Jump to content

Autopilot vingler på Nordlig kurs!


FredT

Recommended Posts

Hei venner,

 

Med båten Skjebergkilen Østfold er dette et stadig tilbakevendende problem. Hjemtur etter en helg gir typisk ett par/tre timer med n-lig kurs, og er det bare litt bølger aktenfra i tillegg vingler båten under autopilot til de grader at jeg som oftest må slå den av. Vil jo helst ikke bli anmeldt for fyllekjøring en søndag ettermiddag heller!

Mener å ha fått med meg at dette skyldes Fluxgate kompasset som virker dårligst på nordlig kurs. Siden jeg gir bengen i hva autopiloten tror den styrer har jeg tenkt å snu dette kompasset 90 grader, slik altså at når jeg styrer nord så viser dette f.eks. 90 grader. Kan det ha noe for seg tro?

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

....har jeg tenkt å snu dette kompasset 90 grader, slik altså at når jeg styrer nord så viser dette f.eks. 90 grader. Kan det ha noe for seg tro?

Tja, det er i alle fall enkelt å prøve. Jeg tror ikke det hjelper......

 

Det er jo et kjent problem at fluxgate kompasset takler dårlig nordlige og sørlige kurser men mener å vite at fluxgate med rate-funksjon (rate-gyro?) er betydelig bedre (og dyrere) på N-S kurser.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det har noe for seg å snu kompasshuset 90 grader. Kompassets nord vil rette seg inn mot magnetisk nord. Eneste effekten du vil få, er en 90 graders feilavlesning på selvstyringen. Du bør nok sjekke litt rundt kompasset for å se om det ligger noen uønskede saker der. Jeg hadde også problemer med fluxgate kompasset, og spesielt etter at kona hadde støvsugd i båten. 2 kalde pils og beina på dashbordet en halv times tid ga løsningen. Når kona satte tilbake støvsugeren etter endt arbeid havnet den ikke alltid på samme plassen. Noen ganger var motoren på sugeren en fot, andre ganger 2 eller tre fot fra kompasset avhengig om sugeren lå med fronten forover eller akterover eller sto oppreist. Dette resulterte i en feilvisning på opptil 30 grader på kompassavlesningen på selvstyringen. Nå hadde ikke dette noen praktisk betydning siden jeg kun slår på selvstyringen basert på en visuell siktlinje og ikke kompasskurs, men det skapte litt hodebry før løsningen kom.

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Tips: På bl.a Raymarine's autopiloter er det en egen kalibrerings innstilling for å eliminere dette problemet, jeg vil anta en slik innstilling også finnes hos andre fabrikat. Da jeg måtte bytte ut autopiloten i sommer var den nye "helt på trynet" i på nordlig kurs, men etter litt kalibrering var den mye bedre. Sjekk i manualen din om det er noe du kan gjøre !!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Takker for svarene med tips om diverse. Tas til etterretning og skal forsøkes nærmere neste år.

 

Det med forstyrrelser er jeg kjent med fra den forrige båten. Der var autopiloten montert slik at når man tappet vann mens den gikk for pilot tok den et skikkeliog sidesprang!

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Om du har CourseMaster så er dette et kjent problem. Du må da kjøpe en rategyro. Har du rorindikator tilkoplet? Det kan være en fordel og ha.

 

Arne

Jepp! - det er en Coursemaster. Har også rorindikator, men det er åpenbart ikke nok. Forøvrig må jeg innrømme at jeg ikke har kalibrert den (som Ulmo anbefaler). Trodde dette bare gikk på å få den til å vise riktig kurs - og akkurat det bryr jeg meg lite om. Bare den vil være så snill å styre noenlunde rett i den retningen jeg ber den om - så klarer jeg selv (vel plotteren min da!) å finne ut hva denne retningen er.

 

Rategyro? - der stiller jeg helt blank. Hva/hvor/hvordan? Får Google litt......

 

Vha Google ser jeg hos Seatronic at det er en CM 800 jeg har. Den leveres ifølge beskrivelsen med Rategyro. Hvordan ser man om man har en slik?

 

mvh

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Forøvrig må jeg innrømme at jeg ikke har kalibrert den (som Ulmo anbefaler).

Kalibrering er viktig, neste gang du er i båten tar du en kalibrering.

 

Rategyro? - der stiller jeg helt blank. Hva/hvor/hvordan? Får Google litt......

Fluxgaten reagerer dårlig på små forandringer, her kommer ratesensorene inn, de reagerer på alle dreininger i båten men har ikke referanse til nord. Kombineres disse enhetene vil egenskapene til kompasset bli kjappere og nøyaktigere.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fluxgaten reagerer dårlig på små forandringer, her kommer ratesensorene inn, de reagerer på alle dreininger i båten men har ikke referanse til nord. Kombineres disse enhetene vil egenskapene til kompasset bli kjappere og nøyaktigere.

For å presisere litt så blir fluxgaten mer følsom for båtens bevegelser når den brukes på høyere breddegrader, uansett om det er nordlige eller sørlige, og her snakker jeg ikke om litt større følsomhet. Det er stor forskjell. Et fluxgatekompass som er helt ok i middelhavet kan være nokså ubrukelig om du går langs norskekysten. Det er sikkert folk her på båtplassen som kan fortelle hvor langt nord du må gå før en fluxgate uten ratesensor er helt ubrukelig.

 

I Sør-Norge bør ikke problemet være for stort, men vær oppmerksom på at en fluxgate kan reagere når du går over en undersjøisk kabel (eller under en kraftledning). Jeg er ikke sikker på hvor mye en ratesensor hjelper mot dette fenomenet, men jeg vil tro det er bedre enn ingenting. Det er likevel lurt å følge med på kartet og finne ut hvor følsom ditt kompass for sjøkabler.

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for alle gode råd og tips.

 

Som sagt - det jeg har er en CM-800 - og ifølge tilgjengelige data på nett blir denne modellen levert med en slik Ratesensor.

Min CM-800 er sikkert noen år gammel - og den kan da muligens være levert uten denne sensoren?

Noen som vet hvordan jeg konstaterer om jeg har en slik?

 

 

mvh

 

FredT

 

Redigert skrivefeil.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Min CM-800 er sikkert noen år gammel - og den kan da muligens være levert uten denne sensoren?

Noen som vet hvordan jeg konstaterer om jeg har en slik?

Det enkleste er å sjekke hva som er koblet til systemet ditt. CM-800 er egentlig bare navnet på kontrolleren i et system med mange komponenter. Noen komponenter er valgfrie. Fabrikken har gjerne satt sammen et par "standard" pakker, men forskjellige distributører kan gjøre endringer. Det jeg leser fra fabrikkens dokumentasjon er at ratesensor er tilleggsutstyr.

 

For å finne ut om du har ratesensor eller ikke må du sjekke hvilke komponenter du har i ditt system. Vær oppmerksom på at fluxgate og ratesensor kan være montert litt bortgjemt for å komme så lang unna andre magnetiske og elektriske greier som mulig. Uansett, finner du en sak som heter CM417 har du funnet fluxgatekompasset. Finner du i tillegg en sak som heter CM616 så er dette ratesensoren.

 

Du kan sikkert ha nytte av å lese systemhåndboken

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...