Jump to content

Tips for høyere fart på Comet 26?


Ole-Petter M H

Recommended Posts

Hei alle, 

 

Jeg har hatt en Comet 26 snekke i noen måneder nå, og kom akkurat i land fra et par ukers tur med familien. Super båt, men skulle ønske det var noen knop ekstra på lange transportetapper. 

 

I båten står det en ganske ny Volvo Penta d2-75 - altså 75 HK. Cometen marsjer i rundt 6.5 - 7 knop ved hyggelig turtall, og går litt over 8 når man brummer litt på. 

 

Fra originalbrosjyren her på forumet (link under) står det oppgitt fra fabrikant at båten gjør ca 12 knop med en 72 hk motor. Alt ved båten som rører vannet fremstår som originalt, selv om det har vært gjort mange endringer på interiøret i løpet av damens 40 år gamle liv. Det er lite groe under båten. 

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan kikke på for å få noen knop ekstra? Kan det være vektfordeling (kanskje VP-en er tyngre enn den originale motoren)? Feil propell? Skulle vel ikke være nødvendig med flaps...?

 

)

Link to post
Share on other sites

Sitat

Lite eller ingen groe? Er propellen helt ren? 

 

Propellen har ingen groe. Båten var oppe i april, og farten er igrunn uendret siden den gang. Så tror ikke det er slik friksjon som er årsaken. Men kanskje det er totalvekt, ja? Kan prøve å renske unna en del vekt, og se om det er årsaken. Takk for tipset. Ellers lurer jeg vel litt på om hekken bå båten kanskje graver seg litt ned i vannet. Prøvde å sette alle ungene i baugen, og tror jeg fikk noen tiendedels knop (men var ikke helt speilblank sjø, så ingen vitenskapelig måling... :smiley:)

 

Sitat

Det kan godt være at du har litt for liten propell, oppnår du maxturtall lett?

 

Hm, har ikke allverdens sammenlikningsgrunnlag. Men synes den spretter raskt opp i turtall, ja (makser vel på litt under 3000, mener jeg). Kan ta en telefon til tidligere eier og se om motor og propell passer godt sammen.

 

Synes jeg må holde litt i rattet allerede ved medsjø, så er litt skeptisk til flaps.  

Link to post
Share on other sites

Hadde selv D2-55. Der var max turtall også 3000 omdr. Jeg nådde dette altfor tidlig. Sto jeg stiller og ga full fart forover, så nådde jeg 3k uten å føle noe særlig motstand. Fikk Winrace til å regne ut en 4-bladers propell. Da fikk jeg skyv mens turtallet steg til maks 2950 omdr. Motoren låt bedre da den også fikk noe å jobbe med. Men nå kjenner jeg ikke ditt skrog. Hvor høy fart tåler det?

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat

Jeg har hatt en comet tidligere som gjorde 9 knop med yanmar 88 hk.

Denne monterte jeg en flaps bak på i hele båtens bredde,etter det så økte den til 11,5 .

 

Interessant! Kan du si noe om hvordan Cometen var i medsjø med flaps? Er dette noe å bekymre seg for?

Link to post
Share on other sites

Ole-Petter M H skrev for 11 timer siden:

 

Interessant! Kan du si noe om hvordan Cometen var i medsjø med flaps? Er dette noe å bekymre seg for?

 

Flaps vil alltid gi dårligere egenskaper i medsjø. Det er minuset med den. Hvor stort minus det er på en Comet må andre svare på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde to bekjente med hver sin Comet som de kjøpte som halvfabrikat. Den ene monterte en ny Volvo som jeg tror var på ca. 80 hk. Han andre var ikke så bemidlet, fikset opp en Leyland lastebilmotor, fler hester, noen titalls kilo tyngre. Ganske mange titalls, egentlig. Han med Volvo fikk noen knop høyere fart. Vi antok den gangen at det var vektforskjellen på motorene/båtene som ga utslaget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...