nytt nå. Har vært slik siden jeg kjøpte båten for fire år siden.

- Mistenker at det er noen problemer med turbo siden maxturtall er for lavt og det er litt oljesøl fra luftkjøleren ved starteren.

- Det er også litt oljesøl rund påfyllingslokket. Detter er ikke et nytt problem, har vært slik siden jeg kjøpte båten. Har rengjort lufteslangen som går fra bakre ventildeksel til luftfilter og byttet påfyllingslokk uten at dette hjalp.

 

Oppsett for kjølevann

Båten er satt opp med ekstern kjølevannsløyfe som går i to parallelle løp: ett til defroster og ett til VVB / vannvarmer / ekstra sirkulasjonspumpe. Åpning og stengning av ekstern sløyfe ser ikke ut til å påvirke temperaturen i særlig grad. Jeg har også forsøkt å kjøre med ekstern sløyfe åpen og ekstra sirkulasjonspumpe i gang. Jeg kan da lese av temperaturen fra vannvarmeren, selv om denne ikke kjører. Temperaturen her ligger 5 - 10 grader under temperaturen på motor. Det er ca 3 m med 19 mm slange fra termostathuset til vannvarmeren. Vannet passerer kun ekstern sirkulasjonpumpe på veien. VVB ligger etter varmeren i sløyfa.

 

Drivlinje

Har ikke opplevd problemer med gir og tilstanden på olje er fin. Det er ikke mye vibrasjoner eller støy fra propellanlegg bortsett fra litt vibrasjoner ved ca 1500 RPM. Pakkboksen er oljesmurt og blir ikke særlig varm.

 

Mengden av sjøvann fra eksos

mawilu skrev for 13 timer siden:

se om det kommer tilstrekkelig vann ut eksos,

Jeg synes det er vanskelig å vurdere dette. På tomgang er det jo slik at det er perioder med tørr eksos og så kastes det ut en foss med vann innimellom. Jeg synes det er vanskelig å se om vannspruten kommer sjeldnere og/eller er mindre enn tidligere. Under fart er det vanskelig å skille mellom kjølevann og annet sjøvann som fosser ut under badeplattformen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Du skriver impeller er byttet og temp går ned med litt lavere turtall ,det tyder på at sjøvann siden ikke er det første du bør gå videre med.Sjekk først om temp er riktig avlest hvis den stemmer starter du med systemrens på motor og sjekking av termostaten på motor eventuelt bytte disse .

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har en mistanke om at det er termostatene som er problemet. Når jeg starter med kald motor og øker turtallet som vanlig etappevis, øker naturlig nok temperaturen. Men ved ca 1800 rpm går temperaturen gradvis helt opp til 90. Etter et minutt eller to på samme turtall, synker temperaturen til drøyt 81-82. Når jeg så fortsetter å øke turtallet, når jeg ikke 90 grader før turtallet er ca det dobbelte. Antar at den ene termostaten har tatt kvelden, og at den andre åpner for seint.

 

Venter med å åpne termostathuset til jeg har nye termostater og pakninger i hus.

 

Ellers er planen å kjøre systemrens på begge kjøleløpene med det første.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du (snart er ferdig og feilsøke ferskvannsiden) holder jeg en knapp på, tide men en rens av varmeveksler.

Du kan jo alltids som en test ta ut termostatene og se om de oppfører seg nogenlunde likt, før båtpengene flyr.

Men nå er jeg av den gamle skolen og kan ikke drive verksted på den måten båt/bil verksteder driver, med og fakturere for alt unødvendig som byttes.

Bruk bare vann på ferskvann siden fram til feil er funnet og bytt til frostvæske når alt er ok. Penger spart der og🙂

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bmwmaxi skrev for 9 timer siden:

Du kan jo alltids som en test ta ut termostatene og se om de oppfører seg nogenlunde likt, før båtpengene flyr.

Men nå er jeg av den gamle skolen og kan ikke drive verksted på den måten båt/bil verksteder driver, med og fakturere for alt unødvendig som byttes.

Støtter dette prinsippet. Men motoren er 21 år, og jeg mistenker at termostene er like gamle. Vil selvfølgelig teste de gamle, men jeg setter inn nye. Det koster ikke all verden. En kartong vin per stk. :smiley:

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev for 1 time siden:

På min 41 motor var eksos albuen ut fra turbo til eksos slangen mest heilt tett,samme problem på nabo båten med yanmar,skifta albuane på begge båtane og alt ordna seg

Har hørt om flere som har opplevd dette. Tenker å sjekke dette i forbindelse med systemrens på saltvannssiden.

Link to post
Share on other sites

På min motor var da mykje rust/tering men nokolunde gjennomstrømning av sjøvaten.På yanmaren var da totalt oppbrukt med mest ikkje gjennomstrømning,da var så stor motstand att mottrykket på sjøvanns kretsen, at slange koplingen på girolje kjøleren vart sprengd og alt sjøvaten havna i kjølen

Link to post
Share on other sites

Med gir og fast aksling er motorbenevnelsen din KAMD 43 :smiley:

Om motoren har zinkanode, så er denne plassert i endelokket til varmevekslaren. Dette er plassert i bakkant av vekslaren og zinkpluggen har firkanthovud. Nyare motorar i 40-serien vart ikkje levert med zink, difor er det ikkje sikkert at motoren din har dette.

 

Link to post
Share on other sites

ares skrev 3 minutter siden:

Har hatt same problemet.

 Ved 3200 omdr. var temp. over 90 grader.

Tok av slange i forkant av varmeveksler, stakk støvsugerslangen inn i varmeveksleren og fekk ut nokre  impeller rester.

No har eg ved 3200 omdr. 87 grader.

Var dette samme motor?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hey - Jeg håber I forstår og det er ok jeg skriver på Dansk 

 

Fandt du en løsning på dit problem ?

 

Jeg har samme problem med varm KAD43 over 3000rpm. (styrbord)

 

Jeg har haft renset alle filtre af professionel (Afmonteret varmeveksler, intercooler og oliecooler, renset og syre renset samt oliekøler var gået i nogle af bladene, så de blev loddet)

skiftet impeller

skiftet kølevand

Jeg har også en ny sensor til alarmen, men jeg tror virkelig ikke det er det, siden det både er alarm og viseren på uret. Og det er jo 2 forskellige sensorere.

 

Mekaniker mistænker søvand pickup på drevet. Da det måske kan være gammelt eller på anden måde ikke monteret korrekt? - Da det kun er når båden er oppe på plan. Så dem får jeg gennemset når båden kommer op. 

 

Link to post
Share on other sites

3600DK skrev for 2 timer siden:

Mekaniker mistænker søvand pickup på drevet.

Monter et T-stykke der sjøvannsslangen går inn på eksosbendet, sett på en ca 2m slange og rett den opp og bort fra båten. Det er en enkel og rimelig test på om du har:

-Fungerende vanninntak

-Flatklemt inntaksslange

-Delamineringer som tetter/reduserer flow

-Fungerende impellerpumpe

-Restriksjoner i ladeluftkjøler

-Restriksjoner i varmeveksler

-Tilfredstillende vanntrykk inn på eksosbend

+++++

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...