Grønnskollingen Startet 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2020 Jeg leker meg med drømmer for fremtidige båter og studerer kart over fremtidige reiser og kom til følgende spørsmål: Finnes det en norm for seilingshøyde på broer og strømledninger? Jeg vet at det selvfølgelig finnes broer og kabelstrekk som strekker seg over hele spekteret, men gitt følgende hypotetiske eksempel: Du har blitt forespeilet en seilbåtmodell som har mastehøyde X, men mot et tillegg vil du kunne få "performance-riggen" som er x+2. Utover økt ytelse vil økt høyde kunne medføre begrensinger på hvilke farleder man kan ta, så da oppstod spørsmålet; vil det ved anlegging av en ny bro tas utgangspunkt i en minimums seilingshøyde? Finnes det et regelverk hvor slikt er nedskrevet? Likedan lurer jeg på om nettselskapene har regler for seilingshøyde når de etablerer nye lufftstrekk. Om jeg visste at f.eks. "alle nye broer skal som hovedregel anlegges med minimum 15 meter seilingshøyde", ville dette gi et godt hint om hvilken høyde på masta som kan være hensiktsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Nye broer er som regel minst 18-22m- men dette er avhengig av hvor trafikert ? veien er. Eldre broer kan være både 15-16-17m. f.eks i Fosnavåg der er søndre bro 19m, mens nordre er 17m. Alternativet her er Rundebroa som er 20-22m hvis jeg husker riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Ble vel sagt at broen måtte være høy nok til at sjefen i statens vegvesen kunne seile under med sin båt. ? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Seilingshøyde styres vel i hovedsak av komersiel transport behov. I farvann der det ikke er komersiel trafikk av betydning tas det vel ikke særlige hensyn. Nye broer kan godt være nede i 2m! Men når det gjelder luftspenn, så ser vel de som drifter disse, et behov for å holde sikker høyde i forhold til lystbåtflåten. Det er mye arbeid å strekke opp linjer etter at seilbåter har revet dem ned. Det er vel og krav i forhold til sikkerhet og spenningsførende kabler. Min erfaring er at de fleste leder, som har latt seg traffikere med 20m seilingshøyde, fortsatt vil være åpne for det. Men det er stadig lurt å ta en kikk i oppdaterte sjøkart! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
alidal Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Her er det DSB skriver om seilingshøyder når det gjelder strømledninger i 2011: Høy- og lavspennings Iuftlinjer - Krav til minstehøyde ved kryssing av farvann I e-post av 30.10.201 1 tar De opp spørsmål vedrørende krav til minstehøyde for elektriske luftledninger ved kryssing av farvann. I den forbindelse kan vi opplyse følgende: Forskrifter gitt med hjemmel i Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr har ikke tilbake- virkende kraft. Endringer i forskriftene vil derfor bare gjelde anlegg som utføres etter gjeldende forskrift. I forskrift om elektriske forsyningsanlegg av 1988 var det krav om at elektriske ledninger ved kryssing av farvann skulle ha et tillegg til den fri seilingshøyden som ble fastsatt av Kystverket på minst 2 meter pluss et spenningsavhengig tillegg s. Det spenningsavhengige tillegget s varierte fra 0 meter for lavere spenningsnivå til I meter for høyere spenningsnivå. Etter dagens forskrift orn elektriske forsyningsanlegg beregnes tillatt høyde ved kryssing av farvann på en litt annen måte. Det stilles nå krav om at elektriske ledninger ved kryssing av f-arvann skal ha et tillegg til den fri seilingshøyden som fastsettes av Kystverket på minst 2 meter pluss et spenningsavhengig tillegg D.1. Det spenningsavhengige tiiiegget uel varierer fra U meter for iavere spenningsnivå liavspenning) tii 2,8 meter for høyere spenningsnivå. Eldre linjer er bygget i henhold til daværende regelverk. Dette betyr at tilleggshøyden til den oppgitte fri seilingshøyden vil variere noe ut fra hvilken forskrift som gjaldt da linjen ble bygget. Dersom linjene er forskriftsmessig utførte, skal det være trygt å forholde seg til den fri seilingshøyden som Kystverket har fastsatt. Med hilsen fbr Direktoratet for samfirnnssikkerhet og beredskap Region Vest-Norge Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Ja, da er det nok slik jeg mistenkte. Seilte i skjærgården rundt Florø og så at leden der hurtigbåtene går har strømkabler på kryss og tvers mellom holmene som gjør navigering spennende. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Grønnskollingen skrev for 20 timer siden: norm for seilingshøyde på broer Gamle NATO-krav i hovedleia som sikkert ikke skal snakkes om. Måløybroa er vel den laveste med 42 meter. Utenom det er det vel lokale forhold/trafikk som bestemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Mitt inntrykk er at 20 meter er generell nedre grense for luftspenn i leder som er farbare for mindre fartøy, dvs seilbåter. Broer virker å ha en nedre grense på 18 meter. Man har vel også erfart at det ikke er så lurt med lavere luftspenn enn 20 meter i småbåtleia i og med at seilbåtene har blitt større og 18 meter er en ganske vanlig mastehøyde. Det er enklere å justere luftspenn enn broer... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.